Asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus kyläkaupassa

Suomessa kyläkaupat ovat viime vuosina vähentyneet nopeasti. Kyläkauppojen säilymisen kannalta myymälöiden tulisi olla hyvin perillä siitä, kuinka asiakasuskollisuus heidän asiakaskunnassaan muodostuu ja miten asiakastyytyväisyys vaikuttaa tähän uskollisuuteen. Tyytyväisyyden ja uskollisuuden suhdet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hokkanen, Matias
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62829
_version_ 1828193079075536896
author Hokkanen, Matias
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hokkanen, Matias Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hokkanen, Matias Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hokkanen, Matias
datasource_str_mv jyx
description Suomessa kyläkaupat ovat viime vuosina vähentyneet nopeasti. Kyläkauppojen säilymisen kannalta myymälöiden tulisi olla hyvin perillä siitä, kuinka asiakasuskollisuus heidän asiakaskunnassaan muodostuu ja miten asiakastyytyväisyys vaikuttaa tähän uskollisuuteen. Tyytyväisyyden ja uskollisuuden suhdetta on tutkittu viime vuosikymmeninä paljon, mutta kyläkauppojen osalta tutkimukset ovat jääneet vähemmälle. Tässä pro gradu -tutkielmassa pyrittiin selvittämään asiakastyytyväisyyden muodostumista ja tämän vaikutusta uskollisuuteen suomalaisten kyläkauppojen kontekstissa. Tutkimuksessa tutkittiin seitsemän eri muuttujan, palvelun laadun, tuotteiden laadun, tuotevalikoiman, hinnan, pääsymukavuuden, transaktiomukavuuden ja myymäläympäristön vaikutusta asiakastyytyväisyyteen, asiakastyytyväisyyden vaikutusta asenne- ja käyttäytymisuskollisuuteen sekä asenneuskollisuuden vaikutusta käyttäytymisuskollisuuteen. Tutkimus oli kvantitatiivinen. Aineiston keruumenetelmänä oli verkkokysely. Vastaajat rekrytoitiin Sale Hurissalon Facebook-sivuilla jaetun linkin avulla, ja vastauksia saatiin yhteensä 119 kappaletta. Tutkimustulosten perusteella hinnalla, pääsymukavuudella ja transaktiomukavuudella havaittiin olevan positiivinen vaikutus asiakastyytyväisyyteen. Palvelun laadun, tuotteiden laadun, tuotevalikoiman ja myymäläympäristön vaikutusta ei voitu osoittaa todeksi. Tulokset eivät näiltä osin täysin tue teoriaa. Asiakastyytyväisyydellä havaittiin yhteys asenneuskollisuuteen ja asenneuskollisuudella puolestaan käyttäytymisuskollisuuteen. Sen sijaan asiakastyytyväisyyden ja käyttäytymisuskollisuuden välillä ei havaittu positiivista yhteyttä. Mahdollisissa jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvittää muita asenne- ja käyttäytymisuskollisuuteen vaikuttavia muuttujia, jolloin pystyttäisiin selittämään suurempi osuus asiakkaiden käyttäytymisestä. Asiakastyytyväisyyden osalta hyvä tutkimusaihe voisi olla esimerkiksi kyläkauppojen laajojen oheispalveluiden vaikutus tyytyväisyyteen.
first_indexed 2024-09-11T08:50:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hokkanen, Matias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-18T09:58:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-18T09:58:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62829", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa kyl\u00e4kaupat ovat viime vuosina v\u00e4hentyneet nopeasti. Kyl\u00e4kauppojen s\u00e4ilymisen kannalta myym\u00e4l\u00f6iden tulisi olla hyvin perill\u00e4 siit\u00e4, kuinka asiakasuskollisuus heid\u00e4n asiakaskunnassaan muodostuu ja miten asiakastyytyv\u00e4isyys vaikuttaa t\u00e4h\u00e4n uskollisuuteen. Tyytyv\u00e4isyyden ja uskollisuuden suhdetta on tutkittu viime vuosikymmenin\u00e4 paljon, mutta kyl\u00e4kauppojen osalta tutkimukset ovat j\u00e4\u00e4neet v\u00e4hemm\u00e4lle. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n asiakastyytyv\u00e4isyyden muodostumista ja t\u00e4m\u00e4n vaikutusta uskollisuuteen suomalaisten kyl\u00e4kauppojen kontekstissa.\n Tutkimuksessa tutkittiin seitsem\u00e4n eri muuttujan, palvelun laadun, tuotteiden laadun, tuotevalikoiman, hinnan, p\u00e4\u00e4symukavuuden, transaktiomukavuuden ja myym\u00e4l\u00e4ymp\u00e4rist\u00f6n vaikutusta asiakastyytyv\u00e4isyyteen, asiakastyytyv\u00e4isyyden vaikutusta asenne- ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisuskollisuuteen sek\u00e4 asenneuskollisuuden vaikutusta k\u00e4ytt\u00e4ytymisuskollisuuteen. Tutkimus oli kvantitatiivinen. Aineiston keruumenetelm\u00e4n\u00e4 oli verkkokysely. Vastaajat rekrytoitiin Sale Hurissalon Facebook-sivuilla jaetun linkin avulla, ja vastauksia saatiin yhteens\u00e4 119 kappaletta.\n Tutkimustulosten perusteella hinnalla, p\u00e4\u00e4symukavuudella ja transaktiomukavuudella havaittiin olevan positiivinen vaikutus asiakastyytyv\u00e4isyyteen. Palvelun laadun, tuotteiden laadun, tuotevalikoiman ja myym\u00e4l\u00e4ymp\u00e4rist\u00f6n vaikutusta ei voitu osoittaa todeksi. Tulokset eiv\u00e4t n\u00e4ilt\u00e4 osin t\u00e4ysin tue teoriaa. Asiakastyytyv\u00e4isyydell\u00e4 havaittiin yhteys asenneuskollisuuteen ja asenneuskollisuudella puolestaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisuskollisuuteen. Sen sijaan asiakastyytyv\u00e4isyyden ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisuskollisuuden v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu positiivista yhteytt\u00e4.\n Mahdollisissa jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvitt\u00e4\u00e4 muita asenne- ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisuskollisuuteen vaikuttavia muuttujia, jolloin pystytt\u00e4isiin selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n suurempi osuus asiakkaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4. Asiakastyytyv\u00e4isyyden osalta hyv\u00e4 tutkimusaihe voisi olla esimerkiksi kyl\u00e4kauppojen laajojen oheispalveluiden vaikutus tyytyv\u00e4isyyteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-18T09:58:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-18T09:58:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakastyytyv\u00e4isyys ja asiakasuskollisuus kyl\u00e4kaupassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902181532", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasuskollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyl\u00e4kaupat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62829
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:12Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f297b2a-dd49-4f8a-a736-214479e886af\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902181532.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hokkanen, Matias Asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus kyläkaupassa Markkinointi Marketing 20423 asiakasuskollisuus asiakastyytyväisyys kyläkaupat
title Asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus kyläkaupassa
title_full Asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus kyläkaupassa
title_fullStr Asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus kyläkaupassa Asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus kyläkaupassa
title_full_unstemmed Asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus kyläkaupassa Asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus kyläkaupassa
title_short Asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus kyläkaupassa
title_sort asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus kyläkaupassa
title_txtP Asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus kyläkaupassa
topic Markkinointi Marketing 20423 asiakasuskollisuus asiakastyytyväisyys kyläkaupat
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakastyytyväisyys asiakasuskollisuus kyläkaupat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62829 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181532
work_keys_str_mv AT hokkanenmatias asiakastyytyväisyysjaasiakasuskollisuuskyläkaupassa