“From now and again he would fall behind in one of the languages...”: parents' views on their Finnish-English bilingual children's use of languages

Kaksikielisyys on tänä päivänä yleinen ilmiö globalisaation sekä ihmisten lisääntyneen maantieteellisen liikkuvuuden myötä. Lisäksi yhä useammissa kodeissa käytetään rinnakkain kahta kieltä, ja täten lapset kuulevat arjessaan useampaa kieltä syntymästään saakka. Tällaisilla lapsilla on käytössään yh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haustola, Milla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62828
_version_ 1826225813614231552
author Haustola, Milla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haustola, Milla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haustola, Milla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haustola, Milla
datasource_str_mv jyx
description Kaksikielisyys on tänä päivänä yleinen ilmiö globalisaation sekä ihmisten lisääntyneen maantieteellisen liikkuvuuden myötä. Lisäksi yhä useammissa kodeissa käytetään rinnakkain kahta kieltä, ja täten lapset kuulevat arjessaan useampaa kieltä syntymästään saakka. Tällaisilla lapsilla on käytössään yhden äidinkielen sijasta kaksi samanaikaisesti opittua kieltä. Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin kaksikielisten lasten kieltenkäyttöä heidän vanhempiensa näkökulmasta. Tutkimuksen otanta koostui neljästä Suomessa asuvasta perheestä, joiden kotikielinä olivat suomi sekä englanti. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisissa tilanteissa lapset käyttävät kutakin kieltä, ja missä määrin kielten välistä koodinvaihtoa (code-switching) esiintyy. Lisäksi haluttiin selvittää, suosivatko lapset jompaakumpaa kieltä, tai onko jompikumpi kieli toista vahvempi. Tutkimuksessa käytetty aineisto oli luonteeltaan laadullista, ja se kerättiin haastattelemalla lasten vanhempia. Keskeisimpien tulosten mukaan lasten kielivalintoja ohjasi yleisimmin heidän vanhempiensa läsnäolo, mutta myös tietyt sanat tai sanaparit saattoivat olla sidottuja tiettyyn kieleen seurasta tai tilanteesta riippumatta. Suurimmalle osalle lapsista oli tyypillistä suosia puhuessaan joko suomen tai englannin kieltä, mutta sekä yksilö- että perhekohtaisia eroavaisuuksia esiintyi runsaasti. Perheiden kokemukset koodinvaihdon yleisyydestä erosivat myös toisistaan, mutta ilmiö oli tuttu kaikissa neljässä perheessä. Tutkimus mukaili aiempien tutkimusten tuloksia muun muassa vanhempien läsnäolon vaikutuksessa lasten kielivalintoihin liittyen sekä kaksikielisten lasten taipumuksessa kokea jompikumpi kieli toista vahvemmaksi. Lisäksi koodinvaihto näyttäytyy tutkimuksen tulosten valossa hyvin tavallisena ilmiönä kahta kieltä puhuvien lasten keskuudessa. Laajempia yleistyksiä ei kuitenkaan ole perusteltua tehdä tämän perusteella, sillä tutkimuksen otanta koostui vain neljästä perheestä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:12Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haustola, Milla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-18T09:56:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-18T09:56:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62828", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kaksikielisyys on t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 yleinen ilmi\u00f6 globalisaation sek\u00e4 ihmisten lis\u00e4\u00e4ntyneen maantieteellisen liikkuvuuden my\u00f6t\u00e4. Lis\u00e4ksi yh\u00e4 useammissa kodeissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n rinnakkain kahta kielt\u00e4, ja t\u00e4ten lapset kuulevat arjessaan useampaa kielt\u00e4 syntym\u00e4st\u00e4\u00e4n saakka. T\u00e4llaisilla lapsilla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n yhden \u00e4idinkielen sijasta kaksi samanaikaisesti opittua kielt\u00e4. \r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tutkittiin kaksikielisten lasten kieltenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 heid\u00e4n vanhempiensa n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen otanta koostui nelj\u00e4st\u00e4 Suomessa asuvasta perheest\u00e4, joiden kotikielin\u00e4 olivat suomi sek\u00e4 englanti. Tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaisissa tilanteissa lapset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kutakin kielt\u00e4, ja miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kielten v\u00e4list\u00e4 koodinvaihtoa (code-switching) esiintyy. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, suosivatko lapset jompaakumpaa kielt\u00e4, tai onko jompikumpi kieli toista vahvempi. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto oli luonteeltaan laadullista, ja se ker\u00e4ttiin haastattelemalla lasten vanhempia. \r\n\r\nKeskeisimpien tulosten mukaan lasten kielivalintoja ohjasi yleisimmin heid\u00e4n vanhempiensa l\u00e4sn\u00e4olo, mutta my\u00f6s tietyt sanat tai sanaparit saattoivat olla sidottuja tiettyyn kieleen seurasta tai tilanteesta riippumatta. Suurimmalle osalle lapsista oli tyypillist\u00e4 suosia puhuessaan joko suomen tai englannin kielt\u00e4, mutta sek\u00e4 yksil\u00f6- ett\u00e4 perhekohtaisia eroavaisuuksia esiintyi runsaasti. Perheiden kokemukset koodinvaihdon yleisyydest\u00e4 erosivat my\u00f6s toisistaan, mutta ilmi\u00f6 oli tuttu kaikissa nelj\u00e4ss\u00e4 perheess\u00e4. \r\n\r\nTutkimus mukaili aiempien tutkimusten tuloksia muun muassa vanhempien l\u00e4sn\u00e4olon vaikutuksessa lasten kielivalintoihin liittyen sek\u00e4 kaksikielisten lasten taipumuksessa kokea jompikumpi kieli toista vahvemmaksi. Lis\u00e4ksi koodinvaihto n\u00e4ytt\u00e4ytyy tutkimuksen tulosten valossa hyvin tavallisena ilmi\u00f6n\u00e4 kahta kielt\u00e4 puhuvien lasten keskuudessa. Laajempia yleistyksi\u00e4 ei kuitenkaan ole perusteltua tehd\u00e4 t\u00e4m\u00e4n perusteella, sill\u00e4 tutkimuksen otanta koostui vain nelj\u00e4st\u00e4 perheest\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-18T09:56:32Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-18T09:56:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bilingual", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language choice", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cFrom now and again he would fall behind in one of the languages...\u201d: parents' views on their Finnish-English bilingual children's use of languages", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902181531", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koodinvaihto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "children (age groups)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "bilingualism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "use of language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "code switching (use of language)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "children's language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62828
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c50562c4-5efd-45e5-a9c8-974aa788eead\/download","text":"Parents' Views' on Their Finnish-English Bilingual Children's Use of Languages.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haustola, Milla “From now and again he would fall behind in one of the languages...”: parents' views on their Finnish-English bilingual children's use of languages bilingual language choice Englannin kieli English 301 lapset (ikäryhmät) kaksikielisyys kielenkäyttö koodinvaihto lastenkieli children (age groups) bilingualism use of language code switching (use of language) children's language
title “From now and again he would fall behind in one of the languages...”: parents' views on their Finnish-English bilingual children's use of languages
title_full “From now and again he would fall behind in one of the languages...”: parents' views on their Finnish-English bilingual children's use of languages
title_fullStr “From now and again he would fall behind in one of the languages...”: parents' views on their Finnish-English bilingual children's use of languages “From now and again he would fall behind in one of the languages...”: parents' views on their Finnish-English bilingual children's use of languages
title_full_unstemmed “From now and again he would fall behind in one of the languages...”: parents' views on their Finnish-English bilingual children's use of languages “From now and again he would fall behind in one of the languages...”: parents' views on their Finnish-English bilingual children's use of languages
title_short “From now and again he would fall behind in one of the languages...”: parents' views on their Finnish-English bilingual children's use of languages
title_sort from now and again he would fall behind in one of the languages parents views on their finnish english bilingual children s use of languages
title_txtP “From now and again he would fall behind in one of the languages...”: parents' views on their Finnish-English bilingual children's use of languages
topic bilingual language choice Englannin kieli English 301 lapset (ikäryhmät) kaksikielisyys kielenkäyttö koodinvaihto lastenkieli children (age groups) bilingualism use of language code switching (use of language) children's language
topic_facet 301 Englannin kieli English bilingual bilingualism children (age groups) children's language code switching (use of language) kaksikielisyys kielenkäyttö koodinvaihto language choice lapset (ikäryhmät) lastenkieli use of language
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62828 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181531
work_keys_str_mv AT haustolamilla fromnowandagainhewouldfallbehindinoneofthelanguagesparentsviewsontheirfinnishengli