Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla

Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia heidän ja liikunnanopettajan välisestä vuorovaikutussuhteesta sekä kuvata oppilaiden kokemuksia liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä. Tutkielma oli luonteeltaan laadullinen ja sen lähtökohtana oli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jokinen, Hanna-Maria
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62810
_version_ 1826225685198274560
author Jokinen, Hanna-Maria
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokinen, Hanna-Maria Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokinen, Hanna-Maria Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokinen, Hanna-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää yläkouluikäisten oppilaiden kokemuksia heidän ja liikunnanopettajan välisestä vuorovaikutussuhteesta sekä kuvata oppilaiden kokemuksia liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä. Tutkielma oli luonteeltaan laadullinen ja sen lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen tieteenfilosofia. Toteutin tutkimuksen teemahaastattelemalla yläkoulun 8- ja 9-luokan oppilaita. Tutkimukseen osallistui 7 tyttöä kahdesta eri koulusta. Haastattelut kestivät 12 minuutista 27 minuuttiin. Haastattelujen keskiarvo oli 21 minuuttia. Litteroitua tekstiä syntyi 28 sivua. Käytetty fontti oli Times New Roman, fonttikoko 12 ja riviväli 1,5. Analysoin tutkimusaineiston aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat liikunnanopettaja-oppilassuhteen asymmetriseksi ja myönteiseksi. Myönteinen suhde sisälsi huomioivan, läheisen, luotettavan, supportiivisen sekä ymmärtäväisen suhteen kokemukset. Asymmetrisellä oppilaat kuvasivat, miten suhde on erilainen opettajan ja oppilaiden välillä tiedon jakamisen tasolla ja roolien vuoksi. Oppilaat kokivat liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisen olevan enimmäkseen toivottua käyttäytymistä. Tällaiseksi vuorovaikutuskäyttäytymiseksi koettiin arviointia vähentävä vuorovaikutuskäyttäytyminen, henkilökohtaisena, kannustavana, myönteisenä ja vastuuttavana koettu vuorovaikutuskäyttäytyminen. Ei-toivotuksi vuorovaikutuskäyttäytymiseksi koettiin ahdistava ja epämieluisa toiminta, jotka molemmat liittyivät palautteenantamiseen. Tällaista oli neuvova tai korjaava palaute, joka annettiin koko liikuntaryhmän kuullen. Osa liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä oli oppilaiden kokemuksien mukaan neutraalia, kuten ohjeiden antaminen sekä myönteisen palautteen antaminen kaikkien kuullen yksittäisellekin oppilaalle. Tulokset osoittivat myös oppilaiden kokevan ristiriitaisena jotakin liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymistä liikuntatunnilla. Tällaista oli esimerkiksi palautteenantaminen, mikä oli toivottua, mutta samalla saattoi luoda suoriutumisen paineita tunnille, mikä oli osaltaan epätoivottua.
first_indexed 2019-08-19T08:21:07Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokinen, Hanna-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-18T08:02:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-18T08:02:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62810", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 yl\u00e4kouluik\u00e4isten oppilaiden kokemuksia heid\u00e4n ja liikunnanopettajan v\u00e4lisest\u00e4 vuorovaikutussuhteesta sek\u00e4 kuvata oppilaiden kokemuksia liikunnanopettajan vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4. Tutkielma oli luonteeltaan laadullinen ja sen l\u00e4ht\u00f6kohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen tieteenfilosofia. Toteutin tutkimuksen teemahaastattelemalla yl\u00e4koulun 8- ja 9-luokan oppilaita. Tutkimukseen osallistui 7 tytt\u00f6\u00e4 kahdesta eri koulusta. Haastattelut kestiv\u00e4t 12 minuutista 27 minuuttiin. Haastattelujen keskiarvo oli 21 minuuttia. Litteroitua teksti\u00e4 syntyi 28 sivua. K\u00e4ytetty fontti oli Times New Roman, fonttikoko 12 ja riviv\u00e4li 1,5. Analysoin tutkimusaineiston aineistol\u00e4ht\u00f6isesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaat kokivat liikunnanopettaja-oppilassuhteen asymmetriseksi ja my\u00f6nteiseksi. My\u00f6nteinen suhde sis\u00e4lsi huomioivan, l\u00e4heisen, luotettavan, supportiivisen sek\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4isen suhteen kokemukset. Asymmetrisell\u00e4 oppilaat kuvasivat, miten suhde on erilainen opettajan ja oppilaiden v\u00e4lill\u00e4 tiedon jakamisen tasolla ja roolien vuoksi. \nOppilaat kokivat liikunnanopettajan vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisen olevan enimm\u00e4kseen toivottua k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. T\u00e4llaiseksi vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseksi koettiin arviointia v\u00e4hent\u00e4v\u00e4 vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytyminen, henkil\u00f6kohtaisena, kannustavana, my\u00f6nteisen\u00e4 ja vastuuttavana koettu vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytyminen. Ei-toivotuksi vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytymiseksi koettiin ahdistava ja ep\u00e4mieluisa toiminta, jotka molemmat liittyiv\u00e4t palautteenantamiseen. T\u00e4llaista oli neuvova tai korjaava palaute, joka annettiin koko liikuntaryhm\u00e4n kuullen. Osa liikunnanopettajan vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 oli oppilaiden kokemuksien mukaan neutraalia, kuten ohjeiden antaminen sek\u00e4 my\u00f6nteisen palautteen antaminen kaikkien kuullen yksitt\u00e4isellekin oppilaalle. Tulokset osoittivat my\u00f6s oppilaiden kokevan ristiriitaisena jotakin liikunnanopettajan vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 liikuntatunnilla. T\u00e4llaista oli esimerkiksi palautteenantaminen, mik\u00e4 oli toivottua, mutta samalla saattoi luoda suoriutumisen paineita tunnille, mik\u00e4 oli osaltaan ep\u00e4toivottua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-18T08:02:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-18T08:02:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopettaja-oppilassuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 liikuntatunnilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902181517", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62810
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokinen, Hanna-Maria Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla liikunnanopettaja-oppilassuhde Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 vuorovaikutus liikunnanopettajat opettaja-oppilassuhde yläkoulu
title Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla
title_full Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla
title_fullStr Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla
title_full_unstemmed Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla
title_short Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla
title_sort yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla
title_txtP Yläkoulun oppilaiden kokemuksia liikunnanopettaja-oppilassuhteesta ja liikunnanopettajan vuorovaikutuskäyttäytymisestä liikuntatunnilla
topic liikunnanopettaja-oppilassuhde Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 vuorovaikutus liikunnanopettajat opettaja-oppilassuhde yläkoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunnanopettaja-oppilassuhde liikunnanopettajat opettaja-oppilassuhde vuorovaikutus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62810 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181517
work_keys_str_mv AT jokinenhannamaria yläkoulunoppilaidenkokemuksialiikunnanopettajaoppilassuhteestajaliikunnanopett