Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla

Tutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden myönteisillä tunneilmaisuilla on oppitunnilla sekä miten opettaja vastaa näihin myö...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Haimila, Henriikka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62807
_version_ 1828193079064002560
author Haimila, Henriikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haimila, Henriikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haimila, Henriikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haimila, Henriikka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden myönteisillä tunneilmaisuilla on oppitunnilla sekä miten opettaja vastaa näihin myönteisiin tunneilmaisuihin. Tutkimusaineistona oli kuuden eri koulun yleis- ja erityisopetuksen oppitunneilta kerätty videoaineisto (N = 60 tuntia). Tutkimusaineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tutkimustulokset osoittivat oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen saavan oppitunneilla viisi eri funktiota: oman tai ryhmän onnistumisen vahvistaminen, viihdyttäminen, opetuksen sisällön kehuminen, yhteenkuuluvuuden rakentaminen sekä iloa tuottavan tiedon jakaminen. Opettajien vastaustavat näihin tunneilmaisuihin olivat joko tunneilmaisun jakaminen, sen hyväksyvä vastaanottaminen, huomion kiinnittäminen tunnin aiheeseen tai tunneilmaisun sivuuttaminen. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että yhden oppilaan myönteinen tunneilmaisu näytti herättävän myönteisiä tunneilmaisuja myös muissa oppilaissa ja lisäävän luokan ilmapiirin myönteisyyttä. Lisäksi huomattiin, että vaikka opettajalla on valta myönteisiin tunneilmaisuihin vastaamistavoillaan joko vahvistaa tai tukahduttaa ilmaisua, oppilaat näyttivät jatkavan myönteisten tunteiden ilmaisua opettajan sivuuttamisesta huolimatta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haimila, Henriikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-18T07:57:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-18T07:57:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62807", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus oppilaiden my\u00f6nteisten tunneilmaisujen teht\u00e4vist\u00e4 tai huomioimisesta luokassa on ollut t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia funktioita alakouluik\u00e4isten oppilaiden my\u00f6nteisill\u00e4 tunneilmaisuilla on oppitunnilla sek\u00e4 miten opettaja vastaa n\u00e4ihin my\u00f6nteisiin tunneilmaisuihin. Tutkimusaineistona oli kuuden eri koulun yleis- ja erityisopetuksen oppitunneilta ker\u00e4tty videoaineisto (N = 60 tuntia). Tutkimusaineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. \nTutkimustulokset osoittivat oppilaiden my\u00f6nteisten tunneilmaisujen saavan oppitunneilla viisi eri funktiota: oman tai ryhm\u00e4n onnistumisen vahvistaminen, viihdytt\u00e4minen, opetuksen sis\u00e4ll\u00f6n kehuminen, yhteenkuuluvuuden rakentaminen sek\u00e4 iloa tuottavan tiedon jakaminen. Opettajien vastaustavat n\u00e4ihin tunneilmaisuihin olivat joko tunneilmaisun jakaminen, sen hyv\u00e4ksyv\u00e4 vastaanottaminen, huomion kiinnitt\u00e4minen tunnin aiheeseen tai tunneilmaisun sivuuttaminen. Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 yhden oppilaan my\u00f6nteinen tunneilmaisu n\u00e4ytti her\u00e4tt\u00e4v\u00e4n my\u00f6nteisi\u00e4 tunneilmaisuja my\u00f6s muissa oppilaissa ja lis\u00e4\u00e4v\u00e4n luokan ilmapiirin my\u00f6nteisyytt\u00e4. Lis\u00e4ksi huomattiin, ett\u00e4 vaikka opettajalla on valta my\u00f6nteisiin tunneilmaisuihin vastaamistavoillaan joko vahvistaa tai tukahduttaa ilmaisua, oppilaat n\u00e4yttiv\u00e4t jatkavan my\u00f6nteisten tunteiden ilmaisua opettajan sivuuttamisesta huolimatta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-18T07:57:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-18T07:57:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "my\u00f6nteinen tunneilmaisu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden my\u00f6nteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902181515", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62807
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:00Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ae6bf616-5b05-49cf-b979-7f9cdb9d31d0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902181515.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haimila, Henriikka Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla myönteinen tunneilmaisu luokkahuonevuorovaikutus Erityispedagogiikka Special Education 101 vuorovaikutus keskustelunanalyysi oppilaat opettajat tunteet ilmaisu
title Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
title_full Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
title_fullStr Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
title_full_unstemmed Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
title_short Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
title_sort oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
title_txtP Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
topic myönteinen tunneilmaisu luokkahuonevuorovaikutus Erityispedagogiikka Special Education 101 vuorovaikutus keskustelunanalyysi oppilaat opettajat tunteet ilmaisu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ilmaisu keskustelunanalyysi luokkahuonevuorovaikutus myönteinen tunneilmaisu opettajat oppilaat tunteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62807 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181515
work_keys_str_mv AT haimilahenriikka oppilaidenmyönteistentunneilmaisujenfunktiotjaniihinvastaaminenalakoulunoppitun