Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa

Tämä tutkimus selvitti työrauhan yhteyttä kouluhyvinvointiin alakouluikäisillä oppilailla. Ilmiötä tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää työrauhan merkitystä oppilaiden kouluhyvinvoinnille luokkayhteisössä. Tutkimuksen aineisto koostu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskinen, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62803
_version_ 1826225700763336704
author Koskinen, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koskinen, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koskinen, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koskinen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus selvitti työrauhan yhteyttä kouluhyvinvointiin alakouluikäisillä oppilailla. Ilmiötä tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää työrauhan merkitystä oppilaiden kouluhyvinvoinnille luokkayhteisössä. Tutkimuksen aineisto koostui ProKoulu-hankkeen alkumittauksessa vuonna 2013 saaduista alakouluikäisten (2.–6.-lk) vastauksista työrauha- ja kouluhyvinvointikyselyihin. Tarkasteluun otettiin mukaan myös oppilaiden luokka-aste ja luokan erityisen tuen oppilaiden määrä opettajien raportoimana. Aineisto analysoitiin monimuuttujaisella lineaarisella regressioanalyysillä SPSS 24 -ohjelmistolla. Tutkimuksen tulokset tukevat aiempaa tutkimusta työrauhan ja kouluhyvinvoinnin yhteydestä. Mitä paremmaksi työrauha koettiin, sitä paremmiksi koettiin luokkatovereiden väliset suhteet, oikeudenmukaisuus, kouluun sitoutuneisuus, suhteet opettajaan ja vanhempien tuki. Tutkimuksessa havaittiin myös, että mitä paremmaksi työrauha koettiin, sitä vähemmän koulutyön koettiin kuormittavan oppilaita. Tultaessa alakoulun loppupuolelle kouluhyvinvointi koettiin kuitenkin heikompana kuin alakoulun alkuvaiheessa. Vanhempien tukeen luokka-asteella ei ollut vaikutusta. Tämän tutkielman tulokset viittaavat opettajan tehtävän tärkeyteen työrauhan ylläpitäjänä ja siten myös kouluhyvinvoinnin tukijana. Keskeisimpinä pedagogisina asioina nousivat hyvät vuorovaikutussuhteet luokassa ja vertaissuhteiden tukemisen merkitys sekä sellainen luokanhallinta, jossa oppilaiden oikeudenmukaisuus toteutuu.
first_indexed 2019-08-19T08:21:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-18T07:31:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-18T07:31:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62803", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus selvitti ty\u00f6rauhan yhteytt\u00e4 kouluhyvinvointiin alakouluik\u00e4isill\u00e4 oppilailla. Ilmi\u00f6t\u00e4 tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6rauhan merkityst\u00e4 oppilaiden kouluhyvinvoinnille luokkayhteis\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen aineisto koostui ProKoulu-hankkeen alkumittauksessa vuonna 2013 saaduista alakouluik\u00e4isten (2.\u20136.-lk) vastauksista ty\u00f6rauha- ja kouluhyvinvointikyselyihin. Tarkasteluun otettiin mukaan my\u00f6s oppilaiden luokka-aste ja luokan erityisen tuen oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 opettajien raportoimana. Aineisto analysoitiin monimuuttujaisella lineaarisella regressioanalyysill\u00e4 SPSS 24 -ohjelmistolla. \nTutkimuksen tulokset tukevat aiempaa tutkimusta ty\u00f6rauhan ja kouluhyvinvoinnin yhteydest\u00e4. Mit\u00e4 paremmaksi ty\u00f6rauha koettiin, sit\u00e4 paremmiksi koettiin luokkatovereiden v\u00e4liset suhteet, oikeudenmukaisuus, kouluun sitoutuneisuus, suhteet opettajaan ja vanhempien tuki. Tutkimuksessa havaittiin my\u00f6s, ett\u00e4 mit\u00e4 paremmaksi ty\u00f6rauha koettiin, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n kouluty\u00f6n koettiin kuormittavan oppilaita. Tultaessa alakoulun loppupuolelle kouluhyvinvointi koettiin kuitenkin heikompana kuin alakoulun alkuvaiheessa. Vanhempien tukeen luokka-asteella ei ollut vaikutusta. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tulokset viittaavat opettajan teht\u00e4v\u00e4n t\u00e4rkeyteen ty\u00f6rauhan yll\u00e4pit\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja siten my\u00f6s kouluhyvinvoinnin tukijana. Keskeisimpin\u00e4 pedagogisina asioina nousivat hyv\u00e4t vuorovaikutussuhteet luokassa ja vertaissuhteiden tukemisen merkitys sek\u00e4 sellainen luokanhallinta, jossa oppilaiden oikeudenmukaisuus toteutuu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-18T07:31:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-18T07:31:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluhyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokan ty\u00f6rauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902181511", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkayhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha (ty\u00f6yhteis\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62803
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e0d2b9c1-89c9-445c-9509-5e24ea7c4143\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902181511.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Johanna Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa kouluhyvinvointi luokka Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat opettajat luokkayhteisö työrauha (työyhteisöt) kouluviihtyvyys alakoulu
title Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
title_full Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
title_fullStr Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
title_full_unstemmed Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
title_short Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
title_sort luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
title_txtP Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
topic kouluhyvinvointi luokka Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat opettajat luokkayhteisö työrauha (työyhteisöt) kouluviihtyvyys alakoulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu kouluhyvinvointi kouluviihtyvyys luokka luokkayhteisö opettajat oppilaat työrauha (työyhteisöt)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62803 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181511
work_keys_str_mv AT koskinenjohanna luokantyörauhanyhteyskouluhyvinvointiinalakoulussa