Paikoillanne, valmiit, kouluun!

Yleisessä julkisessa varhaiskasvatuskeskustelussa on viime vuosina noussut vahvasti esiin yhteiskunnan pyrkimys saattaa yhä suurempi osa lapsista varhaiskasvatuksen piiriin. Keskustelua on käyty myös esiopetuksen muuttamisesta kaksivuotiseksi. Tavoitteena on tukea koulutuksellista tasa-arvoa ja tarj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Katajalaakso, Mirva
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62799
_version_ 1826225693916135424
author Katajalaakso, Mirva
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Katajalaakso, Mirva Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Katajalaakso, Mirva Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Katajalaakso, Mirva
datasource_str_mv jyx
description Yleisessä julkisessa varhaiskasvatuskeskustelussa on viime vuosina noussut vahvasti esiin yhteiskunnan pyrkimys saattaa yhä suurempi osa lapsista varhaiskasvatuksen piiriin. Keskustelua on käyty myös esiopetuksen muuttamisesta kaksivuotiseksi. Tavoitteena on tukea koulutuksellista tasa-arvoa ja tarjota lapsille tasavertaiset olosuhteet oppimisvalmiuksien kehittymiselle. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia esikouluopettajien kokemuksia siitä, mikä merkitys lapsen hoitopaikalla on kouluvalmiuksien kehittymisen kannalta, kun vertaan kotihoidossa ja päivähoidossa olleita lapsia. Tutkimus oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto koostui yhdestä esikouluopettajan avoimesta haastattelusta sekä kahdeksan esikouluopettajan kirjoittamista tarinoista. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisen sekä osittain myös narratiivisen analyysin avulla. Aineistosta nousi kuusi kouluvalmiuteen liittyvää teema: sosiaaliset taidot, motoriset taidot, luku- ja kirjoitusvalmiudet, matemaattiset valmiudet, jaksaminen ja motivaatio. Tutkimus osoitti, että eroja kouluvalmiustaidoissa on nähtävissä erityisesti sosiaalisissa sekä hienomotorisissa taidoissa. Eroja tai lapsen hoitopaikan merkitystä niiden taustalla ei kuitenkaan nähty merkittävinä. Esikouluvuosi nähtiin tärkeänä eroja tasoittavana tekijänä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Katajalaakso, Mirva", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-18T07:06:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-18T07:06:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62799", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yleisess\u00e4 julkisessa varhaiskasvatuskeskustelussa on viime vuosina noussut vahvasti esiin yhteiskunnan pyrkimys saattaa yh\u00e4 suurempi osa lapsista varhaiskasvatuksen piiriin. Keskustelua on k\u00e4yty my\u00f6s esiopetuksen muuttamisesta kaksivuotiseksi. Tavoitteena on tukea koulutuksellista tasa-arvoa ja tarjota lapsille tasavertaiset olosuhteet oppimisvalmiuksien kehittymiselle. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia esikouluopettajien kokemuksia siit\u00e4, mik\u00e4 merkitys lapsen hoitopaikalla on kouluvalmiuksien kehittymisen kannalta, kun vertaan kotihoidossa ja p\u00e4iv\u00e4hoidossa olleita lapsia.\n\tTutkimus oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto koostui yhdest\u00e4 esikouluopettajan avoimesta haastattelusta sek\u00e4 kahdeksan esikouluopettajan kirjoittamista tarinoista. Aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisen sek\u00e4 osittain my\u00f6s narratiivisen analyysin avulla. Aineistosta nousi kuusi kouluvalmiuteen liittyv\u00e4\u00e4 teema: sosiaaliset taidot, motoriset taidot, luku- ja kirjoitusvalmiudet, matemaattiset valmiudet, jaksaminen ja motivaatio. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 eroja kouluvalmiustaidoissa on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 erityisesti sosiaalisissa sek\u00e4 hienomotorisissa taidoissa. Eroja tai lapsen hoitopaikan merkityst\u00e4 niiden taustalla ei kuitenkaan n\u00e4hty merkitt\u00e4vin\u00e4. Esikouluvuosi n\u00e4htiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 eroja tasoittavana tekij\u00e4n\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-18T07:06:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-18T07:06:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluvalmius", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsen kotihoito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Paikoillanne, valmiit, kouluun!", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902181508", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukypsyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotihoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62799
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:26Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2533c390-bd71-41c9-ae2d-0255e098a502\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902181508.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Katajalaakso, Mirva Paikoillanne, valmiit, kouluun! kouluvalmius lapsen kotihoito Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulukypsyys päivähoito kotihoito esikoulu
title Paikoillanne, valmiit, kouluun!
title_full Paikoillanne, valmiit, kouluun!
title_fullStr Paikoillanne, valmiit, kouluun! Paikoillanne, valmiit, kouluun!
title_full_unstemmed Paikoillanne, valmiit, kouluun! Paikoillanne, valmiit, kouluun!
title_short Paikoillanne, valmiit, kouluun!
title_sort paikoillanne valmiit kouluun
title_txtP Paikoillanne, valmiit, kouluun!
topic kouluvalmius lapsen kotihoito Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulukypsyys päivähoito kotihoito esikoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education esikoulu kotihoito koulukypsyys kouluvalmius lapsen kotihoito päivähoito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62799 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181508
work_keys_str_mv AT katajalaaksomirva paikoillannevalmiitkouluun