Facebook-ryhmä online-yhteisönä eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin

Jatkuvan kasvunsa myötä online-yhteisöt ovat muodostuneet tärkeiksi elektronisen word-of-mouthin alustoiksi. Online-yhteisöissä kuluttajat voivat helposti jakaa tietoa erilaisista tuotteista ja palveluista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Facebook-ryhmiä online-yhteisöinä ja sitä, miten e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kukkonen, Nina
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62711
_version_ 1828193096011087872
author Kukkonen, Nina
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kukkonen, Nina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kukkonen, Nina Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kukkonen, Nina
datasource_str_mv jyx
description Jatkuvan kasvunsa myötä online-yhteisöt ovat muodostuneet tärkeiksi elektronisen word-of-mouthin alustoiksi. Online-yhteisöissä kuluttajat voivat helposti jakaa tietoa erilaisista tuotteista ja palveluista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Facebook-ryhmiä online-yhteisöinä ja sitä, miten eWOM näissä yhteisöissä vaikuttaa jäsentensä ostoaikomuksiin. Lisäksi tutkittiin luottamuksen ja sitoutumisen vaikutusta yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin, sekä vertailtiin kahden erilaisen Facebook-ryhmän tuloksia keskenään: jäsenlähtöistä sekä kaupallisempaa yhteisöä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä survey-tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimuksella haluttiin tutkia seuraavia muuttujia: eWOMin uskottavuus, eWOMin hyödyllisyys, eWOMin omaksuminen, yhteisöön sitoutuminen, luottamus yhteisön jäseniin sekä ostoaikomus. Aineisto kerättiin kahdesta erilaisesta Facebook-ryhmästä Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kysymyspatteristot oli muodostettu aikaisemman tutkimuksen pohjalta ja käännetty englannista suomeksi. Toiseen kyselyyn saatiin 167 vastausta ja toiseen 128 vastausta. Aineiston analysointiin ja hypoteesien testaukseen käytettiin IBM SPSS -ohjelmistoa. Tutkimuksen tulosten mukaan ostoaikomukseen vaikuttavat online-yhteisössä eWOMin hyödyllisyys, sekä yhteisön yhteisöllisyys, joka sisältää luottamuksen yhteisön jäseniin sekä yhteisöön sitoutumisen. EWOMin uskottavuus ei sen sijaan toisessa yhteisössä vaikuttanut merkitsevästi ostoaikomukseen. Kahta ryhmää vertaillessa merkitseviä eroja ostoaikomukseen ei löytynyt, mutta vastaavanlainen vertailu vaatii kuitenkin vielä lisää tutkimusta. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että Facebook-yhteisöissä vaikutetaan merkittävästi sen jäsenten ostoaikomuksiin, vaikka nämä yhteisöt eivät olisikaan rakentuneet ostamisen ja tuotesuosittelujen ympärille.
first_indexed 2019-08-19T08:21:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kukkonen, Nina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-06T06:59:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-06T06:59:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62711", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jatkuvan kasvunsa my\u00f6t\u00e4 online-yhteis\u00f6t ovat muodostuneet t\u00e4rkeiksi elektronisen word-of-mouthin alustoiksi. Online-yhteis\u00f6iss\u00e4 kuluttajat voivat helposti jakaa tietoa erilaisista tuotteista ja palveluista. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Facebook-ryhmi\u00e4 online-yhteis\u00f6in\u00e4 ja sit\u00e4, miten eWOM n\u00e4iss\u00e4 yhteis\u00f6iss\u00e4 vaikuttaa j\u00e4sentens\u00e4 ostoaikomuksiin. Lis\u00e4ksi tutkittiin luottamuksen ja sitoutumisen vaikutusta yhteis\u00f6n j\u00e4senten ostoaikomuksiin, sek\u00e4 vertailtiin kahden erilaisen Facebook-ryhm\u00e4n tuloksia kesken\u00e4\u00e4n: j\u00e4senl\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 kaupallisempaa yhteis\u00f6\u00e4.\n Tutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 survey-tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kyselytutkimusta. Tutkimuksella haluttiin tutkia seuraavia muuttujia: eWOMin uskottavuus, eWOMin hy\u00f6dyllisyys, eWOMin omaksuminen, yhteis\u00f6\u00f6n sitoutuminen, luottamus yhteis\u00f6n j\u00e4seniin sek\u00e4 ostoaikomus.\n Aineisto ker\u00e4ttiin kahdesta erilaisesta Facebook-ryhm\u00e4st\u00e4 Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kysymyspatteristot oli muodostettu aikaisemman tutkimuksen pohjalta ja k\u00e4\u00e4nnetty englannista suomeksi. Toiseen kyselyyn saatiin 167 vastausta ja toiseen 128 vastausta. Aineiston analysointiin ja hypoteesien testaukseen k\u00e4ytettiin IBM SPSS -ohjelmistoa.\n Tutkimuksen tulosten mukaan ostoaikomukseen vaikuttavat online-yhteis\u00f6ss\u00e4 eWOMin hy\u00f6dyllisyys, sek\u00e4 yhteis\u00f6n yhteis\u00f6llisyys, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 luottamuksen yhteis\u00f6n j\u00e4seniin sek\u00e4 yhteis\u00f6\u00f6n sitoutumisen. EWOMin uskottavuus ei sen sijaan toisessa yhteis\u00f6ss\u00e4 vaikuttanut merkitsev\u00e4sti ostoaikomukseen. Kahta ryhm\u00e4\u00e4 vertaillessa merkitsevi\u00e4 eroja ostoaikomukseen ei l\u00f6ytynyt, mutta vastaavanlainen vertailu vaatii kuitenkin viel\u00e4 lis\u00e4\u00e4 tutkimusta. Tulosten perusteella voidaan kuitenkin sanoa, ett\u00e4 Facebook-yhteis\u00f6iss\u00e4 vaikutetaan merkitt\u00e4v\u00e4sti sen j\u00e4senten ostoaikomuksiin, vaikka n\u00e4m\u00e4 yhteis\u00f6t eiv\u00e4t olisikaan rakentuneet ostamisen ja tuotesuosittelujen ymp\u00e4rille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-06T06:59:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-06T06:59:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eWOM", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "word of mouth", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Facebook-ryhm\u00e4 online-yhteis\u00f6n\u00e4 : eWOMin ja yhteis\u00f6llisyyden vaikutus yhteis\u00f6n j\u00e4senten ostoaikomuksiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902061426", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viraalimarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62711
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:03Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e90bc81f-4447-4333-82a6-be9058b4ee3a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902061426.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kukkonen, Nina Facebook-ryhmä online-yhteisönä : eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin eWOM word of mouth Markkinointi Marketing 20423 sitoutuminen viraalimarkkinointi yhteisöt Facebook luottamus yhteisöllisyys ryhmät
title Facebook-ryhmä online-yhteisönä : eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin
title_full Facebook-ryhmä online-yhteisönä : eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin
title_fullStr Facebook-ryhmä online-yhteisönä : eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin Facebook-ryhmä online-yhteisönä : eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin
title_full_unstemmed Facebook-ryhmä online-yhteisönä : eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin Facebook-ryhmä online-yhteisönä : eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin
title_short Facebook-ryhmä online-yhteisönä
title_sort facebook ryhmä online yhteisönä ewomin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin
title_sub eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin
title_txtP Facebook-ryhmä online-yhteisönä : eWOMin ja yhteisöllisyyden vaikutus yhteisön jäsenten ostoaikomuksiin
topic eWOM word of mouth Markkinointi Marketing 20423 sitoutuminen viraalimarkkinointi yhteisöt Facebook luottamus yhteisöllisyys ryhmät
topic_facet 20423 Facebook Marketing Markkinointi eWOM luottamus ryhmät sitoutuminen viraalimarkkinointi word of mouth yhteisöllisyys yhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62711 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902061426
work_keys_str_mv AT kukkonennina facebookryhmäonlineyhteisönäewominjayhteisöllisyydenvaikutusyhteisönjäsentenostoaik