Työntekijän sitoutuminen kasvuyrityksessä tapaustutkimus terveysteknologiayrityksestä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää työntekijöiden sitoutumista kasvuyrityksessä. Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla kasvuyrityksen työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia sitoutumisesta, ja sitä, mikä merkitys juuri kasvuyrityksessä työskentelemisellä on sitoutumisessa. Kohdeorganisaati...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laine, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62710
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää työntekijöiden sitoutumista kasvuyrityksessä. Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla kasvuyrityksen työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia sitoutumisesta, ja sitä, mikä merkitys juuri kasvuyrityksessä työskentelemisellä on sitoutumisessa. Kohdeorganisaationa tässä tapaustutkimuksessa on keskisuomalainen terveysteknologia-alan kasvuyritys. Tutkimusaineisto koostui 11 kahdenkeskisestä haastattelusta. Haastattelut toteutettiin avoimina haastatteluina ja aineisto analysoitiin laadullisesti teemoitellen. Tulosten perusteella organisaatio ja sen liikeidea, organisaation vuorovaikutusrakenteet sekä työyhteisö ja sen vuorovaikutussuhteet näyttäytyivät merkittävinä kasvuyrityksen työntekijän sitoutumista tarkasteltaessa. Tulosten perusteella erityisesti jatkuva muutos, matala hierarkia ja vuorovaikutuksen rakenteettomuus näyttäisivät olevan merkittävässä roolissa sekä sitoutumista heikentävinä että sitä lisäävinä tekijöinä. Työntekijän kokema autonomia, organisaatioon identifioituminen ja sitoutumisen paradoksaalisuus nousivat myös esiin mielenkiintoisina tuloksina. Vuorovaikutussuhteiden merkitys sitoutumisessa jäi puolestaan pienempään rooliin. Tämä tutkimus lisää ymmärrystä ja tietoa työntekijän sitoutumisesta kasvuyrityksessä sekä kasvuyritysten vuorovaikutuksesta ylipäätään. Tutkimuksen tulokset ovat siirrettävissä nopeasti kasvaviin organisaatioihin, ja tuloksia voidaan soveltaa myös perinteisemmissä, suuremmissa organisaatioissa. Kasvuyritystutkimus erityisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen näkökulmasta on ollut toistaiseksi vähäistä, mikä luo tarpeen useammalle jatkotutkimushaasteelle sekä sitoutumisen että esimerkiksi kasvuyrityksen vuorovaikutusrakenteiden ja vuorovaikutussuhteiden näkökulmista.