Hallintaan perustuvaa normaalin tuottamista? check in check out –toimintamallia koskevien tieteellisten artikkelien retorinen analyysi

Check in check out (CICO) -toimintamalli on käyttäytymispsykologiaan perustuva menetelmä, jolla pyritään vaikuttamaan tehostetun tuen oppilaan koulusuoriutumiseen. Malli perustuu oppilaan käyttäytymiselle asetettaviin tavoitteisiin, positiiviseen palautteeseen ja kannustinjärjestelmään. Yhdysvallois...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Radanovics-Aalto, Linda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62709
_version_ 1828193079045128192
author Radanovics-Aalto, Linda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Radanovics-Aalto, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Radanovics-Aalto, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Radanovics-Aalto, Linda
datasource_str_mv jyx
description Check in check out (CICO) -toimintamalli on käyttäytymispsykologiaan perustuva menetelmä, jolla pyritään vaikuttamaan tehostetun tuen oppilaan koulusuoriutumiseen. Malli perustuu oppilaan käyttäytymiselle asetettaviin tavoitteisiin, positiiviseen palautteeseen ja kannustinjärjestelmään. Yhdysvalloissa laajasti käytössä oleva malli on sovitettu hiljattain suomalaiseen koulujärjestelmään. CICO-mallia on tutkittu pääosin interventiotutkimuksilla. Tämä tutkimus edustaa laadullista, metatason näkökulmaa olemassa olevaan tutkimukseen. Aineiston muodostavat 28 mallia käsittelevää tieteellistä julkaisua. Metodina on aineiston retorinen analyysi Chaïm Perelmanin argumentaatioteoriaa hyödyntäen. Teoreettisen viitekehyksen muodostaa Nikolas Rosen hallintateoreettinen ajattelu. Retorisella analyysillä selvitettiin aineistolle ominaiset argumentoinnin lähtökohdat, tekniikat ja tutkimuksen yleisösuhde. Näiden perusteella aineistoa analysoitiin hallintateoreettisesta näkökulmasta, jossa CICO asemoitui legitiimiksi hallinnan välineeksi koulun kontekstissa. Argumentaatio rakentui tosiseikoille, jotka koskivat ongelmallisesti käyttäytyvien oppilaiden määrää ja oppilaitosten niukkoja resursseja. Arvot koskivat kustannustehokkuutta, pragmaattisuutta ja oppilaiden itseohjautuvuutta. Vakuuttavuutta rakennettiin riskipuheella, jota synnytettiin jakamalla koulusuoriutuminen dikotomiseen kategoriaan norminmukaisesta ja ongelmallisesta käyttäytymisestä. Vuorovaikutus määrittyi yksisuuntaisena, jossa oppilaalle varattiin palautteeseen ja palkkioihin reagoiva rooli. Argumentointia vahvistettiin kvantifioivalla kielenkäytöllä. Tutkimukset pyrkivät vakuuttamaan yhdysvaltalaisia kasvatustieteiden ja psykologian tutkijoita, jotka jakavat aineistosta tunnistetut todellisuuden luonnetta tai toivottavaa asiantilaa koskevat väitteet. Oppilaiden käyttäytymistä hallinnoitiin konkreettisilla toimenpiteillä sekä implisiittisillä, normien mukaista subjektiviteettia tuottavilla mekanismeilla. Tutkimus on lisännyt ymmärrystä tavoista, joilla näyttöön perustuvaan tutkimukseen kiinnittyvä malli rakentaa vakuuttavuutta argumentoinnin keinoin. Hallinnan näkökulmasta CICO piirtyy erontekoja tuottavana, hallinnoivana ja niitä oikeuttavana käyttäytymisen normalisoinnin välineenä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:32Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moisio, Olli-Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Radanovics-Aalto, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-06T06:43:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-06T06:43:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62709", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Check in check out (CICO) -toimintamalli on k\u00e4ytt\u00e4ytymispsykologiaan perustuva menetelm\u00e4, jolla pyrit\u00e4\u00e4n vaikuttamaan tehostetun tuen oppilaan koulusuoriutumiseen. Malli perustuu oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymiselle asetettaviin tavoitteisiin, positiiviseen palautteeseen ja kannustinj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. Yhdysvalloissa laajasti k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 oleva malli on sovitettu hiljattain suomalaiseen kouluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. CICO-mallia on tutkittu p\u00e4\u00e4osin interventiotutkimuksilla. T\u00e4m\u00e4 tutkimus edustaa laadullista, metatason n\u00e4k\u00f6kulmaa olemassa olevaan tutkimukseen. Aineiston muodostavat 28 mallia k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4 tieteellist\u00e4 julkaisua. Metodina on aineiston retorinen analyysi Cha\u00efm Perelmanin argumentaatioteoriaa hy\u00f6dynt\u00e4en. Teoreettisen viitekehyksen muodostaa Nikolas Rosen hallintateoreettinen ajattelu. Retorisella analyysill\u00e4 selvitettiin aineistolle ominaiset argumentoinnin l\u00e4ht\u00f6kohdat, tekniikat ja tutkimuksen yleis\u00f6suhde. N\u00e4iden perusteella aineistoa analysoitiin hallintateoreettisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta, jossa CICO asemoitui legitiimiksi hallinnan v\u00e4lineeksi koulun kontekstissa. Argumentaatio rakentui tosiseikoille, jotka koskivat ongelmallisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyvien oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja oppilaitosten niukkoja resursseja. Arvot koskivat kustannustehokkuutta, pragmaattisuutta ja oppilaiden itseohjautuvuutta. Vakuuttavuutta rakennettiin riskipuheella, jota synnytettiin jakamalla koulusuoriutuminen dikotomiseen kategoriaan norminmukaisesta ja ongelmallisesta k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4. Vuorovaikutus m\u00e4\u00e4rittyi yksisuuntaisena, jossa oppilaalle varattiin palautteeseen ja palkkioihin reagoiva rooli. Argumentointia vahvistettiin kvantifioivalla kielenk\u00e4yt\u00f6ll\u00e4. Tutkimukset pyrkiv\u00e4t vakuuttamaan yhdysvaltalaisia kasvatustieteiden ja psykologian tutkijoita, jotka jakavat aineistosta tunnistetut todellisuuden luonnetta tai toivottavaa asiantilaa koskevat v\u00e4itteet. Oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 hallinnoitiin konkreettisilla toimenpiteill\u00e4 sek\u00e4 implisiittisill\u00e4, normien mukaista subjektiviteettia tuottavilla mekanismeilla. Tutkimus on lis\u00e4nnyt ymm\u00e4rryst\u00e4 tavoista, joilla n\u00e4ytt\u00f6\u00f6n perustuvaan tutkimukseen kiinnittyv\u00e4 malli rakentaa vakuuttavuutta argumentoinnin keinoin. Hallinnan n\u00e4k\u00f6kulmasta CICO piirtyy erontekoja tuottavana, hallinnoivana ja niit\u00e4 oikeuttavana k\u00e4ytt\u00e4ytymisen normalisoinnin v\u00e4lineen\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-06T06:43:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-06T06:43:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "check in check out", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "retorinen analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Nikolas Rose", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hallintaan perustuvaa normaalin tuottamista? : check in check out \u2013toimintamallia koskevien tieteellisten artikkelien retorinen analyysi", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902061424", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62709
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:07Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Radanovics-Aalto, Linda Hallintaan perustuvaa normaalin tuottamista? : check in check out –toimintamallia koskevien tieteellisten artikkelien retorinen analyysi check in check out retorinen analyysi Nikolas Rose Erityispedagogiikka Special Education 101 ongelmakäyttäytyminen oppilaat interventio hallinta käyttäytyminen
title Hallintaan perustuvaa normaalin tuottamista? : check in check out –toimintamallia koskevien tieteellisten artikkelien retorinen analyysi
title_full Hallintaan perustuvaa normaalin tuottamista? : check in check out –toimintamallia koskevien tieteellisten artikkelien retorinen analyysi
title_fullStr Hallintaan perustuvaa normaalin tuottamista? : check in check out –toimintamallia koskevien tieteellisten artikkelien retorinen analyysi Hallintaan perustuvaa normaalin tuottamista? : check in check out –toimintamallia koskevien tieteellisten artikkelien retorinen analyysi
title_full_unstemmed Hallintaan perustuvaa normaalin tuottamista? : check in check out –toimintamallia koskevien tieteellisten artikkelien retorinen analyysi Hallintaan perustuvaa normaalin tuottamista? : check in check out –toimintamallia koskevien tieteellisten artikkelien retorinen analyysi
title_short Hallintaan perustuvaa normaalin tuottamista?
title_sort hallintaan perustuvaa normaalin tuottamista check in check out toimintamallia koskevien tieteellisten artikkelien retorinen analyysi
title_sub check in check out –toimintamallia koskevien tieteellisten artikkelien retorinen analyysi
title_txtP Hallintaan perustuvaa normaalin tuottamista? : check in check out –toimintamallia koskevien tieteellisten artikkelien retorinen analyysi
topic check in check out retorinen analyysi Nikolas Rose Erityispedagogiikka Special Education 101 ongelmakäyttäytyminen oppilaat interventio hallinta käyttäytyminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Nikolas Rose Special Education check in check out hallinta interventio käyttäytyminen ongelmakäyttäytyminen oppilaat retorinen analyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62709 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902061424
work_keys_str_mv AT radanovicsaaltolinda hallintaanperustuvaanormaalintuottamistacheckincheckouttoimintamalliakoskev