Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät aiheuttavat stressiä luokanopettajan työssä sekä miten stressi heijastuu opettajien työhön ja hyvinvointiin sekä toisaalta, millaiset voimavaratekijä auttavat stressinhallin-nassa ja tukevat työssä jaksamista. Aihe on hyvin ajankohtaine...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juottonen, Roosa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62708
_version_ 1826225721385680896
author Juottonen, Roosa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Juottonen, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Juottonen, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Juottonen, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät aiheuttavat stressiä luokanopettajan työssä sekä miten stressi heijastuu opettajien työhön ja hyvinvointiin sekä toisaalta, millaiset voimavaratekijä auttavat stressinhallin-nassa ja tukevat työssä jaksamista. Aihe on hyvin ajankohtainen ja merkittävä, sillä yhä useampi opettaja kokee työssään enenevissä määrin stressiä kasvavien vaatimusten ja jatkuvien muutosten takia. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkittavana oli 8 luokanopettajaa, joilla oli jonkinlaista kokemusta työstressistä. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2018 teemahaastattelujen avulla ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin -mallin mukaan. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina vaatimusten ja stressitekijöiden osalta on, että luokanopettajan työssä vaatimusten määrä on liian suuri resursseihin nähden, minkä seurauksena opettajat kokevat työnsä stressaavana eivätkä kykene palautumaan työstään aina riittävästi, mikä heijastuu negatiivisella tavalla työhyvinvointiin. Työhön liittyvien voimavarojen osalta tuli esille, että hyvä työympäristö, oman työn hallinta ja merkityksellisyys sekä vapaa-ajan ja työn tasapaino ovat olennaisia tekijöitä työn mielekkyyden ja työssä jaksamisen kannalta. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia opettajien työn kuormittavuuden lisääntymisestä, minkä vuoksi työhyvinvoinnin kehittäminen sekä stressin ennaltaehkäisy ovat ensiarvoisen tärkeässä asemassa. Työn resurssien määrää tulisi lisätä, jotta opettajat jaksavat tehdä työtään omistautuneesti ja myös työhön liittyvät voimavarat tulisi saada entistä näkyvämmäksi.
first_indexed 2024-09-11T08:52:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juottonen, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-06T06:37:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-06T06:37:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62708", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaiset tekij\u00e4t aiheuttavat stressi\u00e4 luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 miten stressi heijastuu opettajien ty\u00f6h\u00f6n ja hyvinvointiin sek\u00e4 toisaalta, millaiset voimavaratekij\u00e4 auttavat stressinhallin-nassa ja tukevat ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista. Aihe on hyvin ajankohtainen ja merkitt\u00e4v\u00e4, sill\u00e4 yh\u00e4 useampi opettaja kokee ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin stressi\u00e4 kasvavien vaatimusten ja jatkuvien muutosten takia. \nTutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkittavana oli 8 luokanopettajaa, joilla oli jonkinlaista kokemusta ty\u00f6stressist\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin alkuvuodesta 2018 teemahaastattelujen avulla ja analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin -mallin mukaan. \nTutkimuksen keskeisin\u00e4 tuloksina vaatimusten ja stressitekij\u00f6iden osalta on, ett\u00e4 luokanopettajan ty\u00f6ss\u00e4 vaatimusten m\u00e4\u00e4r\u00e4 on liian suuri resursseihin n\u00e4hden, mink\u00e4 seurauksena opettajat kokevat ty\u00f6ns\u00e4 stressaavana eiv\u00e4tk\u00e4 kykene palautumaan ty\u00f6st\u00e4\u00e4n aina riitt\u00e4v\u00e4sti, mik\u00e4 heijastuu negatiivisella tavalla ty\u00f6hyvinvointiin. Ty\u00f6h\u00f6n liittyvien voimavarojen osalta tuli esille, ett\u00e4 hyv\u00e4 ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6, oman ty\u00f6n hallinta ja merkityksellisyys sek\u00e4 vapaa-ajan ja ty\u00f6n tasapaino ovat olennaisia tekij\u00f6it\u00e4 ty\u00f6n mielekkyyden ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen kannalta.\nTutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia opettajien ty\u00f6n kuormittavuuden lis\u00e4\u00e4ntymisest\u00e4, mink\u00e4 vuoksi ty\u00f6hyvinvoinnin kehitt\u00e4minen sek\u00e4 stressin ennaltaehk\u00e4isy ovat ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 asemassa. Ty\u00f6n resurssien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 tulisi lis\u00e4t\u00e4, jotta opettajat jaksavat tehd\u00e4 ty\u00f6t\u00e4\u00e4n omistautuneesti ja my\u00f6s ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4t voimavarat tulisi saada entist\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4mm\u00e4ksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-06T06:37:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-06T06:37:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "voimavaratekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kokema stressi ja sen hallintaan liittyv\u00e4t voimavaratekij\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902061423", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaatimukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62708
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:52Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/38d1eb9b-9550-4940-a505-5ee0a6fabeb7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902061423.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juottonen, Roosa Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät voimavaratekijät työssä jaksaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vaatimukset stressi työhyvinvointi jaksaminen luokanopettajat
title Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät
title_full Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät
title_fullStr Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät
title_full_unstemmed Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät
title_short Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät
title_sort luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät
title_txtP Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät
topic voimavaratekijät työssä jaksaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vaatimukset stressi työhyvinvointi jaksaminen luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education jaksaminen luokanopettajat stressi työhyvinvointi työssä jaksaminen vaatimukset voimavaratekijät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62708 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902061423
work_keys_str_mv AT juottonenroosa luokanopettajientyössäänkokemastressijasenhallintaanliittyvätvoimavaratekijät