Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät aiheuttavat stressiä luokanopettajan työssä sekä miten stressi heijastuu opettajien työhön ja hyvinvointiin sekä toisaalta, millaiset voimavaratekijä auttavat stressinhallin-nassa ja tukevat työssä jaksamista. Aihe on hyvin ajankohtaine...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juottonen, Roosa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62708
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät aiheuttavat stressiä luokanopettajan työssä sekä miten stressi heijastuu opettajien työhön ja hyvinvointiin sekä toisaalta, millaiset voimavaratekijä auttavat stressinhallin-nassa ja tukevat työssä jaksamista. Aihe on hyvin ajankohtainen ja merkittävä, sillä yhä useampi opettaja kokee työssään enenevissä määrin stressiä kasvavien vaatimusten ja jatkuvien muutosten takia. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkittavana oli 8 luokanopettajaa, joilla oli jonkinlaista kokemusta työstressistä. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2018 teemahaastattelujen avulla ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin -mallin mukaan. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina vaatimusten ja stressitekijöiden osalta on, että luokanopettajan työssä vaatimusten määrä on liian suuri resursseihin nähden, minkä seurauksena opettajat kokevat työnsä stressaavana eivätkä kykene palautumaan työstään aina riittävästi, mikä heijastuu negatiivisella tavalla työhyvinvointiin. Työhön liittyvien voimavarojen osalta tuli esille, että hyvä työympäristö, oman työn hallinta ja merkityksellisyys sekä vapaa-ajan ja työn tasapaino ovat olennaisia tekijöitä työn mielekkyyden ja työssä jaksamisen kannalta. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia opettajien työn kuormittavuuden lisääntymisestä, minkä vuoksi työhyvinvoinnin kehittäminen sekä stressin ennaltaehkäisy ovat ensiarvoisen tärkeässä asemassa. Työn resurssien määrää tulisi lisätä, jotta opettajat jaksavat tehdä työtään omistautuneesti ja myös työhön liittyvät voimavarat tulisi saada entistä näkyvämmäksi.