Vanhempien liikunta-arvojen yhteys lasten arvoihin, motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen

Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhempien liikunta-arvojen yhteyttä lasten arvoihin, motorisiin taitoihin sekä fyysiseen aktiivisuuteen. Samalla selvitettiin oppilaiden emotionaalisia kokemuksia liikuntatuntien aikana, Move! -liikuntataitotesteissä jännittämisestä sekä odotuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Grönberg, Camilla
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62697
_version_ 1826225783035658240
author Grönberg, Camilla
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Grönberg, Camilla Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Grönberg, Camilla Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Grönberg, Camilla
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhempien liikunta-arvojen yhteyttä lasten arvoihin, motorisiin taitoihin sekä fyysiseen aktiivisuuteen. Samalla selvitettiin oppilaiden emotionaalisia kokemuksia liikuntatuntien aikana, Move! -liikuntataitotesteissä jännittämisestä sekä odotuksia ja tyytyväisyyttä testituloksiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin Ruskon yläkoulun 8-luokkalaisilta oppilailta (n=84) ja heidän vanhemmiltaan (n=48) kyselylomakkeilla, jotka muodostettiin Ecclesin odotusarvoteoriaa hyödyntäen. Motorisia taitoja mitattiin liikuntatuntien aikana Move! -liikuntataitotesteillä syksyllä 2018. Tutkimukseen luvan antaneiden vanhempien lasten Move! -liikuntataitotestien tulokset kerättiin liikunnanopettajan toimesta. Aineiston analysointiin käytettiin IBM SPSS Statistics 24-ohjelmaa. Muuttujien välisiä yhteyksiä mitattiin Pearsonin tulomomenttikertoimella, varianssianalyysillä (yksisuuntainen ANOVA) sekä T -testillä. Tulosten perusteella sekä vanhemmat että lapset arvostavat liikuntaa melko paljon. Noin puolet vanhempien liikunta-arvoista oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä lasten arvoihin. Lasten liikunta-arvoilla oli selkeästi yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen, mutta vanhempien arvojen ja lasten fyysisen aktiivisuuden kohdalla yhteys ei ollut yksiselitteinen, sillä vain osa vanhempien arvoista korreloi merkitsevästi lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Myös lasten liikunta-arvot ja motoristen taitojen testitulokset korreloivat vain muutamien arvojen kohdalla keskenään. Lisäksi tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden liikuntatuntien emotionaalisten kokemusten yhteyttä Move! -liikuntataitotesteissä jännittämiseen sekä testeissä menestymisen odotuksien yhteyttä tyytyväisyyteen testituloksista. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että varsinkin lasten liikunta-arvoilla näyttäisi olevan yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen. Vanhempien arvot ovat osittain yhteydessä lasten arvoihin, sillä noin puolet arvoista korreloi lasten arvoihin. Lasten liikunta-arvojen yhteyttä motorisiin taitoihin ei pystytty tässä tutkimuksessa varmasti todistamaan, mutta tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista selvittää isommalla aineistolla, voisiko löytyä positiivinen korrelaatio näiden välille. The aim of this study was to investigate how parents’ values towards sport are associated with children’s values, motor skills, and physical activity. Also students’ emotional experiences in PE, their anxiety prior to the motor skill testing, their expectancy beliefs, and their satisfaction about the results of the tests were examined. The data was collected in 2018. Totally 84 Grade 8 students responded to questionnaire from the secondary school of Rusko. Their parents (n=51) answered an electric questionnaire. Questionnaires were based on Eccles’ expectancy-value theory. The results from motor skill tests were collected by the PE teacher from those students, whose parents gave approval to attend the study. The IBM SPSS Statistics 24 -program was used to analyse the data. Correlations between variables were investigated with Pearson correlations, one-way ANOVA, and with Independent samples T-test. According to the results both parents and children value sports a lot. Approximately half of the parents’ values towards sport were associated with children’s values. However the association between children’s values and their physical activity was significant, but parents’ values did not have that obvious relation towards children’s physical activity, because only half of the values correlated to children’s physical activity. Also only some of the children’s values had positive correlations towards motor skills. In this study, also the association of students’ emotional experiences and anxiety before the motor skill tests were investigated, as well as the relation between students’ expectancy beliefs towards motor skill tests and satisfaction about the test results. In conclusion, one can say that especially between children’s values and their physical activity there is a strong association. Also parents’ values towards the sport seem to relate to children’s values, but in this study only half of the values correlated to children’s values. The relation between children’s values and motor skills could not be surely proved in this study, but it would be really interesting to see in the future, if there would be correlations while examinating greater amount of subjects.
first_indexed 2019-08-19T08:21:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liukkonen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Gr\u00f6nberg, Camilla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-05T06:43:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-05T06:43:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62697", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 vanhempien liikunta-arvojen yhteytt\u00e4 lasten arvoihin, motorisiin taitoihin sek\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen. Samalla selvitettiin oppilaiden emotionaalisia kokemuksia liikuntatuntien aikana, Move! -liikuntataitotesteiss\u00e4 j\u00e4nnitt\u00e4misest\u00e4 sek\u00e4 odotuksia ja tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 testituloksiin. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin Ruskon yl\u00e4koulun 8-luokkalaisilta oppilailta (n=84) ja heid\u00e4n vanhemmiltaan (n=48) kyselylomakkeilla, jotka muodostettiin Ecclesin odotusarvoteoriaa hy\u00f6dynt\u00e4en. Motorisia taitoja mitattiin liikuntatuntien aikana Move! -liikuntataitotesteill\u00e4 syksyll\u00e4 2018. Tutkimukseen luvan antaneiden vanhempien lasten Move! -liikuntataitotestien tulokset ker\u00e4ttiin liikunnanopettajan toimesta. Aineiston analysointiin k\u00e4ytettiin IBM SPSS Statistics 24-ohjelmaa. Muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 mitattiin Pearsonin tulomomenttikertoimella, varianssianalyysill\u00e4 (yksisuuntainen ANOVA) sek\u00e4 T -testill\u00e4.\nTulosten perusteella sek\u00e4 vanhemmat ett\u00e4 lapset arvostavat liikuntaa melko paljon. Noin puolet vanhempien liikunta-arvoista oli tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 lasten arvoihin. Lasten liikunta-arvoilla oli selke\u00e4sti yhteytt\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen, mutta vanhempien arvojen ja lasten fyysisen aktiivisuuden kohdalla yhteys ei ollut yksiselitteinen, sill\u00e4 vain osa vanhempien arvoista korreloi merkitsev\u00e4sti lasten fyysiseen aktiivisuuteen. My\u00f6s lasten liikunta-arvot ja motoristen taitojen testitulokset korreloivat vain muutamien arvojen kohdalla kesken\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden liikuntatuntien emotionaalisten kokemusten yhteytt\u00e4 Move! -liikuntataitotesteiss\u00e4 j\u00e4nnitt\u00e4miseen sek\u00e4 testeiss\u00e4 menestymisen odotuksien yhteytt\u00e4 tyytyv\u00e4isyyteen testituloksista. \nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 varsinkin lasten liikunta-arvoilla n\u00e4ytt\u00e4isi olevan yhteytt\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen. Vanhempien arvot ovat osittain yhteydess\u00e4 lasten arvoihin, sill\u00e4 noin puolet arvoista korreloi lasten arvoihin. Lasten liikunta-arvojen yhteytt\u00e4 motorisiin taitoihin ei pystytty t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa varmasti todistamaan, mutta tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista selvitt\u00e4\u00e4 isommalla aineistolla, voisiko l\u00f6yty\u00e4 positiivinen korrelaatio n\u00e4iden v\u00e4lille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to investigate how parents\u2019 values towards sport are associated with children\u2019s values, motor skills, and physical activity. Also students\u2019 emotional experiences in PE, their anxiety prior to the motor skill testing, their expectancy beliefs, and their satisfaction about the results of the tests were examined. The data was collected in 2018. Totally 84 Grade 8 students responded to questionnaire from the secondary school of Rusko. Their parents (n=51) answered an electric questionnaire. Questionnaires were based on Eccles\u2019 expectancy-value theory. The results from motor skill tests were collected by the PE teacher from those students, whose parents gave approval to attend the study. The IBM SPSS Statistics 24 -program was used to analyse the data. Correlations between variables were investigated with Pearson correlations, one-way ANOVA, and with Independent samples T-test. \nAccording to the results both parents and children value sports a lot. Approximately half of the parents\u2019 values towards sport were associated with children\u2019s values. However the association between children\u2019s values and their physical activity was significant, but parents\u2019 values did not have that obvious relation towards children\u2019s physical activity, because only half of the values correlated to children\u2019s physical activity. Also only some of the children\u2019s values had positive correlations towards motor skills. In this study, also the association of students\u2019 emotional experiences and anxiety before the motor skill tests were investigated, as well as the relation between students\u2019 expectancy beliefs towards motor skill tests and satisfaction about the test results.\nIn conclusion, one can say that especially between children\u2019s values and their physical activity there is a strong association. Also parents\u2019 values towards the sport seem to relate to children\u2019s values, but in this study only half of the values correlated to children\u2019s values. The relation between children\u2019s values and motor skills could not be surely proved in this study, but it would be really interesting to see in the future, if there would be correlations while examinating greater amount of subjects.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-05T06:43:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-05T06:43:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta-arvot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien liikunta-arvojen yhteys lasten arvoihin, motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902051412", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntataidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62697
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/92ad371c-10c5-484e-bea5-c5fa06d4c138\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902051412.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Grönberg, Camilla Vanhempien liikunta-arvojen yhteys lasten arvoihin, motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen liikunta-arvot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 arvot motoriset taidot fyysinen aktiivisuus koululiikunta vanhemmat liikuntataidot
title Vanhempien liikunta-arvojen yhteys lasten arvoihin, motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
title_full Vanhempien liikunta-arvojen yhteys lasten arvoihin, motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
title_fullStr Vanhempien liikunta-arvojen yhteys lasten arvoihin, motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen Vanhempien liikunta-arvojen yhteys lasten arvoihin, motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
title_full_unstemmed Vanhempien liikunta-arvojen yhteys lasten arvoihin, motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen Vanhempien liikunta-arvojen yhteys lasten arvoihin, motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
title_short Vanhempien liikunta-arvojen yhteys lasten arvoihin, motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
title_sort vanhempien liikunta arvojen yhteys lasten arvoihin motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
title_txtP Vanhempien liikunta-arvojen yhteys lasten arvoihin, motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
topic liikunta-arvot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 arvot motoriset taidot fyysinen aktiivisuus koululiikunta vanhemmat liikuntataidot
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education arvot fyysinen aktiivisuus koululiikunta liikunta-arvot liikuntataidot motoriset taidot vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62697 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902051412
work_keys_str_mv AT grönbergcamilla vanhempienliikuntaarvojenyhteyslastenarvoihinmotorisiintaitoihinjafyysiseenaktii