Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä

Asiakkaisiin ja asiakassuhteisiin liittyvä tieto on yritysten kannalta tärkeää ja yrityksen menestyminen voi riippua asiakkuuksien tehokkaasta hallinnasta ja asiakastiedon onnistuneesta hyödyntämisestä. Asiakkaisiin liittyvän tiedon hallinnan ytimessä on asiakkuudenhallinta, CRM (customer relationsh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aarnio, Timo
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62680
_version_ 1826225806336065536
author Aarnio, Timo
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aarnio, Timo Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aarnio, Timo Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aarnio, Timo
datasource_str_mv jyx
description Asiakkaisiin ja asiakassuhteisiin liittyvä tieto on yritysten kannalta tärkeää ja yrityksen menestyminen voi riippua asiakkuuksien tehokkaasta hallinnasta ja asiakastiedon onnistuneesta hyödyntämisestä. Asiakkaisiin liittyvän tiedon hallinnan ytimessä on asiakkuudenhallinta, CRM (customer relationship management). CRM-järjestelmien käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä on tutkittu erityisesti 1990-luvulta alkaen. Tässä tutkielmassa tehtiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus CRM-järjestelmien käyttöönottoon vaikuttavista tekijöistä erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten (pk-yritykset) osalta. Vaikka CRM-järjestelmien käyttöönoton onnistumista on tutkittu varsin paljon, suuri osa tehdystä tutkimuksesta liittyy suuriin yrityksiin. CRM-tutkimusta on tehty varsin rajallisesti pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta, vaikka suurin osa yrityksistä kuuluu kooltaan pieniin tai keskisuuriin yrityksiin. Tutkielmassa käydään kattavasti läpi kirjallisuudessa esitettyjä erilaisia CRM-määritelmiä ja -näkökulmia sekä sitä, miten CRM:n määrittely on ajan kuluessa muuttunut. Pk-yritysten osalta esitetään CRM-järjestelmien käyttöönoton onnistumisen tai epäonnistumiseen liittyviä piirteitä ja seikkoja, jotka poikkeavat suurten yritysten CRM-käyttöönoton menestystekijöistä. Lisäksi käydään läpi havaintoja CRM-järjestelmän räätälöinnin vaikutuksesta käyttöönoton onnistumiseen. Keskeisenä tuloksena nousi esiin, että suuryrityksistä saadut CRM-käyttöönottoon liittyvät tutkimustulokset ja CRM-käyttöönoton menestystekijät eivät aina päde pk-yrityksissä. Pk-yritysten suuremmista yrityksistä poikkeavat resurssit, tarpeet ja liiketoiminnan luonne voivat vaikuttaa merkittävästi CRM-järjestelmän käyttöönottoon. CRM-järjestelmän räätälöinnin osalta löytyy sekä räätälöintiä tukevia että sitä vastaan olevia havaintoja. Kirjallisuuskatsauksen perusteella on ilmeistä, että CRM-aihepiiriä tulisi tutkia enemmän pk-yritysten osalta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:35Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kovalainen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aarnio, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-04T08:19:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-04T08:19:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62680", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakkaisiin ja asiakassuhteisiin liittyv\u00e4 tieto on yritysten kannalta t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ja yrityksen menestyminen voi riippua asiakkuuksien tehokkaasta hallinnasta ja asiakastiedon onnistuneesta hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4. Asiakkaisiin liittyv\u00e4n tiedon hallinnan ytimess\u00e4 on asiakkuudenhallinta, CRM (customer relationship management). CRM-j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton onnistumiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 on tutkittu erityisesti 1990-luvulta alkaen. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tehtiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus CRM-j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten (pk-yritykset) osalta. Vaikka CRM-j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton onnistumista on tutkittu varsin paljon, suuri osa tehdyst\u00e4 tutkimuksesta liittyy suuriin yrityksiin. CRM-tutkimusta on tehty varsin rajallisesti pienten ja keskisuurten yritysten n\u00e4k\u00f6kulmasta, vaikka suurin osa yrityksist\u00e4 kuuluu kooltaan pieniin tai keskisuuriin yrityksiin. Tutkielmassa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n kattavasti l\u00e4pi kirjallisuudessa esitettyj\u00e4 erilaisia CRM-m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 ja -n\u00e4k\u00f6kulmia sek\u00e4 sit\u00e4, miten CRM:n m\u00e4\u00e4rittely on ajan kuluessa muuttunut. Pk-yritysten osalta esitet\u00e4\u00e4n CRM-j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton onnistumisen tai ep\u00e4onnistumiseen liittyvi\u00e4 piirteit\u00e4 ja seikkoja, jotka poikkeavat suurten yritysten CRM-k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton menestystekij\u00f6ist\u00e4. Lis\u00e4ksi k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi havaintoja CRM-j\u00e4rjestelm\u00e4n r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6innin vaikutuksesta k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton onnistumiseen. Keskeisen\u00e4 tuloksena nousi esiin, ett\u00e4 suuryrityksist\u00e4 saadut CRM-k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon liittyv\u00e4t tutkimustulokset ja CRM-k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton menestystekij\u00e4t eiv\u00e4t aina p\u00e4de pk-yrityksiss\u00e4. Pk-yritysten suuremmista yrityksist\u00e4 poikkeavat resurssit, tarpeet ja liiketoiminnan luonne voivat vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti CRM-j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon. CRM-j\u00e4rjestelm\u00e4n r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6innin osalta l\u00f6ytyy sek\u00e4 r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6inti\u00e4 tukevia ett\u00e4 sit\u00e4 vastaan olevia havaintoja. Kirjallisuuskatsauksen perusteella on ilmeist\u00e4, ett\u00e4 CRM-aihepiiri\u00e4 tulisi tutkia enemm\u00e4n pk-yritysten osalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-04T08:19:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-04T08:19:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton onnistumiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 pieniss\u00e4 ja keskisuurissa yrityksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902041394", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkuudenhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienet ja keskisuuret yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "menestystekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62680
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:37Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5dabad73-48f8-45f1-9f9f-341eae3f4fca\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902041394.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aarnio, Timo Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiakkuudenhallinta pienet ja keskisuuret yritykset käyttöönotto menestystekijät
title Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
title_full Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
title_fullStr Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
title_full_unstemmed Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
title_short Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
title_sort asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
title_txtP Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiakkuudenhallinta pienet ja keskisuuret yritykset käyttöönotto menestystekijät
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakkuudenhallinta käyttöönotto menestystekijät pienet ja keskisuuret yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62680 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902041394
work_keys_str_mv AT aarniotimo asiakkuudenhallintajärjestelmänkäyttöönotononnistumiseenvaikuttaviatekijöitäpienissäj