”Eihän kukaan halua olla köyhän kaveri” yhdeksäsluokkalaisten tulkintoja köyhyydestä

Köyhyys on merkittävä eriarvoisuutta tuottava tekijä. Perheen taloudellisen tilanteen ongelmat voivat horjuttaa nuorten arkea monella tavalla. Nuoruusiässä vertaissuhteiden merkitys korostuu ja perheiden heikko taloudellinen tilanne voi haavoittaa ennen kaikkea sosiaalisia suhteita, rajoittaa vapaa-...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Männikkö, Anni
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62673
_version_ 1826225732741758976
author Männikkö, Anni
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Männikkö, Anni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Männikkö, Anni Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Männikkö, Anni
datasource_str_mv jyx
description Köyhyys on merkittävä eriarvoisuutta tuottava tekijä. Perheen taloudellisen tilanteen ongelmat voivat horjuttaa nuorten arkea monella tavalla. Nuoruusiässä vertaissuhteiden merkitys korostuu ja perheiden heikko taloudellinen tilanne voi haavoittaa ennen kaikkea sosiaalisia suhteita, rajoittaa vapaa-ajan osallisuutta sekä heikentää koettua terveyttä. Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli kuvata, miten yläkoulun yhdeksäsluokkalaiset tulkitsivat yhteiskunnassamme esiintyvää köyhyyttä arkipäivän ilmiönä. Tutkimuksen aineisto koostui kirjoitelmista, jotka kerättiin erään länsisuomalaisen yläkoulun kahden yhdeksäsluokan äidinkielen tunneilla joulukuussa 2017. ”Päiväni köyhänä”- otsikoiduissa kirjoitelmissa (N=22) osallistujat kuvasivat millaista olisi elää köyhänä nuorena Suomessa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Nuorten kirjoitelmissa köyhyys näyttäytyi moniulotteisena ilmiönä kotona, koulussa sekä vapaa-ajalla. Köyhyys jäsennettiin taloudellisesta vähävaraisuudesta johtuvaksi arkea hankalaloittavaksi materiaaliseksi puutteeksi, joka välittyi asuinolosuhteissa, kodin ruokailuissa ja vaatetuksessa. Köyhyyden sosiaalinen ulottuvuus heijastui perhe-elämän vastuuna ja vertaissuhteissa köyhyys oli ulkopuolisuutta ja kaverittomuutta. Köyhän kouluarki oli kiusatuksi joutumista ja iloitsemista ilmaisesta koulutuksesta ja kouluruoasta. Vapaa-ajalla köyhyys kavensi harrastusmahdollisuuksia ja rajoitti osallistumista vertaisten ajanviettoihin. Tulevaisuusodotuksiin liittyen nuoret tulkitsivat köyhyyden kierteen olevan katkaistavissa kouluttautumisella ja töillä. Toisaalta teksteissä tuotiin esille myös epävarmempiakin tulevaisuuden näkymiä pohtimalla köyhien mahdollisuutta kustantaa opiskeluita. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että nuorten näkökulmasta katsottuna köyhyys on suhteellista köyhyyttä, jossa arkielämässä tarvittavat materiaaliset asiat ja osallistumismahdollisuudet ovat erilaisia kuin vertaisilla. Tulokset kertovat materian merkityksestä sosiaalisissa suhteissa. Aiemman tutkimustiedon valossa köyhyys saattaa altistaa kiusaamiselle. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi koulumaailmassa ottamalla nuorten tulkinnat pohjaksi keskusteltaessa yhteiskunnallisesta tilanteesta ja köyhyyden taustalla olevista tekijöistä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kettunen, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4nnikk\u00f6, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-02-04T07:28:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-02-04T07:28:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62673", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00f6yhyys on merkitt\u00e4v\u00e4 eriarvoisuutta tuottava tekij\u00e4. Perheen taloudellisen tilanteen ongelmat voivat horjuttaa nuorten arkea monella tavalla. Nuoruusi\u00e4ss\u00e4 vertaissuhteiden merkitys korostuu ja perheiden heikko taloudellinen tilanne voi haavoittaa ennen kaikkea sosiaalisia suhteita, rajoittaa vapaa-ajan osallisuutta sek\u00e4 heikent\u00e4\u00e4 koettua terveytt\u00e4. T\u00e4m\u00e4n pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli kuvata, miten yl\u00e4koulun yhdeks\u00e4sluokkalaiset tulkitsivat yhteiskunnassamme esiintyv\u00e4\u00e4 k\u00f6yhyytt\u00e4 arkip\u00e4iv\u00e4n ilmi\u00f6n\u00e4. Tutkimuksen aineisto koostui kirjoitelmista, jotka ker\u00e4ttiin er\u00e4\u00e4n l\u00e4nsisuomalaisen yl\u00e4koulun kahden yhdeks\u00e4sluokan \u00e4idinkielen tunneilla joulukuussa 2017. \u201dP\u00e4iv\u00e4ni k\u00f6yh\u00e4n\u00e4\u201d- otsikoiduissa kirjoitelmissa (N=22) osallistujat kuvasivat millaista olisi el\u00e4\u00e4 k\u00f6yh\u00e4n\u00e4 nuorena Suomessa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Nuorten kirjoitelmissa k\u00f6yhyys n\u00e4ytt\u00e4ytyi moniulotteisena ilmi\u00f6n\u00e4 kotona, koulussa sek\u00e4 vapaa-ajalla. K\u00f6yhyys j\u00e4sennettiin taloudellisesta v\u00e4h\u00e4varaisuudesta johtuvaksi arkea hankalaloittavaksi materiaaliseksi puutteeksi, joka v\u00e4littyi asuinolosuhteissa, kodin ruokailuissa ja vaatetuksessa. K\u00f6yhyyden sosiaalinen ulottuvuus heijastui perhe-el\u00e4m\u00e4n vastuuna ja vertaissuhteissa k\u00f6yhyys oli ulkopuolisuutta ja kaverittomuutta. K\u00f6yh\u00e4n kouluarki oli kiusatuksi joutumista ja iloitsemista ilmaisesta koulutuksesta ja kouluruoasta. Vapaa-ajalla k\u00f6yhyys kavensi harrastusmahdollisuuksia ja rajoitti osallistumista vertaisten ajanviettoihin. Tulevaisuusodotuksiin liittyen nuoret tulkitsivat k\u00f6yhyyden kierteen olevan katkaistavissa kouluttautumisella ja t\u00f6ill\u00e4. Toisaalta teksteiss\u00e4 tuotiin esille my\u00f6s ep\u00e4varmempiakin tulevaisuuden n\u00e4kymi\u00e4 pohtimalla k\u00f6yhien mahdollisuutta kustantaa opiskeluita. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 nuorten n\u00e4k\u00f6kulmasta katsottuna k\u00f6yhyys on suhteellista k\u00f6yhyytt\u00e4, jossa arkiel\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tarvittavat materiaaliset asiat ja osallistumismahdollisuudet ovat erilaisia kuin vertaisilla. Tulokset kertovat materian merkityksest\u00e4 sosiaalisissa suhteissa. Aiemman tutkimustiedon valossa k\u00f6yhyys saattaa altistaa kiusaamiselle. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi koulumaailmassa ottamalla nuorten tulkinnat pohjaksi keskusteltaessa yhteiskunnallisesta tilanteesta ja k\u00f6yhyyden taustalla olevista tekij\u00f6ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-02-04T07:28:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-02-04T07:28:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEih\u00e4n kukaan halua olla k\u00f6yh\u00e4n kaveri\u201d : yhdeks\u00e4sluokkalaisten tulkintoja k\u00f6yhyydest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201902041387", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00f6yhyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4h\u00e4varaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62673
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/158529f8-a51a-4784-9c06-bb078b6e55b5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201902041387.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Männikkö, Anni ”Eihän kukaan halua olla köyhän kaveri” : yhdeksäsluokkalaisten tulkintoja köyhyydestä kirjoitelma Terveyskasvatus Health Education 50411 yläkoulu köyhyys nuoret vähävaraisuus sosiaaliset suhteet
title ”Eihän kukaan halua olla köyhän kaveri” : yhdeksäsluokkalaisten tulkintoja köyhyydestä
title_full ”Eihän kukaan halua olla köyhän kaveri” : yhdeksäsluokkalaisten tulkintoja köyhyydestä
title_fullStr ”Eihän kukaan halua olla köyhän kaveri” : yhdeksäsluokkalaisten tulkintoja köyhyydestä ”Eihän kukaan halua olla köyhän kaveri” : yhdeksäsluokkalaisten tulkintoja köyhyydestä
title_full_unstemmed ”Eihän kukaan halua olla köyhän kaveri” : yhdeksäsluokkalaisten tulkintoja köyhyydestä ”Eihän kukaan halua olla köyhän kaveri” : yhdeksäsluokkalaisten tulkintoja köyhyydestä
title_short ”Eihän kukaan halua olla köyhän kaveri”
title_sort eihän kukaan halua olla köyhän kaveri yhdeksäsluokkalaisten tulkintoja köyhyydestä
title_sub yhdeksäsluokkalaisten tulkintoja köyhyydestä
title_txtP ”Eihän kukaan halua olla köyhän kaveri” : yhdeksäsluokkalaisten tulkintoja köyhyydestä
topic kirjoitelma Terveyskasvatus Health Education 50411 yläkoulu köyhyys nuoret vähävaraisuus sosiaaliset suhteet
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus kirjoitelma köyhyys nuoret sosiaaliset suhteet vähävaraisuus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62673 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902041387
work_keys_str_mv AT männikköanni eihänkukaanhaluaollaköyhänkaveriyhdeksäsluokkalaistentulkintojaköyhyydestä