Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla

Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen liittyvä vuorovaikutustutkimus on jäänyt vähemmälle. Keskityn tässä tutkimu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vuori, Matleena
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62639
_version_ 1828193095990116352
author Vuori, Matleena
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vuori, Matleena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vuori, Matleena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vuori, Matleena
datasource_str_mv jyx
description Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen liittyvä vuorovaikutustutkimus on jäänyt vähemmälle. Keskityn tässä tutkimuksessa nimenomaan musiikintuntien vuorovaikutustilanteisiin ja siihen, millaista vuorovaikutteista toimintaa opettajan ja oppilaan välillä tapahtuu musiikintunnin aikana. Pyrin tutkimuksen avulla löytämään tietoa musiikintunteihin liittyvästä vuorovaikutuksesta ja saamaan opettajien toiminnalle niitä kuvaavia merkityksiä. Kandidaatintutkielmassani saamieni tulosten perusteella olen kiinnostunut myös opettajan käyttämästä huumorista sekä sanattomasta viestinnästä musiikintunnin aikana. Tutkimuksessa on mukana kaksi kokenutta yläkoulun musiikin aineenopettajaa. Aineisto on kerätty videoimalla molemmilta opettajilta neljä musiikintuntia ja haastattelemalla heidät yksitellen videon pohjalta käyttäen apuna stimulated recall- menetelmää. Musiikintunnin aikana ilmeneviä vuorovaikutustilanteita on hahmoteltu videoitujen oppituntien sekä opettajien antamien haastattelujen perusteella. Opettajat käyttivät vuorovaikutustaitoja erilaisissa tuntitilanteissa ja usein myös tilanteiden vaatimalla tavalla. Välillä käytettiin nonverbaalia viestintää ja välillä kommunikoitiin sanallisesti. Tilanteita, joissa vuorovaikutus erityisesti näkyi, olivat muun muassa opettajan puheenvuoro liittyen ohjeistukseen tai palautteen antamiseen, oppilaan aloite vuorovaikutukseen, vuorovaikuttaminen soittotilanteiden aikana ja työrauhavuorot, jolloin opettaja joutui puuttumaan oppilaiden ei-toivottuun käyttäytymiseen. Vuorovaikutustaidot liitetään usein osaksi opettajan perus ammattitaitoa, ellei jopa osittain opettajan persoonallisuuteen. Tutkimukseni tuo tietoa musiikinopetukseen liittyvästä vuorovaikutuksesta ja millainen vaikutus opettajan vuorovaikutustaidoilla on musiikin opettamisen ja oppimisen kannalta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuori, Matleena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-30T07:14:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-30T07:14:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62639", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuorovaikutus n\u00e4kyy arkip\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 jatkuvasti, mutta on my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4 osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen liittyv\u00e4 vuorovaikutustutkimus on j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4hemm\u00e4lle. Keskityn t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa nimenomaan musiikintuntien vuorovaikutustilanteisiin ja siihen, millaista vuorovaikutteista toimintaa opettajan ja oppilaan v\u00e4lill\u00e4 tapahtuu musiikintunnin aikana. Pyrin tutkimuksen avulla l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n tietoa musiikintunteihin liittyv\u00e4st\u00e4 vuorovaikutuksesta ja saamaan opettajien toiminnalle niit\u00e4 kuvaavia merkityksi\u00e4. Kandidaatintutkielmassani saamieni tulosten perusteella olen kiinnostunut my\u00f6s opettajan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4st\u00e4 huumorista sek\u00e4 sanattomasta viestinn\u00e4st\u00e4 musiikintunnin aikana. \n\nTutkimuksessa on mukana kaksi kokenutta yl\u00e4koulun musiikin aineenopettajaa. Aineisto on ker\u00e4tty videoimalla molemmilta opettajilta nelj\u00e4 musiikintuntia ja haastattelemalla heid\u00e4t yksitellen videon pohjalta k\u00e4ytt\u00e4en apuna stimulated recall- menetelm\u00e4\u00e4. Musiikintunnin aikana ilmenevi\u00e4 vuorovaikutustilanteita on hahmoteltu videoitujen oppituntien sek\u00e4 opettajien antamien haastattelujen perusteella. \n\nOpettajat k\u00e4yttiv\u00e4t vuorovaikutustaitoja erilaisissa tuntitilanteissa ja usein my\u00f6s tilanteiden vaatimalla tavalla. V\u00e4lill\u00e4 k\u00e4ytettiin nonverbaalia viestint\u00e4\u00e4 ja v\u00e4lill\u00e4 kommunikoitiin sanallisesti. Tilanteita, joissa vuorovaikutus erityisesti n\u00e4kyi, olivat muun muassa opettajan puheenvuoro liittyen ohjeistukseen tai palautteen antamiseen, oppilaan aloite vuorovaikutukseen, vuorovaikuttaminen soittotilanteiden aikana ja ty\u00f6rauhavuorot, jolloin opettaja joutui puuttumaan oppilaiden ei-toivottuun k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Vuorovaikutustaidot liitet\u00e4\u00e4n usein osaksi opettajan perus ammattitaitoa, ellei jopa osittain opettajan persoonallisuuteen. Tutkimukseni tuo tietoa musiikinopetukseen liittyv\u00e4st\u00e4 vuorovaikutuksesta ja millainen vaikutus opettajan vuorovaikutustaidoilla on musiikin opettamisen ja oppimisen kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-01-30T07:14:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-30T07:14:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksest\u00e4 musiikintunnilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901301360", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanaton viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkayhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62639
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:54Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/28d46197-ee3c-4ee2-9769-db63ab2d4a84\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901301360.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuori, Matleena Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkikasvatus opettajat oppilaat vuorovaikutus opettaja-oppilassuhde musiikinopettajat luokkatyöskentely opetus sanaton viestintä oppitunnit luokkayhteisö
title Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
title_full Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
title_fullStr Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
title_full_unstemmed Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
title_short Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana
title_sort vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
title_sub opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
title_txtP Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkikasvatus opettajat oppilaat vuorovaikutus opettaja-oppilassuhde musiikinopettajat luokkatyöskentely opetus sanaton viestintä oppitunnit luokkayhteisö
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus luokkatyöskentely luokkayhteisö musiikinopettajat musiikkikasvatus opettaja-oppilassuhde opettajat opetus oppilaat oppitunnit sanaton viestintä vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62639 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901301360
work_keys_str_mv AT vuorimatleena vuorovaikutustaidotmusiikinopetuksenvoimavaranaopettajienkokemuksiavuorovaikutukse