Rehtorin rooli opettajan työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä

Tässä pro gradu -tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia rehtorin merkitystä opettajien työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin fenomenologisen strategian näkökulmista lähestyen tutkijana mahdollisimman objektiivisesti tutkimusaihetta (Hirsjärvi, Hurme...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ritola, Erika
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62624
_version_ 1828193095983824896
author Ritola, Erika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ritola, Erika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ritola, Erika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ritola, Erika
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia rehtorin merkitystä opettajien työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin fenomenologisen strategian näkökulmista lähestyen tutkijana mahdollisimman objektiivisesti tutkimusaihetta (Hirsjärvi, Hurme 2000, 47-48). Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2018 teemahaastatteluilla. Haastatteluihin valittiin harkinnanvaraisesti kolme opettajaa ja kaksi rehtoria eri kouluorganisaatioista. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynsin kvalitatiiviselle tutkimukselle ominaista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla käsittelin aineistossa ilmeneviä tutkimuskysymysten kannalta olennaisia merkityksiä ja merkitysrakenteita (Hirsjärvi, Hurme 2000, 47-48.) Lähtökohtana tutkimuksen toteutukselle oli opettajien työuupuneisuuden yleisyys tänä päivänä Suomen peruskoulujen tasolla. Tutkimuksessa keskeistä oli kartoittaa rehtorin toimenkuvan luonnetta kouluorganisaation henkilöstön esimiehenä, sekä sen merkitystä opettajien työhyvinvointiin. Tässä tutkimuksessa ei ollut tarkoitus selvittää tekijöitä työuupuneisuuden taustalla, vaan käytännöllisiä ratkaisuja sen ennalta ehkäisemiseksi, joita rehtorin on mahdollista toteuttaa oman työyhteisönsä tasolla. Tutkittavaa ilmiötä tarkastelen sekä opettajien, että rehtoreiden kokemana haastattelumenetelmän avulla. Tutkimuksessa saavutettujen tulosten perusteella voidaan vahvistaa, että rehtorilla koetaan olevan henkilöstöjohtajana merkittävä rooli opettajien työuupuneisuuden ennaltaehkäisemisessä. Aineiston hajanaisuus kuitenkin korostui rehtorin toimenkuvalle asetettujen tavoitteiden toteutumisessa eri kouluorganisaatioiden tasolla.
first_indexed 2024-09-11T08:50:21Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ritola, Erika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-28T09:26:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-28T09:26:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62624", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia rehtorin merkityst\u00e4 opettajien \r\nty\u00f6uupumuksen ennaltaehk\u00e4isemisess\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin \r\nfenomenologisen strategian n\u00e4k\u00f6kulmista l\u00e4hestyen tutkijana mahdollisimman objektiivisesti \r\ntutkimusaihetta (Hirsj\u00e4rvi, Hurme 2000, 47-48). Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018 \r\nteemahaastatteluilla. Haastatteluihin valittiin harkinnanvaraisesti kolme opettajaa ja kaksi rehtoria eri \r\nkouluorganisaatioista. Tutkimusaineiston analysoinnissa hy\u00f6dynsin kvalitatiiviselle tutkimukselle \r\nominaista aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla k\u00e4sittelin \r\naineistossa ilmenevi\u00e4 tutkimuskysymysten kannalta olennaisia merkityksi\u00e4 ja merkitysrakenteita \r\n(Hirsj\u00e4rvi, Hurme 2000, 47-48.) \r\nL\u00e4ht\u00f6kohtana tutkimuksen toteutukselle oli opettajien ty\u00f6uupuneisuuden yleisyys t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 \r\nSuomen peruskoulujen tasolla. Tutkimuksessa keskeist\u00e4 oli kartoittaa rehtorin toimenkuvan luonnetta \r\nkouluorganisaation henkil\u00f6st\u00f6n esimiehen\u00e4, sek\u00e4 sen merkityst\u00e4 opettajien ty\u00f6hyvinvointiin. T\u00e4ss\u00e4 \r\ntutkimuksessa ei ollut tarkoitus selvitt\u00e4\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ty\u00f6uupuneisuuden taustalla, vaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 \r\nratkaisuja sen ennalta ehk\u00e4isemiseksi, joita rehtorin on mahdollista toteuttaa oman ty\u00f6yhteis\u00f6ns\u00e4 \r\ntasolla. Tutkittavaa ilmi\u00f6t\u00e4 tarkastelen sek\u00e4 opettajien, ett\u00e4 rehtoreiden kokemana \r\nhaastattelumenetelm\u00e4n avulla. \r\nTutkimuksessa saavutettujen tulosten perusteella voidaan vahvistaa, ett\u00e4 rehtorilla koetaan olevan \r\nhenkil\u00f6st\u00f6johtajana merkitt\u00e4v\u00e4 rooli opettajien ty\u00f6uupuneisuuden ennaltaehk\u00e4isemisess\u00e4. Aineiston \r\nhajanaisuus kuitenkin korostui rehtorin toimenkuvalle asetettujen tavoitteiden toteutumisessa eri \r\nkouluorganisaatioiden tasolla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-28T09:26:23Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-28T09:26:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajien ty\u00f6uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6uupumuksen ennaltaehk\u00e4isy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluorganisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rehtorin rooli opettajan ty\u00f6uupumuksen ennaltaehk\u00e4isemisess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901281330", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esimiehet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62624
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:05Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ritola, Erika Rehtorin rooli opettajan työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä opettajien työuupumus työuupumuksen ennaltaehkäisy kouluorganisaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 henkilöstöjohtaminen rehtorit opettajat uupumus työhyvinvointi esimiehet
title Rehtorin rooli opettajan työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä
title_full Rehtorin rooli opettajan työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä
title_fullStr Rehtorin rooli opettajan työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä Rehtorin rooli opettajan työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä
title_full_unstemmed Rehtorin rooli opettajan työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä Rehtorin rooli opettajan työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä
title_short Rehtorin rooli opettajan työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä
title_sort rehtorin rooli opettajan työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä
title_txtP Rehtorin rooli opettajan työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä
topic opettajien työuupumus työuupumuksen ennaltaehkäisy kouluorganisaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 henkilöstöjohtaminen rehtorit opettajat uupumus työhyvinvointi esimiehet
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education esimiehet henkilöstöjohtaminen kouluorganisaatio opettajat opettajien työuupumus rehtorit työhyvinvointi työuupumuksen ennaltaehkäisy uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62624 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901281330
work_keys_str_mv AT ritolaerika rehtorinrooliopettajantyöuupumuksenennaltaehkäisemisessä