Yhteenveto: | Tässä pro gradu -tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia rehtorin merkitystä opettajien
työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin
fenomenologisen strategian näkökulmista lähestyen tutkijana mahdollisimman objektiivisesti
tutkimusaihetta (Hirsjärvi, Hurme 2000, 47-48). Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2018
teemahaastatteluilla. Haastatteluihin valittiin harkinnanvaraisesti kolme opettajaa ja kaksi rehtoria eri
kouluorganisaatioista. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynsin kvalitatiiviselle tutkimukselle
ominaista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla käsittelin
aineistossa ilmeneviä tutkimuskysymysten kannalta olennaisia merkityksiä ja merkitysrakenteita
(Hirsjärvi, Hurme 2000, 47-48.)
Lähtökohtana tutkimuksen toteutukselle oli opettajien työuupuneisuuden yleisyys tänä päivänä
Suomen peruskoulujen tasolla. Tutkimuksessa keskeistä oli kartoittaa rehtorin toimenkuvan luonnetta
kouluorganisaation henkilöstön esimiehenä, sekä sen merkitystä opettajien työhyvinvointiin. Tässä
tutkimuksessa ei ollut tarkoitus selvittää tekijöitä työuupuneisuuden taustalla, vaan käytännöllisiä
ratkaisuja sen ennalta ehkäisemiseksi, joita rehtorin on mahdollista toteuttaa oman työyhteisönsä
tasolla. Tutkittavaa ilmiötä tarkastelen sekä opettajien, että rehtoreiden kokemana
haastattelumenetelmän avulla.
Tutkimuksessa saavutettujen tulosten perusteella voidaan vahvistaa, että rehtorilla koetaan olevan
henkilöstöjohtajana merkittävä rooli opettajien työuupuneisuuden ennaltaehkäisemisessä. Aineiston
hajanaisuus kuitenkin korostui rehtorin toimenkuvalle asetettujen tavoitteiden toteutumisessa eri
kouluorganisaatioiden tasolla.
|