English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English

Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ihmiset kiinnittävät huomiota tutustuessaan uusiin ihmisiin. Suomalaisessa lukiok...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hamm, Oona
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62602
_version_ 1826225805768785920
author Hamm, Oona
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hamm, Oona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hamm, Oona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hamm, Oona
datasource_str_mv jyx
description Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ihmiset kiinnittävät huomiota tutustuessaan uusiin ihmisiin. Suomalaisessa lukiokoulutuksessa ääntämisen opetukseen ei kuitenkaan ole kiinnitetty paljoa huomiota, sillä ääntämistä tai puhetaitoja ei testata suomalaisessa ylioppilastutkinnossa. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää nykyisten pää- tai sivuaineenaan englantia opiskelevien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia ääntämisen opetuksesta lukiossa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tuntevatko opiskelijat itsensä varmoiksi puhuessaan englantia sekä onko heidän lukiossa saamallaan ääntämisen opetuksella ollut vaikutusta itsevarmuuden kehittymiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin nettikyselyllä. Kysymykset käsittelivät opiskelijoiden kokemuksia ääntämisen opetuksesta lukiossa sekä heidän tuntemuksiaan koskien itsevarmuutta, kielenkäytön vaivattomuutta sekä valmiutta käyttää kieltä yllättävissä tilanteissa. Tutkimustuloksista selvisi, että suurin osa englannin yliopisto-opiskelijoista tuntee olonsa itsevarmaksi puhuessaan englantia, mutta huomattava määrä heistä kuitenkin koki lukiossa saamansa ääntämisen opetuksen puutteelliseksi. Suurimmaksi puutteeksi opiskelijat kokivat henkilökohtaisen palautteen ja ohjaamisen puuttumisen sekä opetuksen yksitoikkoisuuden. Oppilaiden itsevarmuus käyttää kieltä oli kehittynyt pääsääntöisesti koulun ulkopuolella. Tutkimustulokset osoittavat, että ääntämisen opetuksen laatuun tulisi suomalaisessa lukiokoulutuksessa panostaa entistä enemmän ja sen tulisi olla yksilöllisempää sekä monipuolisempaa.
first_indexed 2024-09-11T08:53:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e1hn, Judit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hamm, Oona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-23T09:39:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-23T09:39:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62602", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00c4\u00e4nt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4 osa kielitaitoa ja sen t\u00e4rkeys korostuu erityisesti vieraita kieli\u00e4 puhuttaessa. \u00c4\u00e4nt\u00e4minen vaikuttaa ymm\u00e4rrett\u00e4vyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lis\u00e4ksi yksi ensimm\u00e4isist\u00e4 asioista, joihin ihmiset kiinnitt\u00e4v\u00e4t huomiota tutustuessaan uusiin ihmisiin. Suomalaisessa lukiokoulutuksessa \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetukseen ei kuitenkaan ole kiinnitetty paljoa huomiota, sill\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 tai puhetaitoja ei testata suomalaisessa ylioppilastutkinnossa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 nykyisten p\u00e4\u00e4- tai sivuaineenaan englantia opiskelevien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksesta lukiossa. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 tuntevatko opiskelijat itsens\u00e4 varmoiksi puhuessaan englantia sek\u00e4 onko heid\u00e4n lukiossa saamallaan \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksella ollut vaikutusta itsevarmuuden kehittymiseen. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin nettikyselyll\u00e4. Kysymykset k\u00e4sitteliv\u00e4t opiskelijoiden kokemuksia \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksesta lukiossa sek\u00e4 heid\u00e4n tuntemuksiaan koskien itsevarmuutta, kielenk\u00e4yt\u00f6n vaivattomuutta sek\u00e4 valmiutta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielt\u00e4 yll\u00e4tt\u00e4viss\u00e4 tilanteissa.\nTutkimustuloksista selvisi, ett\u00e4 suurin osa englannin yliopisto-opiskelijoista tuntee olonsa itsevarmaksi puhuessaan englantia, mutta huomattava m\u00e4\u00e4r\u00e4 heist\u00e4 kuitenkin koki lukiossa saamansa \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen puutteelliseksi. Suurimmaksi puutteeksi opiskelijat kokivat henkil\u00f6kohtaisen palautteen ja ohjaamisen puuttumisen sek\u00e4 opetuksen yksitoikkoisuuden. Oppilaiden itsevarmuus k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielt\u00e4 oli kehittynyt p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti koulun ulkopuolella. Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen laatuun tulisi suomalaisessa lukiokoulutuksessa panostaa entist\u00e4 enemm\u00e4n ja sen tulisi olla yksil\u00f6llisemp\u00e4\u00e4 sek\u00e4 monipuolisempaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-23T09:39:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-23T09:39:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation instruction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "confidence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students\u2019 confidence to speak English", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901231277", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puheviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62602
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:54Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bcdb52fb-a6b8-4d4c-98e0-5ec7156287dd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901231277.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hamm, Oona English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English pronunciation teaching pronunciation instruction confidence Englannin kieli English 301 ääntäminen opiskelijat kieli kielitaito puheviestintä suullinen kielitaito pronunciation students language language skills oral communication oral language skills
title English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
title_full English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
title_fullStr English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
title_full_unstemmed English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
title_short English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
title_sort english pronunciation teaching in finnish upper secondary schools and its effect on students confidence to speak english
title_txtP English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
topic pronunciation teaching pronunciation instruction confidence Englannin kieli English 301 ääntäminen opiskelijat kieli kielitaito puheviestintä suullinen kielitaito pronunciation students language language skills oral communication oral language skills
topic_facet 301 Englannin kieli English confidence kieli kielitaito language language skills opiskelijat oral communication oral language skills pronunciation pronunciation instruction pronunciation teaching puheviestintä students suullinen kielitaito ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62602 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901231277
work_keys_str_mv AT hammoona englishpronunciationteachinginfinnishuppersecondaryschoolsanditseffectonstudentsconfide