English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English

Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ihmiset kiinnittävät huomiota tutustuessaan uusiin ihmisiin. Suomalaisessa lukiok...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hamm, Oona
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62602
Description
Summary:Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ihmiset kiinnittävät huomiota tutustuessaan uusiin ihmisiin. Suomalaisessa lukiokoulutuksessa ääntämisen opetukseen ei kuitenkaan ole kiinnitetty paljoa huomiota, sillä ääntämistä tai puhetaitoja ei testata suomalaisessa ylioppilastutkinnossa. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää nykyisten pää- tai sivuaineenaan englantia opiskelevien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia ääntämisen opetuksesta lukiossa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tuntevatko opiskelijat itsensä varmoiksi puhuessaan englantia sekä onko heidän lukiossa saamallaan ääntämisen opetuksella ollut vaikutusta itsevarmuuden kehittymiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin nettikyselyllä. Kysymykset käsittelivät opiskelijoiden kokemuksia ääntämisen opetuksesta lukiossa sekä heidän tuntemuksiaan koskien itsevarmuutta, kielenkäytön vaivattomuutta sekä valmiutta käyttää kieltä yllättävissä tilanteissa. Tutkimustuloksista selvisi, että suurin osa englannin yliopisto-opiskelijoista tuntee olonsa itsevarmaksi puhuessaan englantia, mutta huomattava määrä heistä kuitenkin koki lukiossa saamansa ääntämisen opetuksen puutteelliseksi. Suurimmaksi puutteeksi opiskelijat kokivat henkilökohtaisen palautteen ja ohjaamisen puuttumisen sekä opetuksen yksitoikkoisuuden. Oppilaiden itsevarmuus käyttää kieltä oli kehittynyt pääsääntöisesti koulun ulkopuolella. Tutkimustulokset osoittavat, että ääntämisen opetuksen laatuun tulisi suomalaisessa lukiokoulutuksessa panostaa entistä enemmän ja sen tulisi olla yksilöllisempää sekä monipuolisempaa.