Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä

Musiikin kehollisuuden kautta voidaan tarkastella musiikin vaikutusta ihmiseen. Musiikin tiedetään vaikuttavan ihmiseen kokonaisvaltaisesti ja monimuotoisesti ja musiikki on kautta aikojen ollut osa ihmisen elämää. Työni taustalla olevan holistisen ihmiskäsityksen mukaan ihminen on psykofyysissosiaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kosonen, Eerika
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62590
_version_ 1826225754285801472
author Kosonen, Eerika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kosonen, Eerika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kosonen, Eerika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kosonen, Eerika
datasource_str_mv jyx
description Musiikin kehollisuuden kautta voidaan tarkastella musiikin vaikutusta ihmiseen. Musiikin tiedetään vaikuttavan ihmiseen kokonaisvaltaisesti ja monimuotoisesti ja musiikki on kautta aikojen ollut osa ihmisen elämää. Työni taustalla olevan holistisen ihmiskäsityksen mukaan ihminen on psykofyysissosiaalinen kokonaisuus ja tutkielmani tieteenfilosofiset lähtökohdat perustuvat fenomenologiaan, jonka mukaan ihmisen tieto rakentuu oman kokemisen kautta ja musiikintutkimuksen näkökulmista musiikin vaikutusta ihmiseen tarkastellaan kuulijanäkökulmasta. Toteuttamani narratiivisen kirjallisuuskatsauksen perusteella voin todeta musiikin kehollisuuden näkökulman antavan meille tietoa siitä, miten musiikillinen ärsyke tavoittaa mielemme ja sitä kautta koko kehomme. Aktiivinen, musiikin kanssa vuorovaikutuksessa oleva kuulija kokee musiikin aiheuttaman kehollisen reaktion, jota värittää kuulijan motivaatio. Motivaatioon vaikuttavat kuulijan aikaisemmat musiikilliset kokemukset ja odotukset musiikillista ärsykettä kohtaan. Musiikin kehollisuuden katsotaan olevan ainoa todiste siitä, että musiikki vaikuttaa ihmiseen ja musiikin kehollisuuden voidaan katsoa olevan musiikin aiheuttama mielen ilmentymä. Sen seurauksena kuulija saattaa reagoida musiikkiin monella eri tavalla, esimerkiksi tanssien, laulaen tai soittaen, motivaatiosta riippuen. Yksi merkittävä tarkastelun kohde työssäni on, miten musiikin kehollisuus ilmenee alle 2-vuotiailla lapsilla. Alle 2-vuotiaiden kokonaisvaltainen kehitysvaihe vaikuttaa musiikilliseen toimintaan merkittävästi ja tärkeintä ovat positiiviset ja rauhalliset musiikilliset vuorovaikutustilanteet musiikin kehollisuuden synnyttämiseksi. Merkittävää on, että musiikin kehollisuuden ansiosta varhaista vuorovaikutusta on mahdollista tukea musiikin kautta musiikin eri työtapoja hyödyntäen ja myöhemmin musiikki vahvistaa myös muuta kielellistä kehitystä. Lisäksi musiikin kehollisuuteen liittyy oman kulttuurin ja ympäristön omaksumisen piirteitä. Koska alle 2-vuotiaiden kehityksessä oppimista tapahtuu hyvin paljon eri osa-alueilla, voidaan musiikillisella toiminnalla nähdä olevan merkittäviä mahdollisuuksia kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisessa. Musiikin kehollisuuden näkökulma antaa varhaiselle musiikilliselle vuorovaikutukselle merkityksen, todistaa sen vaikuttavan myönteisesti vuorovaikutuksen tukemisessa, positiivisen ilmapiirin synnyttämisessä ja sitä kautta vahvistaa lapsen positiivisen minuuden kehittymistä. Musiikin positiivisen vaikutuksen tietoisuuden lisäämiseksi vahvistaa musiikin kehollisuuden näkökulma myös säännöllisen musiikkiharrastuksen merkitystä lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisessa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuuri, Kai", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kosonen, Eerika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-22T13:28:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-22T13:28:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62590", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Musiikin kehollisuuden kautta voidaan tarkastella musiikin vaikutusta ihmiseen. Musiikin tiedet\u00e4\u00e4n vaikuttavan ihmiseen kokonaisvaltaisesti ja monimuotoisesti ja musiikki on kautta aikojen ollut osa ihmisen el\u00e4m\u00e4\u00e4. Ty\u00f6ni taustalla olevan holistisen ihmisk\u00e4sityksen mukaan ihminen on psykofyysissosiaalinen kokonaisuus ja tutkielmani tieteenfilosofiset l\u00e4ht\u00f6kohdat perustuvat fenomenologiaan, jonka mukaan ihmisen tieto rakentuu oman kokemisen kautta ja musiikintutkimuksen n\u00e4k\u00f6kulmista musiikin vaikutusta ihmiseen tarkastellaan kuulijan\u00e4k\u00f6kulmasta. \n\nToteuttamani narratiivisen kirjallisuuskatsauksen perusteella voin todeta musiikin kehollisuuden n\u00e4k\u00f6kulman antavan meille tietoa siit\u00e4, miten musiikillinen \u00e4rsyke tavoittaa mielemme ja sit\u00e4 kautta koko kehomme. Aktiivinen, musiikin kanssa vuorovaikutuksessa oleva kuulija kokee musiikin aiheuttaman kehollisen reaktion, jota v\u00e4ritt\u00e4\u00e4 kuulijan motivaatio. Motivaatioon vaikuttavat kuulijan aikaisemmat musiikilliset kokemukset ja odotukset musiikillista \u00e4rsykett\u00e4 kohtaan. Musiikin kehollisuuden katsotaan olevan ainoa todiste siit\u00e4, ett\u00e4 musiikki vaikuttaa ihmiseen ja musiikin kehollisuuden voidaan katsoa olevan musiikin aiheuttama mielen ilmentym\u00e4. Sen seurauksena kuulija saattaa reagoida musiikkiin monella eri tavalla, esimerkiksi tanssien, laulaen tai soittaen, motivaatiosta riippuen. \n\nYksi merkitt\u00e4v\u00e4 tarkastelun kohde ty\u00f6ss\u00e4ni on, miten musiikin kehollisuus ilmenee alle 2-vuotiailla lapsilla. Alle 2-vuotiaiden kokonaisvaltainen kehitysvaihe vaikuttaa musiikilliseen toimintaan merkitt\u00e4v\u00e4sti ja t\u00e4rkeint\u00e4 ovat positiiviset ja rauhalliset musiikilliset vuorovaikutustilanteet musiikin kehollisuuden synnytt\u00e4miseksi. Merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 on, ett\u00e4 musiikin kehollisuuden ansiosta varhaista vuorovaikutusta on mahdollista tukea musiikin kautta musiikin eri ty\u00f6tapoja hy\u00f6dynt\u00e4en ja my\u00f6hemmin musiikki vahvistaa my\u00f6s muuta kielellist\u00e4 kehityst\u00e4. Lis\u00e4ksi musiikin kehollisuuteen liittyy oman kulttuurin ja ymp\u00e4rist\u00f6n omaksumisen piirteit\u00e4. \n\nKoska alle 2-vuotiaiden kehityksess\u00e4 oppimista tapahtuu hyvin paljon eri osa-alueilla, voidaan musiikillisella toiminnalla n\u00e4hd\u00e4 olevan merkitt\u00e4vi\u00e4 mahdollisuuksia kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisessa. Musiikin kehollisuuden n\u00e4k\u00f6kulma antaa varhaiselle musiikilliselle vuorovaikutukselle merkityksen, todistaa sen vaikuttavan my\u00f6nteisesti vuorovaikutuksen tukemisessa, positiivisen ilmapiirin synnytt\u00e4misess\u00e4 ja sit\u00e4 kautta vahvistaa lapsen positiivisen minuuden kehittymist\u00e4. Musiikin positiivisen vaikutuksen tietoisuuden lis\u00e4\u00e4miseksi vahvistaa musiikin kehollisuuden n\u00e4k\u00f6kulma my\u00f6s s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisen musiikkiharrastuksen merkityst\u00e4 lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-22T13:28:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-22T13:28:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikin kehollisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikillinen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaisi\u00e4n musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikin kehollisuuden ketju", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikin kehollisuuden n\u00e4k\u00f6kulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisi\u00e4n musiikkikasvatusty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901221272", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruumiillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lasten kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62590
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:37Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/107674a3-5bd9-4cfc-a62d-56d20cdd9a22\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901221272.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kosonen, Eerika Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä musiikin kehollisuus musiikillinen vuorovaikutus varhaisiän musiikkikasvatus musiikin kehollisuuden ketju Musiikkitiede Musicology 3051 motivaatio vuorovaikutus musiikki ruumiillisuus musiikintutkimus musiikkikasvatus lasten kehitys
title Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä
title_full Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä
title_fullStr Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä
title_full_unstemmed Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä
title_short Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä
title_sort musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2 vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä
title_txtP Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä
topic musiikin kehollisuus musiikillinen vuorovaikutus varhaisiän musiikkikasvatus musiikin kehollisuuden ketju Musiikkitiede Musicology 3051 motivaatio vuorovaikutus musiikki ruumiillisuus musiikintutkimus musiikkikasvatus lasten kehitys
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede lasten kehitys motivaatio musiikillinen vuorovaikutus musiikin kehollisuuden ketju musiikin kehollisuus musiikintutkimus musiikki musiikkikasvatus ruumiillisuus varhaisiän musiikkikasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62590 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901221272
work_keys_str_mv AT kosoneneerika musiikinkehollisuudennäkökulmaalle2vuotiaidenlastenkokonaisvaltaisenkehityksentuke