”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on ohjelmoinnin opettamisesta. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden luokanopettajan haastatteluista. Litteroidun haastatteluaineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kurkinen, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62589
_version_ 1826225704809791488
author Kurkinen, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kurkinen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kurkinen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kurkinen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on ohjelmoinnin opettamisesta. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden luokanopettajan haastatteluista. Litteroidun haastatteluaineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat, että opettajien käsitysten mukaan ohjelmointi on toimintaohjeiden antamista ja siihen sisältyy ohjelmoiminen sekä tieto- ja viestintäteknologisilla laitteilla että ilman niitä. Opettajat myös kuvailivat ohjelmoinnin opetuksen harjaannuttavan monenlaisia taitoja. Opettajilla oli vaihtelevia kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta. Ne, jotka opettivat sitä, kokivat sen pääosin myönteisenä ja hyödyllisenä, mutta myös haasteellisena. Haastateltavien mukaan oppilaat ovat suhtautuneet ohjelmoinnin opetukseen pääosin myönteisesti. Opettajat näkivät tärkeänä ohjelmoinnin opetuksessa käyttämiensä opetusmenetelmien ja -välineiden toiminnallisuuden ja monipuolisuuden ja kuvailivat ohjelmoinnin integrointimahdollisuuksia eri oppiaineisiin laajoiksi. Ohjelmoinnin opetus kuitenkin edellyttää koululta ja opettajilta resursseja ja valmiuksia, ja erityisesti riittämätön aika ja välineistö sekä omien valmiuksien puutteet koettiin opetuksen haasteina. Moni koki tarvitsevansa tukea ja täydennyskoulutusta ohjelmoinnin opetuksen toteuttamiseen. Opettajien vastauksissa korostui, että vaikka ohjelmoinnin opetus nähdään hyödyllisenä ja sitä toteutetaan monenlaisin opetusmenetelmin, tukea ja lisäkoulutusta tarvitaan ohjelmoinnin opetuksen helpottamiseksi.
first_indexed 2019-08-19T08:21:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirhonen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kurkinen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-22T13:26:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-22T13:26:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62589", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia luokanopettajilla on ohjelmoinnin opettamisesta. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden luokanopettajan haastatteluista. Litteroidun haastatteluaineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajien k\u00e4sitysten mukaan ohjelmointi on toimintaohjeiden antamista ja siihen sis\u00e4ltyy ohjelmoiminen sek\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4teknologisilla laitteilla ett\u00e4 ilman niit\u00e4. Opettajat my\u00f6s kuvailivat ohjelmoinnin opetuksen harjaannuttavan monenlaisia taitoja. Opettajilla oli vaihtelevia kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta. Ne, jotka opettivat sit\u00e4, kokivat sen p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteisen\u00e4 ja hy\u00f6dyllisen\u00e4, mutta my\u00f6s haasteellisena. Haastateltavien mukaan oppilaat ovat suhtautuneet ohjelmoinnin opetukseen p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteisesti. Opettajat n\u00e4kiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ohjelmoinnin opetuksessa k\u00e4ytt\u00e4miens\u00e4 opetusmenetelmien ja -v\u00e4lineiden toiminnallisuuden ja monipuolisuuden ja kuvailivat ohjelmoinnin integrointimahdollisuuksia eri oppiaineisiin laajoiksi. Ohjelmoinnin opetus kuitenkin edellytt\u00e4\u00e4 koululta ja opettajilta resursseja ja valmiuksia, ja erityisesti riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6n aika ja v\u00e4lineist\u00f6 sek\u00e4 omien valmiuksien puutteet koettiin opetuksen haasteina. Moni koki tarvitsevansa tukea ja t\u00e4ydennyskoulutusta ohjelmoinnin opetuksen toteuttamiseen. Opettajien vastauksissa korostui, ett\u00e4 vaikka ohjelmoinnin opetus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n hy\u00f6dyllisen\u00e4 ja sit\u00e4 toteutetaan monenlaisin opetusmenetelmin, tukea ja lis\u00e4koulutusta tarvitaan ohjelmoinnin opetuksen helpottamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-22T13:26:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-22T13:26:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmoinnin opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKoodaaminen ei oo sit\u00e4 tietokonenippeli\u00e4 pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n\u201d : luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901221271", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62589
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:00Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/acb7341b-3faa-4c81-806b-e67540ce0ac9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901221271.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kurkinen, Hanna ”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta ohjelmoinnin opetus käsitykset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjelmointi opetus luokanopettajat kokemukset
title ”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta
title_full ”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta
title_fullStr ”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta ”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta
title_full_unstemmed ”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta ”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta
title_short ”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään”
title_sort koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta
title_sub luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta
title_txtP ”Koodaaminen ei oo sitä tietokonenippeliä pelkästään” : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia ohjelmoinnin opettamisesta
topic ohjelmoinnin opetus käsitykset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjelmointi opetus luokanopettajat kokemukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kokemukset käsitykset luokanopettajat ohjelmoinnin opetus ohjelmointi opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62589 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901221271
work_keys_str_mv AT kurkinenhanna koodaamineneioositätietokonenippeliäpelkästäänluokanopettajienkäsityksiäjakokemuks