Suosittelujärjestelmien vaikutus median kulutukseen ja mielipiteen muodostumiseen

Tassa tutkielmassa selvitetaan sita, miten hakukoneiden, sosiaalisen median ja muiden medioiden suosittelujarjestelmat vaikuttavat median kulutukseen ja mielipiteen muodostumiseen. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona toimivat tuoreet, tieteelliset artikkelit. Tutkimuksess...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Böger, Niiles
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62550
Kuvaus
Yhteenveto:Tassa tutkielmassa selvitetaan sita, miten hakukoneiden, sosiaalisen median ja muiden medioiden suosittelujarjestelmat vaikuttavat median kulutukseen ja mielipiteen muodostumiseen. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona toimivat tuoreet, tieteelliset artikkelit. Tutkimuksessa selvisi, että suosittelujarjestelmat ovat olennaisessa osassa median kulutusta. Suosittelujarjestelmat nopeuttavat median hakua, mutta haasteena on, etta ne myos yksipuolistavat ihmisten lukemaasisaltoa. On myos mahdollista, että suosittelujarjestelmat ovat osavaikuttajana yhteiskunnassa tapahtuvassa poliittisessa polarisaatiossa. In this bachelor’s thesis it is researched how recommender systems affect media consumption and opinion forming. The thesis is a literature review and the sources are recent scientific papers. The outcome was that recommender systems are essential in the way we consume different types of media. Recommender systems make searching for material quicker but they also seem to make the content people see more one-sided. It is also possible that recommender systems influence political polarization in society.