Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä

Syksyllä 2016 voimaan astuneessa opetussuunnitelman perusteissa biologian opetukselta edellytetään tutkimuksellisten työtapojen käyttöä, sillä ne kehittävät oppilaan vuorovaikutus- ja ajatteluntaitoja opeteltavan asiasisällön ohella. Tässä tutkimuksessa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kainulainen, Marleena
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62523
_version_ 1826225704808742912
author Kainulainen, Marleena
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kainulainen, Marleena Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kainulainen, Marleena Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kainulainen, Marleena
datasource_str_mv jyx
description Syksyllä 2016 voimaan astuneessa opetussuunnitelman perusteissa biologian opetukselta edellytetään tutkimuksellisten työtapojen käyttöä, sillä ne kehittävät oppilaan vuorovaikutus- ja ajatteluntaitoja opeteltavan asiasisällön ohella. Tässä tutkimuksessa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn keinoin lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja yliopiston biologian valintakokeiden tehtäviä tutkivan oppimisen näkökulmasta, eli tutkittiin kuinka paljon ja minkä tyyppisiä tutkimuksellisia tehtäviä oppikirjoissa ja kokeissa on. Tutkittujen oppikirjojen kokonaistehtävämäärään suhteutettuna jokaisen oppikirjan tehtävistä vähintään neljännes oli tutkivan oppimisen mukaisia. Tutkivan oppimisen mukaiset tehtävät olivat monipuolisia. Tutkimuksellinen tehtävä oli tyypillisesti tiedonetsintään, tulosten analysointiin tai kokeellisuuteen liittyvä, mutta vain harvoin kokonaisen tutkimuksen toteuttamista. Ekologiaa ja solua käsittelevillä kursseilla oli enemmän tutkivan oppimisen mukaisia tehtäviä kuin evoluutiota ja ihmisbiologiaa käsittelevillä kursseilla. Myös ylioppilas- ja valintakokeiden tehtävissä oli tutkimuksellisia tehtäviä, mutta koetilanne rajoitti tehtävätyyppejä. Oppikirjat on uudistettu opetussuunnitelman perusteiden mukaisiksi ja ne sisältävät aiempaa enemmän tutkimuksellisia tehtäviä, joiden avulla on mahdollista kehittää esimerkiksi oppilaiden vuorovaikutustaitoja ja tiedonhakuun liittyviä valmiuksia.
first_indexed 2024-09-11T08:50:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Haimi, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kainulainen, Marleena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-17T07:18:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-17T07:18:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62523", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Syksyll\u00e4 2016 voimaan astuneessa opetussuunnitelman perusteissa biologian opetukselta edellytet\u00e4\u00e4n tutkimuksellisten ty\u00f6tapojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, sill\u00e4 ne kehitt\u00e4v\u00e4t oppilaan vuorovaikutus- ja ajatteluntaitoja opeteltavan asiasis\u00e4ll\u00f6n ohella. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja sis\u00e4ll\u00f6n erittelyn keinoin lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja yliopiston biologian valintakokeiden teht\u00e4vi\u00e4 tutkivan oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta, eli tutkittiin kuinka paljon ja mink\u00e4 tyyppisi\u00e4 tutkimuksellisia teht\u00e4vi\u00e4 oppikirjoissa ja kokeissa on. Tutkittujen oppikirjojen kokonaisteht\u00e4v\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n suhteutettuna jokaisen oppikirjan teht\u00e4vist\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n nelj\u00e4nnes oli tutkivan oppimisen mukaisia. Tutkivan oppimisen mukaiset teht\u00e4v\u00e4t olivat monipuolisia. Tutkimuksellinen teht\u00e4v\u00e4 oli tyypillisesti tiedonetsint\u00e4\u00e4n, tulosten analysointiin tai kokeellisuuteen liittyv\u00e4, mutta vain harvoin kokonaisen tutkimuksen toteuttamista. Ekologiaa ja solua k\u00e4sittelevill\u00e4 kursseilla oli enemm\u00e4n tutkivan oppimisen mukaisia teht\u00e4vi\u00e4 kuin evoluutiota ja ihmisbiologiaa k\u00e4sittelevill\u00e4 kursseilla. My\u00f6s ylioppilas- ja valintakokeiden teht\u00e4viss\u00e4 oli tutkimuksellisia teht\u00e4vi\u00e4, mutta koetilanne rajoitti teht\u00e4v\u00e4tyyppej\u00e4. Oppikirjat on uudistettu opetussuunnitelman perusteiden mukaisiksi ja ne sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t aiempaa enemm\u00e4n tutkimuksellisia teht\u00e4vi\u00e4, joiden avulla on mahdollista kehitt\u00e4\u00e4 esimerkiksi oppilaiden vuorovaikutustaitoja ja tiedonhakuun liittyvi\u00e4 valmiuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-01-17T07:18:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-17T07:18:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konstruktivistinen oppimisk\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "metakognitio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden teht\u00e4viss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901171226", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "metakognitio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62523
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e822c275-04c3-4945-8fae-db8b01f41965\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901171226.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kainulainen, Marleena Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä konstruktivistinen oppimiskäsitys metakognitio Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 tutkiva oppiminen biologia oppikirjat opetussuunnitelmat
title Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä
title_full Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä
title_fullStr Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä
title_full_unstemmed Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä
title_short Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä
title_sort tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä
title_txtP Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä
topic konstruktivistinen oppimiskäsitys metakognitio Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 tutkiva oppiminen biologia oppikirjat opetussuunnitelmat
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology biologia konstruktivistinen oppimiskäsitys metakognitio opetussuunnitelmat oppikirjat tutkiva oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62523 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901171226
work_keys_str_mv AT kainulainenmarleena tutkivaoppiminenlukionbiologianoppikirjojenylioppilaskokeidenjabiologianvali