Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on luoda käsitys asiakaskeskeisyydestä osana ohjelmistokehitystä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös käytänteitä asiakaskeskeisyyden ja ohjelmistokehityksen välillä. Asiakaskeskeisyyteen panostaminen voi merkittävästi vaikuttaa asiakkaan ja ohjelmistoa kehittävän organi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Venäläinen, Henri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62522
_version_ 1826225814191996928
author Venäläinen, Henri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Venäläinen, Henri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Venäläinen, Henri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Venäläinen, Henri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on luoda käsitys asiakaskeskeisyydestä osana ohjelmistokehitystä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös käytänteitä asiakaskeskeisyyden ja ohjelmistokehityksen välillä. Asiakaskeskeisyyteen panostaminen voi merkittävästi vaikuttaa asiakkaan ja ohjelmistoa kehittävän organisaation suhteeseen. Asiakaskeskeiset prosessit auttavat ohjelmistokehitysorganisaatiota kehittämään entistä laadukkaampia ohjelmistoja. Jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä asiakasyhteistyöllä voidaan hakea tukevampaa kasvua ja sellaista kilpailuetua, mitä kilpailijoiden on vaikea kopioida. Tässä tutkielmassa esitellään yleisesti ohjelmistokehitystä ja tarkemmin tarkastellaan ketteriä ohjelmistokehitysmenetelmiä. Ketterät menetelmät ovat 2000-luvun jälkeen nousseet suosituimmiksi ohjelmistokehitysmenetelmiksi. Ketteriä menetelmiä käytetään jopa 80%:ssa ohjelmistoprojekteista. Vaikka ketterät menetelmät ovat luonteeltaan asiakaslähtöisiä, voi ohjelmistoja kehittäviltä yrityksiltä puuttua syvempi ymmärrys asiakaskeskeisyyden tuomista eduista. Tämä tutkielma pyrkii tarjoamaan syvempää tietoa asiakaskeskeisyydestä, jotta sitä voidaan hyödyntää entistä paremmin myös ohjelmistoja valmistavissa organisaatioissa. Tässä tutkimuksessa käsitellään asiakaskeskeisyyttä, sen määritelmää sekä millaisia käytänteitä asiakaskeskeisillä organisaatioilla on. Lisäksi on esitelty ohjelmistokehitystä yleisesti, jotta lukijalla on mahdollisuus ymmärtää näitä molempia ajankohtaisia aiheita tarkemmin. Näin lukijan on myös helpompi muodostaa yhteyksiä näiden käsitteiden välille. Asiakaslähtöisyydestä on tullut tämän vuosikymmenen yksi kuumista puheenaiheista liiketoiminnan kehittämisessä. Tutkimuksessani olen huomannut sen periaatteiden tukevan hyvin myös ohjelmistokehittämisen prosesseja. Ohjelmistokehittämisestä voidaan asiakaskeskeisyyttä syvemmin ymmärtämällä valmistaa asiakasyhteistyössä entistä laadukkaampia ohjelmistoja, joilla yrityksien on mahdollista luoda kilpailuetua kovasti kilpailluilla markkinoilla. The purpose of this thesis is to create an understanding of customer centricity in software development and its practices regarding to it. In organizations investing to customer centricity can significantly make a difference in the customer relationship between the customer and software developers. Continuously changing environments where companies compete, customer collaboration is a way to gain a larger foothold in the markets. By means of customer centricity it is possible to gain a competitive advance that can not be easily copied by competitors. In my thesis I will introduce software development in general and focus a bit more on agile software development methods. Since they have become the most used software developing methods of the 21st century and about 80% of software projects are considered agile. Agile methods are customer centric by their principles. However, there are studies which show that customer centric approach is not so widely known around software developing organisations. Deeper knowledge in customer centricity could create a great benefit for these companies. This thesis covers customer centricity, the definition of it and the practices of customer centric organisations. This thesis also discusses software development in general. That way the reader can have a perception of both customer centricity and software development to allow understanding the similarities between these interesting topics. Customer-oriented approach has become a trend when speaking about business development. Customer centricity could be a way for software developer to produce software with higher quality.
first_indexed 2019-08-19T08:21:45Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ven\u00e4l\u00e4inen, Henri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-17T07:16:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-17T07:16:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62522", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on luoda k\u00e4sitys asiakaskeskeisyydest\u00e4 osana ohjelmistokehityst\u00e4. Tutkimuksessa tarkastellaan my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 asiakaskeskeisyyden ja ohjelmistokehityksen v\u00e4lill\u00e4. Asiakaskeskeisyyteen panostaminen voi merkitt\u00e4v\u00e4sti vaikuttaa asiakkaan ja ohjelmistoa kehitt\u00e4v\u00e4n organisaation suhteeseen. Asiakaskeskeiset prosessit auttavat ohjelmistokehitysorganisaatiota kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n entist\u00e4 laadukkaampia ohjelmistoja. Jatkuvasti muuttuvassa toimintaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 asiakasyhteisty\u00f6ll\u00e4 voidaan hakea tukevampaa kasvua ja sellaista kilpailuetua, mit\u00e4 kilpailijoiden on vaikea kopioida. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa esitell\u00e4\u00e4n yleisesti ohjelmistokehityst\u00e4 ja tarkemmin tarkastellaan ketteri\u00e4 ohjelmistokehitysmenetelmi\u00e4. Ketter\u00e4t menetelm\u00e4t ovat 2000-luvun j\u00e4lkeen nousseet suosituimmiksi ohjelmistokehitysmenetelmiksi. Ketteri\u00e4 menetelmi\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n jopa 80%:ssa ohjelmistoprojekteista. Vaikka ketter\u00e4t menetelm\u00e4t ovat luonteeltaan asiakasl\u00e4ht\u00f6isi\u00e4, voi ohjelmistoja kehitt\u00e4vilt\u00e4 yrityksilt\u00e4 puuttua syvempi ymm\u00e4rrys asiakaskeskeisyyden tuomista eduista. T\u00e4m\u00e4 tutkielma pyrkii tarjoamaan syvemp\u00e4\u00e4 tietoa asiakaskeskeisyydest\u00e4, jotta sit\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 paremmin my\u00f6s ohjelmistoja valmistavissa organisaatioissa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n asiakaskeskeisyytt\u00e4, sen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 sek\u00e4 millaisia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 asiakaskeskeisill\u00e4 organisaatioilla on. Lis\u00e4ksi on esitelty ohjelmistokehityst\u00e4 yleisesti, jotta lukijalla on mahdollisuus ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 molempia ajankohtaisia aiheita tarkemmin. N\u00e4in lukijan on my\u00f6s helpompi muodostaa yhteyksi\u00e4 n\u00e4iden k\u00e4sitteiden v\u00e4lille. Asiakasl\u00e4ht\u00f6isyydest\u00e4 on tullut t\u00e4m\u00e4n vuosikymmenen yksi kuumista puheenaiheista liiketoiminnan kehitt\u00e4misess\u00e4. Tutkimuksessani olen huomannut sen periaatteiden tukevan hyvin my\u00f6s ohjelmistokehitt\u00e4misen prosesseja. Ohjelmistokehitt\u00e4misest\u00e4 voidaan asiakaskeskeisyytt\u00e4 syvemmin ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 valmistaa asiakasyhteisty\u00f6ss\u00e4 entist\u00e4 laadukkaampia ohjelmistoja, joilla yrityksien on mahdollista luoda kilpailuetua kovasti kilpailluilla markkinoilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this thesis is to create an understanding of customer centricity in software development and its practices regarding to it. In organizations investing to customer centricity can significantly make a difference in the customer relationship between the customer and software developers. Continuously changing environments where companies compete, customer collaboration is a way to gain a larger foothold in the markets. By means of customer centricity it is possible to gain a competitive advance that can not be easily copied by competitors. In my thesis I will introduce software development in general and focus a bit more on agile software development methods. Since they have become the most used software developing methods of the 21st century and about 80% of software projects are considered agile. Agile methods are customer centric by their principles. However, there are studies which show that customer centric approach is not so widely known around software developing organisations. Deeper knowledge in customer centricity could create a great benefit for these companies. This thesis covers customer centricity, the definition of it and the practices of customer centric organisations. This thesis also discusses software development in general. That way the reader can have a perception of both customer centricity and software development to allow understanding the similarities between these interesting topics. Customer-oriented approach has become a trend when speaking about business development. Customer centricity could be a way for software developer to produce software with higher quality.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-01-17T07:16:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-17T07:16:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaskeskeisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901171225", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ketter\u00e4t menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmistokehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ketter\u00e4t menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmistotuotanto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62522
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:03Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1a6326fd-1273-4065-8c16-da1fa9327945\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901171225.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Venäläinen, Henri Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys asiakaskeskeisyys Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 ketterät menetelmät ohjelmistokehitys asiakaslähtöisyys ohjelmistotuotanto
title Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys
title_full Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys
title_fullStr Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys
title_full_unstemmed Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys
title_short Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys
title_sort asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys
title_txtP Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys
topic asiakaskeskeisyys Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 ketterät menetelmät ohjelmistokehitys asiakaslähtöisyys ohjelmistotuotanto
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakaskeskeisyys asiakaslähtöisyys ketterät menetelmät ohjelmistokehitys ohjelmistotuotanto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62522 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901171225
work_keys_str_mv AT venäläinenhenri asiakaskeskeinenohjelmistokehitys