Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työrauhan osa-alueiden ja subjektiivisen kouluhyvinvoinnin osa-alueiden yhteyttä toisen luokan tytöllä ja pojilla, sekä vertailla tyttöjen ja poikien kokemaa kouluhyvinvointia. Aineisto kerättiin vuonna 2013 osana ProKoulu –tutkimushanketta ja koostui yhteensä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puustinen, Sanni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62513
_version_ 1826225707807670272
author Puustinen, Sanni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puustinen, Sanni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puustinen, Sanni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puustinen, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työrauhan osa-alueiden ja subjektiivisen kouluhyvinvoinnin osa-alueiden yhteyttä toisen luokan tytöllä ja pojilla, sekä vertailla tyttöjen ja poikien kokemaa kouluhyvinvointia. Aineisto kerättiin vuonna 2013 osana ProKoulu –tutkimushanketta ja koostui yhteensä 1730:n toisen luokan oppilaan vastauksista kyselylomakkeeseen. Koetun luokan työrau-han ja kouluhyvinvoinnin yhteyksiä analysoitiin pakotetulla lineaarisella regressioanalyysillä. Sukupuolten hyvinvointieroja analysoitiin riippumattomien otosten t-testillä. Tässä tutkimuksessa työrauhan osa-alueita olivat luokan työskentelyrauha, luokassa esiintyvä häiriökäyttäytyminen, oppilaan fyysinen ja psyykkinen turvallisuus sekä yhteinen oppimisympäristöstä eli luokkahuoneesta ja tavaroista huolehtiminen. Hyvinvoinnin osa-alueita taas olivat kouluun kiinnittyminen, oikeudenmukaisuuden kokemus, oppilaan suhde vanhempiinsa, oppilaiden väliset suhteet, oppilaan suhde opettajaan sekä oppilaan kokeman työmäärän sopi-vuus. Tytöillä työrauha kokonaisuutena näytti selittävän eniten oppilaiden välisiä suhteita, pojilla taas kokemusta oikeudenmukaisuudesta. Tytöillä työrauhan osa-alueista useimpiin hyvinvoinnin osa-alueisiin olivat yhteydessä työskentelyrauha ja oppimisympäristöstä huolehtiminen. Pojilla kaikkiin hyvinvoinnin osa-alueisiin oli yhteydessä vain oppimisympäristöstä huolehtiminen. Subjektiivista kouluhyvinvointia mitattaessa selvisi, että poikien koettu kouluhyvinvointi on alhaisempaa kuin tyttöjen. Suurin ero oli oikeudenmukaisuuden kokemuksessa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puustinen, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-16T06:58:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-16T06:58:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62513", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6rauhan osa-alueiden ja subjektiivisen kouluhyvinvoinnin osa-alueiden yhteytt\u00e4 toisen luokan tyt\u00f6ll\u00e4 ja pojilla, sek\u00e4 vertailla tytt\u00f6jen ja poikien kokemaa kouluhyvinvointia. Aineisto ker\u00e4ttiin vuonna 2013 osana ProKoulu \u2013tutkimushanketta ja koostui yhteens\u00e4 1730:n toisen luokan oppilaan vastauksista kyselylomakkeeseen. Koetun luokan ty\u00f6rau-han ja kouluhyvinvoinnin yhteyksi\u00e4 analysoitiin pakotetulla lineaarisella regressioanalyysill\u00e4. Sukupuolten hyvinvointieroja analysoitiin riippumattomien otosten t-testill\u00e4.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ty\u00f6rauhan osa-alueita olivat luokan ty\u00f6skentelyrauha, luokassa esiintyv\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen, oppilaan fyysinen ja psyykkinen turvallisuus sek\u00e4 yhteinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 eli luokkahuoneesta ja tavaroista huolehtiminen. Hyvinvoinnin osa-alueita taas olivat kouluun kiinnittyminen, oikeudenmukaisuuden kokemus, oppilaan suhde vanhempiinsa, oppilaiden v\u00e4liset suhteet, oppilaan suhde opettajaan sek\u00e4 oppilaan kokeman ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n sopi-vuus.\n\nTyt\u00f6ill\u00e4 ty\u00f6rauha kokonaisuutena n\u00e4ytti selitt\u00e4v\u00e4n eniten oppilaiden v\u00e4lisi\u00e4 suhteita, pojilla taas kokemusta oikeudenmukaisuudesta. Tyt\u00f6ill\u00e4 ty\u00f6rauhan osa-alueista useimpiin hyvinvoinnin osa-alueisiin olivat yhteydess\u00e4 ty\u00f6skentelyrauha ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 huolehtiminen. Pojilla kaikkiin hyvinvoinnin osa-alueisiin oli yhteydess\u00e4 vain oppimisymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 huolehtiminen. Subjektiivista kouluhyvinvointia mitattaessa selvisi, ett\u00e4 poikien koettu kouluhyvinvointi on alhaisempaa kuin tytt\u00f6jen. Suurin ero oli oikeudenmukaisuuden kokemuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-01-16T06:58:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-16T06:58:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "subjektiivinen kouluhyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toinen luokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6rauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901161206", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkayhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha (ty\u00f6yhteis\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62513
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9ab143e2-901e-489a-8663-c775ca7f818d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901161206.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puustinen, Sanni Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa subjektiivinen kouluhyvinvointi toinen luokka Erityispedagogiikka Special Education 101 sukupuoli oppilaat tytöt luokkayhteisö opettaja-oppilassuhde luokkatyöskentely työrauha (työyhteisöt)
title Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa
title_full Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa
title_fullStr Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa
title_full_unstemmed Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa
title_short Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa
title_sort työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa
title_txtP Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa
topic subjektiivinen kouluhyvinvointi toinen luokka Erityispedagogiikka Special Education 101 sukupuoli oppilaat tytöt luokkayhteisö opettaja-oppilassuhde luokkatyöskentely työrauha (työyhteisöt)
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education luokkatyöskentely luokkayhteisö opettaja-oppilassuhde oppilaat subjektiivinen kouluhyvinvointi sukupuoli toinen luokka tytöt työrauha (työyhteisöt)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62513 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901161206
work_keys_str_mv AT puustinensanni työrauhanyhteysoppilaidenkouluhyvinvointiinjahyvinvointierotkoulussa