Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä oppilaan tukeminen kouluarjessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista opettajien yhteistyössä oppilasta osallistavalla tavalla. Tutkimus on laa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vihriälä, Riina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62481
_version_ 1826225737817915392
author Vihriälä, Riina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vihriälä, Riina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vihriälä, Riina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vihriälä, Riina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista opettajien yhteistyössä oppilasta osallistavalla tavalla. Tutkimus on laadullinen ja tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkittavien joukossa oli yhteensä 8 opettajaa, joista 4 luokanopettajaa ja 4 erityisopettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2018 ja analysoitiin teoriaohjaavasti laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena voidaan todeta, että opettajien subjektiiviset voimavarat ja hyvinvointi ovat uhattuina riittämättömyyden tunteen, muuttuneen ja osin epäselvän työnkuvan sekä liiallisen työmääränvuoksi. Henkilökemiat ja eri näkemykset tuen toteuttamisen tavoista, resursoimaton inkluusio sekä kiire vievät voimavaroja ja työn iloa. Vuorovaikutukselle ei ole tarpeeksi aikaa. Työn hektisyys ja resurssien puute aiheuttavat laastariratkaisuja, jotka lisäävät jännitteitä yhteistyössä. Erillään työskentely heikentää yhteistyön toimivuutta ja huoli kaventuvasta autonomiasta nousee työn iloa vähentävänä ilmiönä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajien työssä on paljon voimavaroja vahvistavia tekijöitä, kuten työn rajaaminen ja palautuminen, yhdessä toimiminen, sosiaalinen tuki ja dialogisuus. Työn sopiva haastavuus, vaihtelevuus ja pedagoginen vapaus tukevat tämän tutkimuksen mukaan opettajan voimavaroja. Oppilaat, heidän oppimisensa ja perustehtävään keskittyminen antavat työniloa. Kollektiiviset työtavat, henkilöresurssit ja riittävä aika yhteistyölle nousevat keskiöön. Hyvän yhteistyön elementit, kuten joustavuus, luottamus ja esimerkiksi samanaikaisopetuksen mahdollistama yhteisöllisyys, nähdään voimavaratekijöinä. Kollektiiviset työtavat lisäävät tutkimuksen perusteella mahdollisuutta parempaan oppilastuntemukseen, toisen työn havainnointiin sekä vuorovaikutukseen.
first_indexed 2019-08-19T08:21:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vihri\u00e4l\u00e4, Riina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-14T12:50:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-14T12:50:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62481", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajan ja erityisopettajan yhteisty\u00f6n voimavaroja sek\u00e4 haasteita. Tutkimuksessa pohditaan my\u00f6s autonomian ja yhteis\u00f6llisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista opettajien yhteisty\u00f6ss\u00e4 oppilasta osallistavalla tavalla. Tutkimus on laadullinen ja tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkittavien joukossa oli yhteens\u00e4 8 opettajaa, joista 4 luokanopettajaa ja 4 erityisopettajaa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin syksyll\u00e4 2018 ja analysoitiin teoriaohjaavasti laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimuksen keskeisen\u00e4 tuloksena voidaan todeta, ett\u00e4 opettajien subjektiiviset voimavarat ja hyvinvointi ovat uhattuina riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunteen, muuttuneen ja osin ep\u00e4selv\u00e4n ty\u00f6nkuvan sek\u00e4 liiallisen ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4nvuoksi. Henkil\u00f6kemiat ja eri n\u00e4kemykset tuen toteuttamisen tavoista, resursoimaton inkluusio sek\u00e4 kiire viev\u00e4t voimavaroja ja ty\u00f6n iloa. Vuorovaikutukselle ei ole tarpeeksi aikaa. Ty\u00f6n hektisyys ja resurssien puute aiheuttavat laastariratkaisuja, jotka lis\u00e4\u00e4v\u00e4t j\u00e4nnitteit\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4. Erill\u00e4\u00e4n ty\u00f6skentely heikent\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6n toimivuutta ja huoli kaventuvasta autonomiasta nousee ty\u00f6n iloa v\u00e4hent\u00e4v\u00e4n\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajien ty\u00f6ss\u00e4 on paljon voimavaroja\nvahvistavia tekij\u00f6it\u00e4, kuten ty\u00f6n rajaaminen ja palautuminen, yhdess\u00e4 toimiminen, sosiaalinen tuki ja dialogisuus. Ty\u00f6n sopiva haastavuus, vaihtelevuus ja pedagoginen vapaus tukevat t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan opettajan voimavaroja. Oppilaat, heid\u00e4n oppimisensa ja perusteht\u00e4v\u00e4\u00e4n keskittyminen antavat ty\u00f6niloa. Kollektiiviset ty\u00f6tavat, henkil\u00f6resurssit ja riitt\u00e4v\u00e4 aika yhteisty\u00f6lle nousevat keski\u00f6\u00f6n. Hyv\u00e4n yhteisty\u00f6n elementit, kuten joustavuus, luottamus ja esimerkiksi samanaikaisopetuksen mahdollistama yhteis\u00f6llisyys, n\u00e4hd\u00e4\u00e4n voimavaratekij\u00f6in\u00e4. Kollektiiviset ty\u00f6tavat lis\u00e4\u00e4v\u00e4t tutkimuksen perusteella mahdollisuutta parempaan oppilastuntemukseen, toisen ty\u00f6n havainnointiin sek\u00e4 vuorovaikutukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-14T12:50:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-14T12:50:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "128", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteisty\u00f6ss\u00e4 : oppilaan tukeminen kouluarjessa : \u201d Se ei oo v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 sen oppilaan kannalta paras, ett\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n vaan semmosia laastariratkaisuja.\u201d", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901141187", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autonomia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluyhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62481
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:06Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aa83186c-0b8c-4b02-800e-c4f94c23720a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901141187.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vihriälä, Riina Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.” Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 osallisuus reflektio dialogi yhteisöllisyys autonomia työn imu erityisopettajat opettajat oppilaat opettajuus luokanopettajat kolmiportainen tuki yhteistyö vuorovaikutus resurssit kouluyhteisö
title Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.”
title_full Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.”
title_fullStr Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.” Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.”
title_full_unstemmed Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.” Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.”
title_short Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä
title_sort voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä oppilaan tukeminen kouluarjessa se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja
title_sub oppilaan tukeminen kouluarjessa
title_txtP Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.”
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 osallisuus reflektio dialogi yhteisöllisyys autonomia työn imu erityisopettajat opettajat oppilaat opettajuus luokanopettajat kolmiportainen tuki yhteistyö vuorovaikutus resurssit kouluyhteisö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education autonomia dialogi erityisopettajat kolmiportainen tuki kouluyhteisö luokanopettajat opettajat opettajuus oppilaat osallisuus reflektio resurssit työn imu vuorovaikutus yhteistyö yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62481 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901141187
work_keys_str_mv AT vihriäläriina voimavaratjahaasteetluokanopettajanjaerityisopettajanyhteistyössäoppilaantukeminen