Yhteenveto: | Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen esitys valtavirran videopeleissä on hyvin marginaalista, ja aiheen tutkimus on ollut vastaavasti vähäistä.
Tämä tutkielma tarkastelee Dragon Age: Inquisition (2014) -toimintaroolipelissä esiintyviä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia henkilöhahmoja multimodaalista ja kriittistä diskurssianalyysiä hyödyntäen. Tarkastelemalla hahmojen roolia, näkyvyyttä, ja minäkuvaa tutkielma pyrkii arvioimaan, miten hahmoesitykset voivat vaikuttaa yleisön asenteisiin.
Tutkielma huomaa, miten Dragon Age: Inquisition pyrkii edistämään yleisön suvaitsevuutta ja tietoisuutta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä kohtaan. Tarkastelluista hahmoesityksistä selviää, miten sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä voidaan esittää moniulotteisina henkilöhahmoina stereotyyppisistä piirteistä huolimatta. Tutkielma huomaa myös, miten monimuotoinen hahmokaarti auttaa rakentamaan fiktiivisiä maailmoja luomalla mahdollisuuksia laajentaa taustatarinaa.
|