Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa

Tutkimukseni tarkoituksena oli Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen jaetun johtajuuden kokeilun arviointi. Tutkimus keskittyi kuvailemaan, millaisia haasteita jaetun johtajuuden kokeilussa ilmeni henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kehittävän työntutkimuksen tutkimusotteen avul...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Göös, Annaleena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62451
_version_ 1826225818040270848
author Göös, Annaleena
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Göös, Annaleena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Göös, Annaleena Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Göös, Annaleena
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkoituksena oli Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen jaetun johtajuuden kokeilun arviointi. Tutkimus keskittyi kuvailemaan, millaisia haasteita jaetun johtajuuden kokeilussa ilmeni henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kehittävän työntutkimuksen tutkimusotteen avulla arvioinnin tuloksia. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lomakekyselyä. Kyselyn aineisto oli kerätty marraskuulla 2017. Kyselyyn vastasi edustuksellisesti eri esimiesalueiden johtotiimit ja esimiesalueen eri yksiköiden henkilöstöstä sovittu edustuksellinen tiimi. Kyselyssä oli omat kysymykset tiimeille ja yksilöille. Aineistosta analysoin sisällönanalyysin avulla laadulliseen tutkimukseen sopivat avoimet kysymykset, keskittyen jaetun johtajuuden kokeilun haasteita koskeviin kysymyksiin. Tutkimusaineistosta tiimien vastauksista suurimmiksi haasteiksi nousivat esille johtajuuteen ja työn organisointiin sekä henkilöstö- ja aikaresurssiin liittyvät haasteet. Yksilövastausten analyysissä merkittävimpiä haasteita koettiin aikaresurssin organisoinnissa, työnkuviin ja vastuuseen liittyvissä kysymyksissä sekä henkilöstöresurssiin ja toimintatapoihin liittyvissä teemoissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että työn kehittäminen jaetun johtajuuden kokeilulla haastaa niin johtajuutta kuin koko henkilöstöä. Uusien toimintatapojen omaksuminen ja itsensä kehittäminen vaativat aikaa ja avointa dialogisuutta. Asiasanat: jaettu johtajuus, pedagoginen johtajuus, varhaiskasvatus, kehittävä työntutkimus Tutkimukseni tarkoituksena oli Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen jaetun johtajuuden kokeilun arviointi. Tutkimus keskittyi kuvailemaan, millaisia haasteita jaetun johtajuuden kokeilussa ilmeni henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kehittävän työntutkimuksen tutkimusotteen avulla arvioinnin tuloksia. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lomakekyselyä. Kyselyn aineisto oli kerätty marraskuulla 2017. Kyselyyn vastasi edustuksellisesti eri esimiesalueiden johtotiimit ja esimiesalueen eri yksiköiden henkilöstöstä sovittu edustuksellinen tiimi. Kyselyssä oli omat kysymykset tiimeille ja yksilöille. Aineistosta analysoin sisällönanalyysin avulla laadulliseen tutkimukseen sopivat avoimet kysymykset, keskittyen jaetun johtajuuden kokeilun haasteita koskeviin kysymyksiin. Tutkimusaineistosta tiimien vastauksista suurimmiksi haasteiksi nousivat esille johtajuuteen ja työn organisointiin sekä henkilöstö- ja aikaresurssiin liittyvät haasteet. Yksilövastausten analyysissä merkittävimpiä haasteita koettiin aikaresurssin organisoinnissa, työnkuviin ja vastuuseen liittyvissä kysymyksissä sekä henkilöstöresurssiin ja toimintatapoihin liittyvissä teemoissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että työn kehittäminen jaetun johtajuuden kokeilulla haastaa niin johtajuutta kuin koko henkilöstöä. Uusien toimintatapojen omaksuminen ja itsensä kehittäminen vaativat aikaa ja avointa dialogisuutta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:41Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "G\u00f6\u00f6s, Annaleena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-14T10:12:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-14T10:12:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62451", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkoituksena oli Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin varhaiskasvatuksen jaetun johtajuuden kokeilun arviointi. Tutkimus keskittyi kuvailemaan, millaisia haasteita jaetun johtajuuden kokeilussa ilmeni henkil\u00f6st\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kehitt\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ntutkimuksen tutkimusotteen avulla arvioinnin tuloksia. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin lomakekysely\u00e4. Kyselyn aineisto oli ker\u00e4tty marraskuulla 2017. Kyselyyn vastasi edustuksellisesti eri esimiesalueiden johtotiimit ja esimiesalueen eri yksik\u00f6iden henkil\u00f6st\u00f6st\u00e4 sovittu edustuksellinen tiimi. Kyselyss\u00e4 oli omat kysymykset tiimeille ja yksil\u00f6ille. Aineistosta analysoin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla laadulliseen tutkimukseen sopivat avoimet kysymykset, keskittyen jaetun johtajuuden kokeilun haasteita koskeviin kysymyksiin. Tutkimusaineistosta tiimien vastauksista suurimmiksi haasteiksi nousivat esille johtajuuteen ja ty\u00f6n organisointiin sek\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6- ja aikaresurssiin liittyv\u00e4t haasteet. Yksil\u00f6vastausten analyysiss\u00e4 merkitt\u00e4vimpi\u00e4 haasteita koettiin aikaresurssin organisoinnissa, ty\u00f6nkuviin ja vastuuseen liittyviss\u00e4 kysymyksiss\u00e4 sek\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6resurssiin ja toimintatapoihin liittyviss\u00e4 teemoissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 ty\u00f6n kehitt\u00e4minen jaetun johtajuuden kokeilulla haastaa niin johtajuutta kuin koko henkil\u00f6st\u00f6\u00e4. Uusien toimintatapojen omaksuminen ja itsens\u00e4 kehitt\u00e4minen vaativat aikaa ja avointa dialogisuutta. \n \n \nAsiasanat: jaettu johtajuus, pedagoginen johtajuus, varhaiskasvatus, kehitt\u00e4v\u00e4 ty\u00f6ntutkimus \nTutkimukseni tarkoituksena oli Jyv\u00e4skyl\u00e4n kaupungin varhaiskasvatuksen jaetun johtajuuden kokeilun arviointi. Tutkimus keskittyi kuvailemaan, millaisia haasteita jaetun johtajuuden kokeilussa ilmeni henkil\u00f6st\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kehitt\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ntutkimuksen tutkimusotteen avulla arvioinnin tuloksia. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin lomakekysely\u00e4. Kyselyn aineisto oli ker\u00e4tty marraskuulla 2017. Kyselyyn vastasi edustuksellisesti eri esimiesalueiden johtotiimit ja esimiesalueen eri yksik\u00f6iden henkil\u00f6st\u00f6st\u00e4 sovittu edustuksellinen tiimi. Kyselyss\u00e4 oli omat kysymykset tiimeille ja yksil\u00f6ille. Aineistosta analysoin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla laadulliseen tutkimukseen sopivat avoimet kysymykset, keskittyen jaetun johtajuuden kokeilun haasteita koskeviin kysymyksiin. Tutkimusaineistosta tiimien vastauksista suurimmiksi haasteiksi nousivat esille johtajuuteen ja ty\u00f6n organisointiin sek\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6- ja aikaresurssiin liittyv\u00e4t haasteet. Yksil\u00f6vastausten analyysiss\u00e4 merkitt\u00e4vimpi\u00e4 haasteita koettiin aikaresurssin organisoinnissa, ty\u00f6nkuviin ja vastuuseen liittyviss\u00e4 kysymyksiss\u00e4 sek\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6resurssiin ja toimintatapoihin liittyviss\u00e4 teemoissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 ty\u00f6n kehitt\u00e4minen jaetun johtajuuden kokeilulla haastaa niin johtajuutta kuin koko henkil\u00f6st\u00f6\u00e4. Uusien toimintatapojen omaksuminen ja itsens\u00e4 kehitt\u00e4minen vaativat aikaa ja avointa dialogisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-14T10:12:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-14T10:12:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901141179", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4v\u00e4 ty\u00f6ntutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62451
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1dbc0108-ad24-47a4-82d6-2439a9aa3b64\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901141179.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Göös, Annaleena Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa jaettu johtajuus Erityispedagogiikka Special Education 101 johtajuus varhaiskasvatus kehittävä työntutkimus pedagoginen johtaminen
title Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa
title_full Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa
title_fullStr Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa
title_short Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa
title_sort jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa
title_txtP Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa
topic jaettu johtajuus Erityispedagogiikka Special Education 101 johtajuus varhaiskasvatus kehittävä työntutkimus pedagoginen johtaminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education jaettu johtajuus johtajuus kehittävä työntutkimus pedagoginen johtaminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62451 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901141179
work_keys_str_mv AT göösannaleena jaetunjohtajuudenhaasteetvarhaiskasvatuksessa