Jaetun johtajuuden haasteet varhaiskasvatuksessa

Tutkimukseni tarkoituksena oli Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen jaetun johtajuuden kokeilun arviointi. Tutkimus keskittyi kuvailemaan, millaisia haasteita jaetun johtajuuden kokeilussa ilmeni henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kehittävän työntutkimuksen tutkimusotteen avul...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Göös, Annaleena
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62451
Description
Summary:Tutkimukseni tarkoituksena oli Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen jaetun johtajuuden kokeilun arviointi. Tutkimus keskittyi kuvailemaan, millaisia haasteita jaetun johtajuuden kokeilussa ilmeni henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kehittävän työntutkimuksen tutkimusotteen avulla arvioinnin tuloksia. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lomakekyselyä. Kyselyn aineisto oli kerätty marraskuulla 2017. Kyselyyn vastasi edustuksellisesti eri esimiesalueiden johtotiimit ja esimiesalueen eri yksiköiden henkilöstöstä sovittu edustuksellinen tiimi. Kyselyssä oli omat kysymykset tiimeille ja yksilöille. Aineistosta analysoin sisällönanalyysin avulla laadulliseen tutkimukseen sopivat avoimet kysymykset, keskittyen jaetun johtajuuden kokeilun haasteita koskeviin kysymyksiin. Tutkimusaineistosta tiimien vastauksista suurimmiksi haasteiksi nousivat esille johtajuuteen ja työn organisointiin sekä henkilöstö- ja aikaresurssiin liittyvät haasteet. Yksilövastausten analyysissä merkittävimpiä haasteita koettiin aikaresurssin organisoinnissa, työnkuviin ja vastuuseen liittyvissä kysymyksissä sekä henkilöstöresurssiin ja toimintatapoihin liittyvissä teemoissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että työn kehittäminen jaetun johtajuuden kokeilulla haastaa niin johtajuutta kuin koko henkilöstöä. Uusien toimintatapojen omaksuminen ja itsensä kehittäminen vaativat aikaa ja avointa dialogisuutta. Asiasanat: jaettu johtajuus, pedagoginen johtajuus, varhaiskasvatus, kehittävä työntutkimus Tutkimukseni tarkoituksena oli Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen jaetun johtajuuden kokeilun arviointi. Tutkimus keskittyi kuvailemaan, millaisia haasteita jaetun johtajuuden kokeilussa ilmeni henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kehittävän työntutkimuksen tutkimusotteen avulla arvioinnin tuloksia. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lomakekyselyä. Kyselyn aineisto oli kerätty marraskuulla 2017. Kyselyyn vastasi edustuksellisesti eri esimiesalueiden johtotiimit ja esimiesalueen eri yksiköiden henkilöstöstä sovittu edustuksellinen tiimi. Kyselyssä oli omat kysymykset tiimeille ja yksilöille. Aineistosta analysoin sisällönanalyysin avulla laadulliseen tutkimukseen sopivat avoimet kysymykset, keskittyen jaetun johtajuuden kokeilun haasteita koskeviin kysymyksiin. Tutkimusaineistosta tiimien vastauksista suurimmiksi haasteiksi nousivat esille johtajuuteen ja työn organisointiin sekä henkilöstö- ja aikaresurssiin liittyvät haasteet. Yksilövastausten analyysissä merkittävimpiä haasteita koettiin aikaresurssin organisoinnissa, työnkuviin ja vastuuseen liittyvissä kysymyksissä sekä henkilöstöresurssiin ja toimintatapoihin liittyvissä teemoissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että työn kehittäminen jaetun johtajuuden kokeilulla haastaa niin johtajuutta kuin koko henkilöstöä. Uusien toimintatapojen omaksuminen ja itsensä kehittäminen vaativat aikaa ja avointa dialogisuutta.