Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää perusopetuksen ensimmäisen luokan oppilaiden laskusujuvuutta sekä perhemuodon, sisarusten lukumäärän ja lapsen sisarussarja-aseman yhteyttä siihen. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi sukupuolten välisiä eroja. Tutkimuksen aineisto on kerätty FLARE -hankkeen y...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hilden, Essi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62447
_version_ 1828193213846913024
author Hilden, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hilden, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hilden, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hilden, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää perusopetuksen ensimmäisen luokan oppilaiden laskusujuvuutta sekä perhemuodon, sisarusten lukumäärän ja lapsen sisarussarja-aseman yhteyttä siihen. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi sukupuolten välisiä eroja. Tutkimuksen aineisto on kerätty FLARE -hankkeen yhteydessä. Tässä tutkimuksessa osallistujina oli 207 perusopetuksen ensimmäisen luokan oppilasta. Tulokset osoittivat, että lapset laskivat minuutissa enemmän oikein yhteenlaskuja kuin vähennyslaskuja. Perhemuoto oli yhteydessä vähennyslaskusujuvuuteen siten, että ”muu perhemuoto” -luokan lapsilla oli heikompi vähennyslaskusujuvuus kuin ydinperheiden tai uusperheiden lapsilla. Vanhempien sisarusten lukumäärä oli negatiivisesti ja nuorempien sisarusten positiivisesti yhteydessä lapsen vähennyslaskusujuvuuteen. Lapsen asema sisarussarjassa oli yhteydessä vähennyslaskusujuvuuteen siten, että kuopus oli esikoista ja sisarussarjan keskelle sijoittuvaa lasta heikompi. Sukupuolten välillä ei ollut eroja perhemuodoittain tai sisarussarja-aseman mukaisesti tarkasteltuna, mutta perhemuoto, nuorempien sisarusten lukumäärä ja sisarussarja-asema olivat yhteydessä tyttöjen vähennyslaskusujuvuuteen. Taustatekijät olivat yhteydessä vähennyslaskusujuvuuteen, mutta eivät yhteenlaskusujuvuuteen, jossa lapset pärjäsivät vähennyslaskusujuvuutta paremmin. Jatkossa kouluissa olisi tärkeää kiinnittää huomiota erityisesti tyttöihin ja heidän taustatekijöihin laskusujuvuutta harjoiteltaessa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:10Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hilden, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-11T13:37:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-11T13:37:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62447", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 perusopetuksen ensimm\u00e4isen luokan oppilaiden laskusujuvuutta sek\u00e4 perhemuodon, sisarusten lukum\u00e4\u00e4r\u00e4n ja lapsen sisarussarja-aseman yhteytt\u00e4 siihen. Tutkimuksessa tarkasteltiin lis\u00e4ksi sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja. Tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty FLARE -hankkeen yhteydess\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa osallistujina oli 207 perusopetuksen ensimm\u00e4isen luokan oppilasta. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 lapset laskivat minuutissa enemm\u00e4n oikein yhteenlaskuja kuin v\u00e4hennyslaskuja. Perhemuoto oli yhteydess\u00e4 v\u00e4hennyslaskusujuvuuteen siten, ett\u00e4 \u201dmuu perhemuoto\u201d -luokan lapsilla oli heikompi v\u00e4hennyslaskusujuvuus kuin ydinperheiden tai uusperheiden lapsilla. Vanhempien sisarusten lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 oli negatiivisesti ja nuorempien sisarusten positiivisesti yhteydess\u00e4 lapsen v\u00e4hennyslaskusujuvuuteen. Lapsen asema sisarussarjassa oli yhteydess\u00e4 v\u00e4hennyslaskusujuvuuteen siten, ett\u00e4 kuopus oli esikoista ja sisarussarjan keskelle sijoittuvaa lasta heikompi. Sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ei ollut eroja perhemuodoittain tai sisarussarja-aseman mukaisesti tarkasteltuna, mutta perhemuoto, nuorempien sisarusten lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 ja sisarussarja-asema olivat yhteydess\u00e4 tytt\u00f6jen v\u00e4hennyslaskusujuvuuteen. Taustatekij\u00e4t olivat yhteydess\u00e4 v\u00e4hennyslaskusujuvuuteen, mutta eiv\u00e4t yhteenlaskusujuvuuteen, jossa lapset p\u00e4rj\u00e4siv\u00e4t v\u00e4hennyslaskusujuvuutta paremmin. Jatkossa kouluissa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota erityisesti tytt\u00f6ihin ja heid\u00e4n taustatekij\u00f6ihin laskusujuvuutta harjoiteltaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-11T13:37:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-11T13:37:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perhemuoto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sisarusten lukum\u00e4\u00e4r\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sisarussarja-asema", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perhemuodon ja sisarusten lukum\u00e4\u00e4r\u00e4n yhteys lapsen yhteen- ja v\u00e4hennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901111171", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheet (ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sisarukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62447
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:02Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/58e1c96b-9fb1-46a6-89cd-1f4c117e6ef4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901111171.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hilden, Essi Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla perhemuoto sisarusten lukumäärä sisarussarja-asema laskusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 perheet (ryhmät) matemaattiset taidot sisarukset vanhemmat
title Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
title_full Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
title_fullStr Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
title_full_unstemmed Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
title_short Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
title_sort perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
title_txtP Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
topic perhemuoto sisarusten lukumäärä sisarussarja-asema laskusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 perheet (ryhmät) matemaattiset taidot sisarukset vanhemmat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education laskusujuvuus matemaattiset taidot perheet (ryhmät) perhemuoto sisarukset sisarussarja-asema sisarusten lukumäärä vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62447 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901111171
work_keys_str_mv AT hildenessi perhemuodonjasisarustenlukumääränyhteyslapsenyhteenjavähennyslaskusujuvuuteenperusope