Miksi yläkoululaiset harrastavat liikuntaa ja musiikkia?

Tässä tutkielmassa tutkittiin yläkoululaisten liikunta- ja musiikkiharrastuksia ja harrastamiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen kohteena olivat nuorten itse kokemat harrastamisen syyt ja harrastamisen esteet. Harrastusmotivaation osalta tutkittiin harrastajien tavoiteorientaatiota ja itsemäärää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Helle, Olli
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62441
_version_ 1826225783034609664
author Helle, Olli
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Helle, Olli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Helle, Olli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Helle, Olli
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tutkittiin yläkoululaisten liikunta- ja musiikkiharrastuksia ja harrastamiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen kohteena olivat nuorten itse kokemat harrastamisen syyt ja harrastamisen esteet. Harrastusmotivaation osalta tutkittiin harrastajien tavoiteorientaatiota ja itsemääräämisteoriassa määriteltyjen psykologisten perustarpeiden merkitystä harrastamisen jatkamiseen tai lopettamiseen. Tutkimuksessa tutkittiin myös vanhempien harrastusaktiivisuuden yhteyttä nuorten harrastamiseen. Tutkimusaineisto kerättiin internet-kyselyllä, johon vastasi 223 yläkoululaista. Aineistoa analysoitiin määrällisesti SPSS-ohjelmiston avulla. Tilastollisina menetelminä käytettiin Mann-Whitneyn testiä ja binääristä logistista regressioanalyysiä. Tärkein nuorten itse kokema harrastamisen syy sekä liikunta- että musiikkiharrastuksissa on se, että harrastaminen on hauskaa. Liikuntaharrastuksissa tärkeä syy ovat myös fyysiset ja psyykkiset terveysvaikutukset. Myös musiikkiharrastuksissa musiikin virkistävä ja mielenterveyttä ylläpitävä vaikutus on tärkeä harrastamisen syy. Molempien harrastusten osalta suurin harrastamisen este on, ettei nuori koe itseään liikunnalliseksi tai musikaaliseksi tyypiksi. Yli kolmasosa nuorista kuitenkin kokee myös kalliin hinnan estävän harrastamista ainakin jonkin verran. Liikunnan ja musiikin harrastajilla on hyvin samanlainen tavoiteorientaatio. Myöskään yhteen harrastukseen keskittyvien tavoiteorientaatio ei poikkea merkittävästi niistä, jotka harrastavat molempia harrastuksia. Koettu autonomia vaikuttaa molemmissa harrastuksissa voimakkaasti harrastuksen jatkamiseen tai lopettamiseen. Musiikkiharrastuksissa myös koettu sosiaalinen yhteenkuuluvuus vaikuttaa päätökseen jatkamisesta tai lopettamisesta. Yllättäen tässä tutkimuksessa ei havaittu yhteyttä koetun pätevyyden ja harrastuksen jatkamisen välillä. Vanhempien musiikkiharrastus on yhteydessä nuoren musiikin harrastamiseen, ja vanhempien liikuntaharrastus on yhteydessä sekä nuoren liikuntaharrastukseen että musiikkiharrastukseen. Erityisesti liikunnallisesti kaikkein passiivisimpien vanhempien lapset harrastavat liikuntaa ja musiikkia selvästi muita nuoria harvemmin. The aim of this study was to examine Finnish adolescents’ interest in recreational sport and music activities and factors that have an influence on that interest. Studied factors were perceived reasons to have recreational activities and perceived barriers of having those activities, achievement goals, psychological needs satisfaction and parents’ sports and musical activity. Study material was collected by an internet survey, to which 223 Finnish 7-9-graders answered. The material was analyzed quantitatively with SPSS software. Used statistical methods were Mann-Whitney U test and binary logistic regression analysis. The most important perceived reason in both sport and music activities was the enjoyment from the activity. In sport activities also physical and mental health benefits were named as important reasons. Mental health benefits and refreshing effect of music were also important reasons in music activities. The biggest barrier to both activities was one’s own perception that he or she is not sporty/musical. Over one third of adolescents also feels that expensive cost of recreational activities hinders activity at least moderately. Achievement goals were very similar among sport and music practitioners. Achievement goals between those who practice only one activity and those who practice both sport and music did not differ significantly either. Perceived autonomy had a strong influence on adherence to both activities. Perceived relatedness influenced adherence only in music activities. Contradictory to previous studies, perceived competence did not have a significant influence on adherence in either activity. Parents’ musical activity is related to adolescents’ musical activities. Parents’ sports activity is related to adolescents’ sports activities, but to adolescents’ musical activities as well. Especially adolescents with physically passive parents seem to have an increased probability to not participate in sports or musical activities.
first_indexed 2019-08-19T08:21:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liukkonen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Helle, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-11T13:01:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-11T13:01:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62441", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkittiin yl\u00e4koululaisten liikunta- ja musiikkiharrastuksia ja harrastamiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimuksen kohteena olivat nuorten itse kokemat harrastamisen syyt ja harrastamisen esteet. Harrastusmotivaation osalta tutkittiin harrastajien tavoiteorientaatiota ja itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoriassa m\u00e4\u00e4riteltyjen psykologisten perustarpeiden merkityst\u00e4 harrastamisen jatkamiseen tai lopettamiseen. Tutkimuksessa tutkittiin my\u00f6s vanhempien harrastusaktiivisuuden yhteytt\u00e4 nuorten harrastamiseen. \n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin internet-kyselyll\u00e4, johon vastasi 223 yl\u00e4koululaista. Aineistoa analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti SPSS-ohjelmiston avulla. Tilastollisina menetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin Mann-Whitneyn testi\u00e4 ja bin\u00e4\u00e4rist\u00e4 logistista regressioanalyysi\u00e4.\n\nT\u00e4rkein nuorten itse kokema harrastamisen syy sek\u00e4 liikunta- ett\u00e4 musiikkiharrastuksissa on se, ett\u00e4 harrastaminen on hauskaa. Liikuntaharrastuksissa t\u00e4rke\u00e4 syy ovat my\u00f6s fyysiset ja psyykkiset terveysvaikutukset. My\u00f6s musiikkiharrastuksissa musiikin virkist\u00e4v\u00e4 ja mielenterveytt\u00e4 yll\u00e4pit\u00e4v\u00e4 vaikutus on t\u00e4rke\u00e4 harrastamisen syy. Molempien harrastusten osalta suurin harrastamisen este on, ettei nuori koe itse\u00e4\u00e4n liikunnalliseksi tai musikaaliseksi tyypiksi. Yli kolmasosa nuorista kuitenkin kokee my\u00f6s kalliin hinnan est\u00e4v\u00e4n harrastamista ainakin jonkin verran.\n\nLiikunnan ja musiikin harrastajilla on hyvin samanlainen tavoiteorientaatio. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n yhteen harrastukseen keskittyvien tavoiteorientaatio ei poikkea merkitt\u00e4v\u00e4sti niist\u00e4, jotka harrastavat molempia harrastuksia. Koettu autonomia vaikuttaa molemmissa harrastuksissa voimakkaasti harrastuksen jatkamiseen tai lopettamiseen. Musiikkiharrastuksissa my\u00f6s koettu sosiaalinen yhteenkuuluvuus vaikuttaa p\u00e4\u00e4t\u00f6kseen jatkamisesta tai lopettamisesta. Yll\u00e4tt\u00e4en t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ei havaittu yhteytt\u00e4 koetun p\u00e4tevyyden ja harrastuksen jatkamisen v\u00e4lill\u00e4.\n\nVanhempien musiikkiharrastus on yhteydess\u00e4 nuoren musiikin harrastamiseen, ja vanhempien liikuntaharrastus on yhteydess\u00e4 sek\u00e4 nuoren liikuntaharrastukseen ett\u00e4 musiikkiharrastukseen. Erityisesti liikunnallisesti kaikkein passiivisimpien vanhempien lapset harrastavat liikuntaa ja musiikkia selv\u00e4sti muita nuoria harvemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to examine Finnish adolescents\u2019 interest in recreational sport and music activities and factors that have an influence on that interest. Studied factors were perceived reasons to have recreational activities and perceived barriers of having those activities, achievement goals, psychological needs satisfaction and parents\u2019 sports and musical activity.\n\nStudy material was collected by an internet survey, to which 223 Finnish 7-9-graders answered. The material was analyzed quantitatively with SPSS software. Used statistical methods were Mann-Whitney U test and binary logistic regression analysis.\n\nThe most important perceived reason in both sport and music activities was the enjoyment from the activity. In sport activities also physical and mental health benefits were named as important reasons. Mental health benefits and refreshing effect of music were also important reasons in music activities. The biggest barrier to both activities was one\u2019s own perception that he or she is not sporty/musical. Over one third of adolescents also feels that expensive cost of recreational activities hinders activity at least moderately.\n\nAchievement goals were very similar among sport and music practitioners. Achievement goals between those who practice only one activity and those who practice both sport and music did not differ significantly either. Perceived autonomy had a strong influence on adherence to both activities. Perceived relatedness influenced adherence only in music activities. Contradictory to previous studies, perceived competence did not have a significant influence on adherence in either activity.\n\nParents\u2019 musical activity is related to adolescents\u2019 musical activities. Parents\u2019 sports activity is related to adolescents\u2019 sports activities, but to adolescents\u2019 musical activities as well. Especially adolescents with physically passive parents seem to have an increased probability to not participate in sports or musical activities.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-11T13:01:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-11T13:01:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miksi yl\u00e4koululaiset harrastavat liikuntaa ja musiikkia?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901111159", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62441
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/078d892c-c284-42ca-a06c-15566dd10edd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901111159.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Helle, Olli Miksi yläkoululaiset harrastavat liikuntaa ja musiikkia? Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta musiikki liikuntaharrastus harrastukset nuoret harrastajat motivaatio
title Miksi yläkoululaiset harrastavat liikuntaa ja musiikkia?
title_full Miksi yläkoululaiset harrastavat liikuntaa ja musiikkia?
title_fullStr Miksi yläkoululaiset harrastavat liikuntaa ja musiikkia? Miksi yläkoululaiset harrastavat liikuntaa ja musiikkia?
title_full_unstemmed Miksi yläkoululaiset harrastavat liikuntaa ja musiikkia? Miksi yläkoululaiset harrastavat liikuntaa ja musiikkia?
title_short Miksi yläkoululaiset harrastavat liikuntaa ja musiikkia?
title_sort miksi yläkoululaiset harrastavat liikuntaa ja musiikkia
title_txtP Miksi yläkoululaiset harrastavat liikuntaa ja musiikkia?
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta musiikki liikuntaharrastus harrastukset nuoret harrastajat motivaatio
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education harrastajat harrastukset liikunta liikuntaharrastus motivaatio musiikki nuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62441 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901111159
work_keys_str_mv AT helleolli miksiyläkoululaisetharrastavatliikuntaajamusiikkia