"Ihania kuvia" taidekortit vuorovaikutuksen välineenä ja mielenterveyden edistäjänä

Olen kehittänyt lasten mielenterveyden edistämisen välineeksi taidekorttipakan sekä Koskettava taide®-menetelmän taidekorttityöskentelyyn. Hankeyhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran ja Järvenpään taidemuseon kanssa toteutettiin Vennyn ja Eeron ihania kuvia! –taidekorttipakka varhaiskasvatuksen amm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kosonen, Susanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62440
_version_ 1826225749311356928
author Kosonen, Susanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kosonen, Susanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kosonen, Susanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kosonen, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Olen kehittänyt lasten mielenterveyden edistämisen välineeksi taidekorttipakan sekä Koskettava taide®-menetelmän taidekorttityöskentelyyn. Hankeyhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran ja Järvenpään taidemuseon kanssa toteutettiin Vennyn ja Eeron ihania kuvia! –taidekorttipakka varhaiskasvatuksen ammattilaisille lapsen mielenterveyden edistämisen taidelähtöiseksi menetelmäksi ja välineeksi. Tässä tutkielmassani tutkin, miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset käyttävät Vennyn ja Eeron ihania kuvia! –taidekorttipakkaa lasten kanssa sekä sitä, mitä lapsen mielenterveyden osa-alueita taidekorttityöskentely edistää ammattilaisten kokemusten perusteella. Tutkielman aineiston keräsin kyselytutkimuksena. Aineistona tutkielmassani on 121 varhaiskasvatuksen ammattilaisen vastaukset. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kertovat käyttäneensä taidekortteja lasten kanssa seuraavien luokkien mukaisesti: 1) tunteet, 2) yhdessä toimiminen ja keskustelu, 3) Ihastelu, kuvittelu ja oppiminen, 4) myötätunto, 5) kriisit ja kriisien purku, 6) toiminnan orientointi ja 7) moniaistisuus ja sanataide. Lisäksi vastauksista kävi ilmi, että taidekortteja oli käytetty myös työyhteisön kesken sekä lasten huoltajien kanssa. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten mukaan taidekorttityöskentely vaikuttaa edistävästi seuraaviin lapsen mielenterveyden osa-alueisiin: 1) tunteet, 2) itsetunto ja kuulluksi tuleminen, 3) sosiaaliset taidot ja yhdessäolo, 4) empatian tunteminen ja myötätunto, 5) pysähtyminen, rauhoittuminen ja lepo, 6) ihastelu, mielikuvitus ja taide ja 7) kohtaaminen, läsnäolo ja vuorovaikutus. Tutkielman osoittaa, että taidekortteja työssään käyttävät varhaiskasvatuksen ammattilaiset käytävät niitä monipuolisesti ja he näkevät taidekorttien käytön edistävän useita lapsen mielenterveyden elementtejä. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat taidekorttityöskentelyn mahdollistavan ja edistävän ennen kaikkea kohtaamista, läsnäoloa ja vuorovaikutuksellisia tilanteita sekä aikuisen ja lapsen välillä, että lasten ja aikuisten kesken. Taidekorttien tuomat elämykset ja yhteiset hetket tuottavat mielen hyvinvointia niin lapsille kuin taidekortteja käyttäville aikuisillekin. Kokemusten perusteella taidekortit tuovat varhaiskasvatuksen arkeen mielenterveyttä edistäviä elementtejä, onnistumisen kokemuksien tuottamaa iloa ja matalalla kynnyksellä taiteen läsnäoloa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kosonen, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-11T10:27:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-11T10:27:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62440", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Olen kehitt\u00e4nyt lasten mielenterveyden edist\u00e4misen v\u00e4lineeksi taidekorttipakan sek\u00e4 Koskettava taide\u00ae-menetelm\u00e4n taidekorttity\u00f6skentelyyn. Hankeyhteisty\u00f6ss\u00e4 Suomen Mielenterveysseuran ja J\u00e4rvenp\u00e4\u00e4n taidemuseon kanssa toteutettiin Vennyn ja Eeron ihania kuvia! \u2013taidekorttipakka varhaiskasvatuksen ammattilaisille lapsen mielenterveyden edist\u00e4misen taidel\u00e4ht\u00f6iseksi menetelm\u00e4ksi ja v\u00e4lineeksi. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassani tutkin, miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t Vennyn ja Eeron ihania kuvia! \u2013taidekorttipakkaa lasten kanssa sek\u00e4 sit\u00e4, mit\u00e4 lapsen mielenterveyden osa-alueita taidekorttity\u00f6skentely edist\u00e4\u00e4 ammattilaisten kokemusten perusteella. \n\nTutkielman aineiston ker\u00e4sin kyselytutkimuksena. Aineistona tutkielmassani on 121 varhaiskasvatuksen ammattilaisen vastaukset. \n\nVarhaiskasvatuksen ammattilaiset kertovat k\u00e4ytt\u00e4neens\u00e4 taidekortteja lasten kanssa seuraavien luokkien mukaisesti: 1) tunteet, 2) yhdess\u00e4 toimiminen ja keskustelu, 3) Ihastelu, kuvittelu ja oppiminen, 4) my\u00f6t\u00e4tunto, 5) kriisit ja kriisien purku, 6) toiminnan orientointi ja 7) moniaistisuus ja sanataide. Lis\u00e4ksi vastauksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 taidekortteja oli k\u00e4ytetty my\u00f6s ty\u00f6yhteis\u00f6n kesken sek\u00e4 lasten huoltajien kanssa. \n\nVarhaiskasvatuksen ammattilaisten mukaan taidekorttity\u00f6skentely vaikuttaa edist\u00e4v\u00e4sti seuraaviin lapsen mielenterveyden osa-alueisiin: 1) tunteet, 2) itsetunto ja kuulluksi tuleminen, 3) sosiaaliset taidot ja yhdess\u00e4olo, 4) empatian tunteminen ja my\u00f6t\u00e4tunto, 5) pys\u00e4htyminen, rauhoittuminen ja lepo, 6) ihastelu, mielikuvitus ja taide ja 7) kohtaaminen, l\u00e4sn\u00e4olo ja vuorovaikutus. \n\nTutkielman osoittaa, ett\u00e4 taidekortteja ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t varhaiskasvatuksen ammattilaiset k\u00e4yt\u00e4v\u00e4t niit\u00e4 monipuolisesti ja he n\u00e4kev\u00e4t taidekorttien k\u00e4yt\u00f6n edist\u00e4v\u00e4n useita lapsen mielenterveyden elementtej\u00e4. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat taidekorttity\u00f6skentelyn mahdollistavan ja edist\u00e4v\u00e4n ennen kaikkea kohtaamista, l\u00e4sn\u00e4oloa ja vuorovaikutuksellisia tilanteita sek\u00e4 aikuisen ja lapsen v\u00e4lill\u00e4, ett\u00e4 lasten ja aikuisten kesken. \nTaidekorttien tuomat el\u00e4mykset ja yhteiset hetket tuottavat mielen hyvinvointia niin lapsille kuin taidekortteja k\u00e4ytt\u00e4ville aikuisillekin. Kokemusten perusteella taidekortit tuovat varhaiskasvatuksen arkeen mielenterveytt\u00e4 edist\u00e4vi\u00e4 elementtej\u00e4, onnistumisen kokemuksien tuottamaa iloa ja matalalla kynnyksell\u00e4 taiteen l\u00e4sn\u00e4oloa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-11T10:27:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-11T10:27:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taidekortit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taidekorttimenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Koskettava taide\u00ae", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielenterveyden edist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Eero J\u00e4rnefelt", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Venny Soldan-Brofeldt", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ihania kuvia\" : taidekortit vuorovaikutuksen v\u00e4lineen\u00e4 ja mielenterveyden edist\u00e4j\u00e4n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901111158", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taiteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62440
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/43cbb4d1-8f31-4671-9c2c-04d3deb60751\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901111158.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kosonen, Susanna "Ihania kuvia" : taidekortit vuorovaikutuksen välineenä ja mielenterveyden edistäjänä taidekortit taidekorttimenetelmä Koskettava taide® mielenterveyden edistäminen Eero Järnefelt Venny Soldan-Brofeldt Taidekasvatus Art Education 311 mielenterveys varhaiskasvatus taiteet taidekasvatus
title "Ihania kuvia" : taidekortit vuorovaikutuksen välineenä ja mielenterveyden edistäjänä
title_full "Ihania kuvia" : taidekortit vuorovaikutuksen välineenä ja mielenterveyden edistäjänä
title_fullStr "Ihania kuvia" : taidekortit vuorovaikutuksen välineenä ja mielenterveyden edistäjänä "Ihania kuvia" : taidekortit vuorovaikutuksen välineenä ja mielenterveyden edistäjänä
title_full_unstemmed "Ihania kuvia" : taidekortit vuorovaikutuksen välineenä ja mielenterveyden edistäjänä "Ihania kuvia" : taidekortit vuorovaikutuksen välineenä ja mielenterveyden edistäjänä
title_short "Ihania kuvia"
title_sort ihania kuvia taidekortit vuorovaikutuksen välineenä ja mielenterveyden edistäjänä
title_sub taidekortit vuorovaikutuksen välineenä ja mielenterveyden edistäjänä
title_txtP "Ihania kuvia" : taidekortit vuorovaikutuksen välineenä ja mielenterveyden edistäjänä
topic taidekortit taidekorttimenetelmä Koskettava taide® mielenterveyden edistäminen Eero Järnefelt Venny Soldan-Brofeldt Taidekasvatus Art Education 311 mielenterveys varhaiskasvatus taiteet taidekasvatus
topic_facet 311 Art Education Eero Järnefelt Koskettava taide® Taidekasvatus Venny Soldan-Brofeldt mielenterveyden edistäminen mielenterveys taidekasvatus taidekortit taidekorttimenetelmä taiteet varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62440 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901111158
work_keys_str_mv AT kosonensusanna ihaniakuviataidekortitvuorovaikutuksenvälineenäjamielenterveydenedistäjänä