Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle

Opettajalta saatu palaute on olennainen osa perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) painottamaa formatiivista arviointia. Palautteella nähdään olevan laaja ja kauaskantoinen merkitys oppilaiden oppimiseen sekä oppijaminäkuvan muodostumiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viidesluokk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koikkalainen, Niina, Tommila, Hanne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62432
_version_ 1826225701935644672
author Koikkalainen, Niina Tommila, Hanne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koikkalainen, Niina Tommila, Hanne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koikkalainen, Niina Tommila, Hanne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koikkalainen, Niina
datasource_str_mv jyx
description Opettajalta saatu palaute on olennainen osa perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) painottamaa formatiivista arviointia. Palautteella nähdään olevan laaja ja kauaskantoinen merkitys oppilaiden oppimiseen sekä oppijaminäkuvan muodostumiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja siinä käytettiin fenomenografista lähestymistapaa oppilaiden käsitysten tutkimiseen. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2018 puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui yhteensä yksitoista viidennen luokan oppilasta, joilta saatu tutkimusaineisto analysoitiin nelivaiheista fenomenografista analyysimenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tuloksista ilmeni kolmenlaisia käsityksiä: palautteen koettiin edistävän oppijaminäkuvan kehitystä, palautteen koettiin vaikuttavan työskentelyyn ja tehtäviin sekä palautteen koettiin vaikuttavan ristiriitaisesti sekä oppijaminäkuvan kehittymiseen että tehtäviin. Opettajalta saatu palaute koettiin merkitykselliseksi ja se näyttäytyi oppilaille pääsääntöisesti myönteisenä sekä oppimiseen tai työskentelyyn positiivisesti vaikuttavana asiana. Tutkimuksen tulokset vahvistivat aiempien tutkimusten tapaan käsitystä opettajalta saadun palautteen tärkeästä merkityksestä oppilaiden oppimiseen ja oppijaminäkuvan muodostumiseen. Koska jokainen oppilas käsittää ja kokee palautteen merkityksen hyvin yksilöllisesti, tulee opettajan antaa palautetta tarkoituksenmukaisesti ja harkitusti. Parhaimmillaan palaute tukee oppilaiden kasvua itsenäisiksi ja omiin kykyihin positiivisesti suhtautuviksi kansalaisiksi.
first_indexed 2024-09-11T08:50:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koikkalainen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tommila, Hanne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-10T06:34:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-10T06:34:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62432", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajalta saatu palaute on olennainen osa perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) painottamaa formatiivista arviointia. Palautteella n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan laaja ja kauaskantoinen merkitys oppilaiden oppimiseen sek\u00e4 oppijamin\u00e4kuvan muodostumiseen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 viidesluokkalaisten oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 opettajalta saadun palautteen merkityksest\u00e4 oppimiselle. \nTutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja siin\u00e4 k\u00e4ytettiin fenomenografista l\u00e4hestymistapaa oppilaiden k\u00e4sitysten tutkimiseen. Aineisto ker\u00e4ttiin alkuvuodesta 2018 puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 yksitoista viidennen luokan oppilasta, joilta saatu tutkimusaineisto analysoitiin nelivaiheista fenomenografista analyysimenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. \nTutkimuksen tuloksista ilmeni kolmenlaisia k\u00e4sityksi\u00e4: palautteen koettiin edist\u00e4v\u00e4n oppijamin\u00e4kuvan kehityst\u00e4, palautteen koettiin vaikuttavan ty\u00f6skentelyyn ja teht\u00e4viin sek\u00e4 palautteen koettiin vaikuttavan ristiriitaisesti sek\u00e4 oppijamin\u00e4kuvan kehittymiseen ett\u00e4 teht\u00e4viin. Opettajalta saatu palaute koettiin merkitykselliseksi ja se n\u00e4ytt\u00e4ytyi oppilaille p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti my\u00f6nteisen\u00e4 sek\u00e4 oppimiseen tai ty\u00f6skentelyyn positiivisesti vaikuttavana asiana. \nTutkimuksen tulokset vahvistivat aiempien tutkimusten tapaan k\u00e4sityst\u00e4 opettajalta saadun palautteen t\u00e4rke\u00e4st\u00e4 merkityksest\u00e4 oppilaiden oppimiseen ja oppijamin\u00e4kuvan muodostumiseen. Koska jokainen oppilas k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 ja kokee palautteen merkityksen hyvin yksil\u00f6llisesti, tulee opettajan antaa palautetta tarkoituksenmukaisesti ja harkitusti. Parhaimmillaan palaute tukee oppilaiden kasvua itsen\u00e4isiksi ja omiin kykyihin positiivisesti suhtautuviksi kansalaisiksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-10T06:34:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-10T06:34:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viidesluokkalaisten oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 opettajalta saadun palautteen merkityksest\u00e4 oppimiselle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901101141", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_62432
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/86786bf5-d90e-44ed-8166-d15c5f5182b8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901101141.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koikkalainen, Niina Tommila, Hanne Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat palaute oppiminen käsitykset fenomenografia
title Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle
title_full Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle
title_fullStr Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle
title_full_unstemmed Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle
title_short Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle
title_sort viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle
title_txtP Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppilaat palaute oppiminen käsitykset fenomenografia
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia käsitykset oppilaat oppiminen palaute
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62432 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901101141
work_keys_str_mv AT koikkalainenniina viidesluokkalaistenoppilaidenkäsityksiäopettajaltasaadunpalautteenmerkityksest