Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä

Viime vuosina yritykset ovat alkaneet hyödyntää teknologiaa osana myyntityötään, mutta edelleen osa myyjistä toteuttaa myyntityötä ilman merkittävää teknologian käyttöä. Eri organisaatioiden ja yksittäisten myyjien välille on syntynyt suuria eroja myyntityön digitalisuuden suhteen. Yrityksillä ei ol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahti, Josefiina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60964
_version_ 1826225815300341760
author Lahti, Josefiina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahti, Josefiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahti, Josefiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahti, Josefiina
datasource_str_mv jyx
description Viime vuosina yritykset ovat alkaneet hyödyntää teknologiaa osana myyntityötään, mutta edelleen osa myyjistä toteuttaa myyntityötä ilman merkittävää teknologian käyttöä. Eri organisaatioiden ja yksittäisten myyjien välille on syntynyt suuria eroja myyntityön digitalisuuden suhteen. Yrityksillä ei ole selkeää käsitystä eikä keinoja, miten myyntityötä voidaan alkaa digitalisoida. Tämän tutkielman tavoitteena on etsiä vastauksia tähän haasteeseen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkielmassa vastataan tutkimuskysymykseen: ”miten myyntityötä digitalisoidaan?”. Tämän tutkimuskysymyksen apuna käytetään apukysymyksiä: ”mitä on myynti ja henkilökohtainen myyntityö?”, ”mitä on digitaalinen myyntityö?” ja ”mitkä ovat digitaalisen myyntityön keinot?”. Tutkielman aluksi tarkastellaan myyntiä, myyntityötä, myyntiprosessia sekä myyntiprosessin keskeisimpiä vaiheita. Näiden vaiheiden valossa tarkastellaan internetillä ja teknologialla tuettuja myyntiprosesseja ja myyntityön digitalisoituvaa ympäristöä. Lopuksi esitellään myyntityön digitalisoinnin keinoja ja myyntityön digitalisoinnin vaikutuksia organisaatioon. Myyntityötä voidaan digitalisoida otta-malla käyttöön yksittäisiä teknologioita, ohjelmia, tietojärjestelmiä tai hyödyntämällä yrityksen verkkosivuja tai verkon sosiaalisia kanavia myyntiprosessin tukena. Prosessien automatisointi voi lisätä myyntityön kustannustehokkuutta, kun teknologia vapauttaa myyjän aikaa tuottavampiin tehtäviin. Organisaatio voi hankkia järjestelmiä tai teknologioita itselleen, ostaa ohjelmistoja palveluna esimerkiksi pilvipalvelutoteutuksena tai ulkoistaa toimintoja. In recent years, companies have started to utilize technology as a part of their selling. Still some of the sellers are working without significant use of technology. There are big differences between organizations and individual sellers regarding of digitality of selling. Companies have no clear idea, how to digitalize selling. The aim of this research is to find an answer to this challenge by means of a literature review. This research answers the research question: “how to digitalize the selling?” To help with this main research question, this research is answering also to following assistant questions: "what are sales and personal selling?", "what is digital selling?" and "what are the means of digital selling?" At the beginning of this thesis the sales, selling, sales process and the most important steps of the sales process are presented. From the point view of these steps, the technology assisted sales process and digitalizing environment of selling will be examined. Lastly, the ways of digitalizing of selling and the impact of digitalization of selling on the organisation, are presented. Selling can be digitalized by introducing individual technologies, programs, information systems, or by utilizing corporate websites or social network channels to sup-port the sales process. Automatization of processes can increase cost-effectiveness of selling when technology releases the seller's time for more productive tasks. The organization can acquire systems or technologies for it-self, buy software as a service, for example, as a cloud service, or outsource functions.
first_indexed 2024-09-11T08:48:53Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahti, Josefiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-08T12:52:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-08T12:52:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60964", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viime vuosina yritykset ovat alkaneet hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 teknologiaa osana myyntity\u00f6t\u00e4\u00e4n, mutta edelleen osa myyjist\u00e4 toteuttaa myyntity\u00f6t\u00e4 ilman merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Eri organisaatioiden ja yksitt\u00e4isten myyjien v\u00e4lille on syntynyt suuria eroja myyntity\u00f6n digitalisuuden suhteen. Yrityksill\u00e4 ei ole selke\u00e4\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4 eik\u00e4 keinoja, miten myyntity\u00f6t\u00e4 voidaan alkaa digitalisoida. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on etsi\u00e4 vastauksia t\u00e4h\u00e4n haasteeseen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkielmassa vastataan tutkimuskysymykseen: \u201dmiten myyntity\u00f6t\u00e4 digitalisoidaan?\u201d. T\u00e4m\u00e4n tutkimuskysymyksen apuna k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n apukysymyksi\u00e4: \u201dmit\u00e4 on myynti ja henkil\u00f6kohtainen myyntity\u00f6?\u201d, \u201dmit\u00e4 on digitaalinen myyntity\u00f6?\u201d ja \u201dmitk\u00e4 ovat digitaalisen myyntity\u00f6n keinot?\u201d. Tutkielman aluksi tarkastellaan myynti\u00e4, myyntity\u00f6t\u00e4, myyntiprosessia sek\u00e4 myyntiprosessin keskeisimpi\u00e4 vaiheita. N\u00e4iden vaiheiden valossa tarkastellaan internetill\u00e4 ja teknologialla tuettuja myyntiprosesseja ja myyntity\u00f6n digitalisoituvaa ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4. Lopuksi esitell\u00e4\u00e4n myyntity\u00f6n digitalisoinnin keinoja ja myyntity\u00f6n digitalisoinnin vaikutuksia organisaatioon. Myyntity\u00f6t\u00e4 voidaan digitalisoida otta-malla k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n yksitt\u00e4isi\u00e4 teknologioita, ohjelmia, tietoj\u00e4rjestelmi\u00e4 tai hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 yrityksen verkkosivuja tai verkon sosiaalisia kanavia myyntiprosessin tukena. Prosessien automatisointi voi lis\u00e4t\u00e4 myyntity\u00f6n kustannustehokkuutta, kun teknologia vapauttaa myyj\u00e4n aikaa tuottavampiin teht\u00e4viin. Organisaatio voi hankkia j\u00e4rjestelmi\u00e4 tai teknologioita itselleen, ostaa ohjelmistoja palveluna esimerkiksi pilvipalvelutoteutuksena tai ulkoistaa toimintoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In recent years, companies have started to utilize technology as a part of their selling. Still some of the sellers are working without significant use of technology. There are big differences between organizations and individual sellers regarding of digitality of selling. Companies have no clear idea, how to digitalize selling. The aim of this research is to find an answer to this challenge by means of a literature review. This research answers the research question: \u201chow to digitalize the selling?\u201d To help with this main research question, this research is answering also to following assistant questions: \"what are sales and personal selling?\", \"what is digital selling?\" and \"what are the means of digital selling?\" At the beginning of this thesis the sales, selling, sales process and the most important steps of the sales process are presented. From the point view of these steps, the technology assisted sales process and digitalizing environment of selling will be examined. Lastly, the ways of digitalizing of selling and the impact of digitalization of selling on the organisation, are presented. Selling can be digitalized by introducing individual technologies, programs, information systems, or by utilizing corporate websites or social network channels to sup-port the sales process. Automatization of processes can increase cost-effectiveness of selling when technology releases the seller's time for more productive tasks. The organization can acquire systems or technologies for it-self, buy software as a service, for example, as a cloud service, or outsource functions.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-08T12:52:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-08T12:52:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen myyntity\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Myyntity\u00f6 digitalisoituvassa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901081105", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myyntity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60964
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ffeacbc7-a08e-4bd4-a73b-473b4aa9764b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901081105.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahti, Josefiina Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä digitaalinen myyntityö Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 myyntityö myynti
title Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä
title_full Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä
title_fullStr Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä
title_full_unstemmed Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä
title_short Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä
title_sort myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä
title_txtP Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä
topic digitaalinen myyntityö Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 myyntityö myynti
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede digitaalinen myyntityö myynti myyntityö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60964 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901081105
work_keys_str_mv AT lahtijosefiina myyntityödigitalisoituvassaympäristössä