Alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko seurustelusuhteilla yhteyttä varhaisnuorten oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen heidän siirtyessä alakoulusta yläkouluun. Tutkimus toteutettiin osana isompaa, Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimusprojektia. Tutkimukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ala-Keturi, Terhi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60961
_version_ 1826225745098178560
author Ala-Keturi, Terhi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ala-Keturi, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ala-Keturi, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ala-Keturi, Terhi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko seurustelusuhteilla yhteyttä varhaisnuorten oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen heidän siirtyessä alakoulusta yläkouluun. Tutkimus toteutettiin osana isompaa, Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimusprojektia. Tutkimuksen aineisto (n = 848) koostui kahden keskisuomalaisen kunnan koulujen oppilaista, joita tutkittiin kuudennelta luokalta seitsemännelle luokalle. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudennen luokan syksyn ja seitsemännen luokan kevään mittauksia, jolloin nuoret täyttivät kyselyn koskien seurusteluaan ja oppimismotivaationsa eri puolia (täysin sisäinen motivaatio, identifioitunut motivaatio, sisäänpäin kääntynyt ulkoinen motivaatio ja täysin ulkoinen motivaatio sekä amotivaatio). Tutkimuskysymyksiin vastattiin ristiintaulukoinnin, riippumattomien otosten t-testin ja toistettujen mittausten varianssianalyysin avulla. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman versiolla 24. Tulokset osoittivat, että 8,5 % nuorista seurusteli kuudennella luokalla ja 9 % nuorista seurusteli seitsemännellä luokalla. Riippumattomien otosten t-testit osoittivat, että kuudennella luokalla seurustelevat ja ei-seurustelevat nuoret eivät eronneet toisistaan oppimismotivaation suhteen. Sen sijaan seitsemännen luokalla seurustelevat nuoret raportoivat vähemmän identifioitunutta motivaatiota ja enemmän amotivaatiota ei-seurusteleviin nuoriin verrattuna. Toistettujen mittausten varianssianalyysit osoittivat edelleen, että nuorten sisäinen motivaatio, identifioitunut motivaatio ja sisäänpäin kääntynyt ulkoinen motivaatio vähenivät kuudennelta seitsemännelle luokalle. Sen sijaan täysin ulkoisessa motivaatiossa ja amotivaatiossa ei tapahtunut muutoksia siirtymän aikana. Kuudennen luokan seurustelu ei myöskään ennustanut oppimismotivaation kehitystä minkään motivaation muodon kohdalla. Sen sijaan identifioitunut motivaatio väheni ja amotivaatio lisääntyi kuudennelta seitsemännelle luokalle niillä nuorilla, jotka seurustelivat seitsemännellä luokalla. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että vaikka sisäinen oppimismotivaatio näyttäisi laskevan kaikilla nuorilla koulusiirtymässä, seurustelivat tai eivät, amotivaatiota oli enemmän seitsemännellä luokalla seurustelevilla. Tutkimusta tarvitaan kuitenkin lisää, sillä aineistossa seurustelevien nuorten osuus oli melko pieni, jotta tuloksia voitaisiin yleistää tarkemmin.
first_indexed 2019-08-19T08:21:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ala-Keturi, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-08T12:45:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-08T12:45:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60961", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko seurustelusuhteilla yhteytt\u00e4 varhaisnuorten oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen heid\u00e4n siirtyess\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun. Tutkimus toteutettiin osana isompaa, Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU \u2013 Alakoulusta yl\u00e4kouluun -tutkimusprojektia. Tutkimuksen aineisto (n = 848) koostui kahden keskisuomalaisen kunnan koulujen oppilaista, joita tutkittiin kuudennelta luokalta seitsem\u00e4nnelle luokalle. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin kuudennen luokan syksyn ja seitsem\u00e4nnen luokan kev\u00e4\u00e4n mittauksia, jolloin nuoret t\u00e4yttiv\u00e4t kyselyn koskien seurusteluaan ja oppimismotivaationsa eri puolia (t\u00e4ysin sis\u00e4inen motivaatio, identifioitunut motivaatio, sis\u00e4\u00e4np\u00e4in k\u00e4\u00e4ntynyt ulkoinen motivaatio ja t\u00e4ysin ulkoinen motivaatio sek\u00e4 amotivaatio). Tutkimuskysymyksiin vastattiin ristiintaulukoinnin, riippumattomien otosten t-testin ja toistettujen mittausten varianssianalyysin avulla. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman versiolla 24.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 8,5 % nuorista seurusteli kuudennella luokalla ja 9 % nuorista seurusteli seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Riippumattomien otosten t-testit osoittivat, ett\u00e4 kuudennella luokalla seurustelevat ja ei-seurustelevat nuoret eiv\u00e4t eronneet toisistaan oppimismotivaation suhteen. Sen sijaan seitsem\u00e4nnen luokalla seurustelevat nuoret raportoivat v\u00e4hemm\u00e4n identifioitunutta motivaatiota ja enemm\u00e4n amotivaatiota ei-seurusteleviin nuoriin verrattuna. Toistettujen mittausten varianssianalyysit osoittivat edelleen, ett\u00e4 nuorten sis\u00e4inen motivaatio, identifioitunut motivaatio ja sis\u00e4\u00e4np\u00e4in k\u00e4\u00e4ntynyt ulkoinen motivaatio v\u00e4heniv\u00e4t kuudennelta seitsem\u00e4nnelle luokalle. Sen sijaan t\u00e4ysin ulkoisessa motivaatiossa ja amotivaatiossa ei tapahtunut muutoksia siirtym\u00e4n aikana. Kuudennen luokan seurustelu ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ennustanut oppimismotivaation kehityst\u00e4 mink\u00e4\u00e4n motivaation muodon kohdalla. Sen sijaan identifioitunut motivaatio v\u00e4heni ja amotivaatio lis\u00e4\u00e4ntyi kuudennelta seitsem\u00e4nnelle luokalle niill\u00e4 nuorilla, jotka seurustelivat seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 vaikka sis\u00e4inen oppimismotivaatio n\u00e4ytt\u00e4isi laskevan kaikilla nuorilla koulusiirtym\u00e4ss\u00e4, seurustelivat tai eiv\u00e4t, amotivaatiota oli enemm\u00e4n seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla seurustelevilla. Tutkimusta tarvitaan kuitenkin lis\u00e4\u00e4, sill\u00e4 aineistossa seurustelevien nuorten osuus oli melko pieni, jotta tuloksia voitaisiin yleist\u00e4\u00e4 tarkemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-08T12:45:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-08T12:45:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusiirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4inen motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulkoinen motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "amotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoulusta yl\u00e4kouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901081102", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seurustelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60961
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f4ca337-9727-4fc6-b947-771922756ef2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901081102.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ala-Keturi, Terhi Alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen koulusiirtymä oppimismotivaatio sisäinen motivaatio ulkoinen motivaatio amotivaatio Psykologia Psychology 202 varhaisnuoret motivaatio seurustelu alakoulu yläkoulu nuoret opiskelumotivaatio
title Alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen
title_full Alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen
title_fullStr Alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen Alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen
title_full_unstemmed Alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen Alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen
title_short Alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen
title_sort alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen
title_txtP Alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen
topic koulusiirtymä oppimismotivaatio sisäinen motivaatio ulkoinen motivaatio amotivaatio Psykologia Psychology 202 varhaisnuoret motivaatio seurustelu alakoulu yläkoulu nuoret opiskelumotivaatio
topic_facet 202 Psychology Psykologia alakoulu amotivaatio koulusiirtymä motivaatio nuoret opiskelumotivaatio oppimismotivaatio seurustelu sisäinen motivaatio ulkoinen motivaatio varhaisnuoret yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60961 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901081102
work_keys_str_mv AT alaketuriterhi alakoulustayläkouluunsiirtyvienvarhaisnuortenseurustelusuhteidenyhteysoppimismoti