Liikuntaa, lystiä ja leiritystä liikuntaleiriohjaajan opas

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kehittää lasten liikuntaleiritoimintaa edistämällä liikuntakasvatuksen suunnitelmallisuutta ja laatua leireillä. Tuotimme liikuntapedagogiseen teoriaan perustuvan oppimateriaalin 6–12-vuotiaiden lasten kesäliikuntaleirien ohjaajille. Opas tehtiin Suomen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hänninen, Annika, Kiviniemi, Susanna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60953
_version_ 1826225777222352896
author Hänninen, Annika Kiviniemi, Susanna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hänninen, Annika Kiviniemi, Susanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hänninen, Annika Kiviniemi, Susanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hänninen, Annika
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kehittää lasten liikuntaleiritoimintaa edistämällä liikuntakasvatuksen suunnitelmallisuutta ja laatua leireillä. Tuotimme liikuntapedagogiseen teoriaan perustuvan oppimateriaalin 6–12-vuotiaiden lasten kesäliikuntaleirien ohjaajille. Opas tehtiin Suomen liikuntaleirit ry:n toimeksiannosta. Oppimateriaalin tavoitteena oli palvella leirin järjestäjää, ohjaajia ja leiriläisiä. Leirin järjestäjän näkökulmasta tavoitteena oli tarjota laadukasta, suunnitelmallista ja turvallista liikuntakasvatusta sekä helpottaa ohjaajien kouluttamista työhön. Oppaan tavoitteena oli tukea leirin ohjaajia ohjaustyössä ja mahdollistaa liikunta-alasta innostuminen. Leiriläisille tavoitteena oli tarjota mahdollisuus monipuoliseen ja ikään sopivaan liikuntakasvatukseen, joka innostaa liikkumaan ja tukee liikuntapedagogiikan kahta päätavoitetta liikunnalliseen elämäntapaan kasvamista ja kasvamista liikunnan avulla. Oppimateriaalin tuotantoprosessi perustui liikuntapedagogiseen taustakirjallisuuteen. Harkinnanvaraisessa kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin leirejä, lasten kehitystä ja liikuntaa sekä liikuntapedagogiikkaa käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimuksessa pyrittiin painottamaan erityisesti aloitteleville ohjaajille tärkeimpiä liikuntapedagogisia, leiriympäristössä huomioitavia tekijöitä. Tutkimuksessa havaittiin, että keskeisimmät tekijät ovat ohjaajana toimimisen perusteet koskien kasvattamista liikuntaan ja liikunnan avulla. Liikunnan ohjaamisen käytännölliset perustaidot liittyvät tavoitteisiin, sääntöihin, aikatauluihin, ohjeiden antamiseen, organisointiin, palautteeseen sekä motivaation tukemiseen. Oppimateriaali tuotettiin taustakirjallisuuden ja esiymmärryksen pohjalta PDF-muodossa. Materiaali on kaksiosainen. Ensimmäinen osa on helppolukuinen ja ohjaustyön keskeiset asiat tiivistävä opas. Toinen osa sisältää monipuolisen ja erilaisia liikuntaelämyksiä sisältävät tuntisuunnitelmat lasten kesäleirille viideksi päiväksi. Suomen liikuntaleirit ry:n liikuntaleiriohjaajan oppaan pedagogista käytettävyyttä perusteltiin ja arvioitiin peilaamalla oppaan sisältöjä tutkimusraportin kirjallisuuskatsauksen keskeisimpiin liikuntapedagogisiin tekijöihin. Asiasanat: liikuntaleirit, ohjaajan oppaat, oppimateriaali, liikuntakasvatus, tuntisuunnitelmat The aim of this master’s thesis is to support the development of children’s sports camps and improve the quality of planning and organizing the camps by creating a handbook for the instructors. The handbook was designed for a company named Suomen liikuntaleirit ry, which organises sports camps for children aged 6 to 12. The purpose of this study material is to benefit organizers, instructors and participants in sports camps. For organizers, the aim is to offer high-quality, organized and safe physical education. The manual helps the organizer to train the instructors and provide support in their work. We also hope that the handbook raises enthusiasm for sport industry among the instructors. For the children participating in the camps we aim to offer diverse and age-appropriate physical education, that inspires them to exercise and supports the two main objectives of physical education; to embrace an athletic and healthy lifestyle and to support holistic development for the children. The production process of the manual was based on pedagogical background literature. The discretionary background theory was focused on literature about camps, children’s development, children's sports and sports pedagogy. The research focus was to find the sport pedagogical factors that are most relevant for a sports camp instructor without prior experience. Based on our extensive background research in children’s sport pedagogy we were able to create a manual to help instructors incorporate these skills into future camps and physical education for children. The aims, rules, timetables, instructions, feedback, organization and motivation are the main factors identified in the study. Based on the literature, and in addition to our personal knowledge and experiences, we created a study material in PDF form. The material has two parts. The first part is a guidebook that is easy to read and summarises the essential factors. The second part contains diverse lesson plans for five days. The plans provide different sports experiences for children participating in summer sports camps. In this master’s thesis we evaluated manual’s pedagogical usability. We reflected the study material to the main elements found in the study. We explained the choices we had done during the production process.
first_indexed 2019-08-19T08:21:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala , Harri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nninen, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiviniemi, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-08T11:44:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-08T11:44:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60953", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kehitt\u00e4\u00e4 lasten liikuntaleiritoimintaa edist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 liikuntakasvatuksen suunnitelmallisuutta ja laatua leireill\u00e4. Tuotimme liikuntapedagogiseen teoriaan perustuvan oppimateriaalin 6\u201312-vuotiaiden lasten kes\u00e4liikuntaleirien ohjaajille. Opas tehtiin Suomen liikuntaleirit ry:n toimeksiannosta. Oppimateriaalin tavoitteena oli palvella leirin j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4\u00e4, ohjaajia ja leiril\u00e4isi\u00e4. Leirin j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta tavoitteena oli tarjota laadukasta, suunnitelmallista ja turvallista liikuntakasvatusta sek\u00e4 helpottaa ohjaajien kouluttamista ty\u00f6h\u00f6n. Oppaan tavoitteena oli tukea leirin ohjaajia ohjausty\u00f6ss\u00e4 ja mahdollistaa liikunta-alasta innostuminen. Leiril\u00e4isille tavoitteena oli tarjota mahdollisuus monipuoliseen ja ik\u00e4\u00e4n sopivaan liikuntakasvatukseen, joka innostaa liikkumaan ja tukee liikuntapedagogiikan kahta p\u00e4\u00e4tavoitetta liikunnalliseen el\u00e4m\u00e4ntapaan kasvamista ja kasvamista liikunnan avulla. \nOppimateriaalin tuotantoprosessi perustui liikuntapedagogiseen taustakirjallisuuteen. Harkinnanvaraisessa kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin leirej\u00e4, lasten kehityst\u00e4 ja liikuntaa sek\u00e4 liikuntapedagogiikkaa k\u00e4sittelev\u00e4\u00e4n kirjallisuuteen. Tutkimuksessa pyrittiin painottamaan erityisesti aloitteleville ohjaajille t\u00e4rkeimpi\u00e4 liikuntapedagogisia, leiriymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 huomioitavia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 keskeisimm\u00e4t tekij\u00e4t ovat ohjaajana toimimisen perusteet koskien kasvattamista liikuntaan ja liikunnan avulla. Liikunnan ohjaamisen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6lliset perustaidot liittyv\u00e4t tavoitteisiin, s\u00e4\u00e4nt\u00f6ihin, aikatauluihin, ohjeiden antamiseen, organisointiin, palautteeseen sek\u00e4 motivaation tukemiseen.\nOppimateriaali tuotettiin taustakirjallisuuden ja esiymm\u00e4rryksen pohjalta PDF-muodossa. Materiaali on kaksiosainen. Ensimm\u00e4inen osa on helppolukuinen ja ohjausty\u00f6n keskeiset asiat tiivist\u00e4v\u00e4 opas. Toinen osa sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 monipuolisen ja erilaisia liikuntael\u00e4myksi\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t tuntisuunnitelmat lasten kes\u00e4leirille viideksi p\u00e4iv\u00e4ksi. Suomen liikuntaleirit ry:n liikuntaleiriohjaajan oppaan pedagogista k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4 perusteltiin ja arvioitiin peilaamalla oppaan sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 tutkimusraportin kirjallisuuskatsauksen keskeisimpiin liikuntapedagogisiin tekij\u00f6ihin. \nAsiasanat: liikuntaleirit, ohjaajan oppaat, oppimateriaali, liikuntakasvatus, tuntisuunnitelmat", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this master\u2019s thesis is to support the development of children\u2019s sports camps and\nimprove the quality of planning and organizing the camps by creating a handbook for the\ninstructors. The handbook was designed for a company named Suomen liikuntaleirit ry, which\norganises sports camps for children aged 6 to 12. The purpose of this study material is to\nbenefit organizers, instructors and participants in sports camps. For organizers, the aim is to\noffer high-quality, organized and safe physical education. The manual helps the organizer to\ntrain the instructors and provide support in their work. We also hope that the handbook raises\nenthusiasm for sport industry among the instructors. For the children participating in the\ncamps we aim to offer diverse and age-appropriate physical education, that inspires them to\nexercise and supports the two main objectives of physical education; to embrace an athletic\nand healthy lifestyle and to support holistic development for the children.\nThe production process of the manual was based on pedagogical background literature. The\ndiscretionary background theory was focused on literature about camps, children\u2019s\ndevelopment, children's sports and sports pedagogy. The research focus was to find the sport\npedagogical factors that are most relevant for a sports camp instructor without prior\nexperience. Based on our extensive background research in children\u2019s sport pedagogy we\nwere able to create a manual to help instructors incorporate these skills into future camps and\nphysical education for children. The aims, rules, timetables, instructions, feedback,\norganization and motivation are the main factors identified in the study.\nBased on the literature, and in addition to our personal knowledge and experiences, we\ncreated a study material in PDF form. The material has two parts. The first part is a guidebook\nthat is easy to read and summarises the essential factors. The second part contains diverse\nlesson plans for five days. The plans provide different sports experiences for children\nparticipating in summer sports camps. In this master\u2019s thesis we evaluated manual\u2019s\npedagogical usability. We reflected the study material to the main elements found in the\nstudy. We explained the choices we had done during the production process.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-08T11:44:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-08T11:44:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "167", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntaleirit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaajan oppaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikuntaa, lysti\u00e4 ja leirityst\u00e4 : liikuntaleiriohjaajan opas", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901081094", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leirit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tuntisuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60953
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/27636332-590e-48c8-a9bd-7338b1032619\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901081094.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hänninen, Annika Kiviniemi, Susanna Liikuntaa, lystiä ja leiritystä : liikuntaleiriohjaajan opas liikuntaleirit ohjaajan oppaat Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 oppimateriaali liikuntakasvatus leirit tuntisuunnitelmat
title Liikuntaa, lystiä ja leiritystä : liikuntaleiriohjaajan opas
title_full Liikuntaa, lystiä ja leiritystä : liikuntaleiriohjaajan opas
title_fullStr Liikuntaa, lystiä ja leiritystä : liikuntaleiriohjaajan opas Liikuntaa, lystiä ja leiritystä : liikuntaleiriohjaajan opas
title_full_unstemmed Liikuntaa, lystiä ja leiritystä : liikuntaleiriohjaajan opas Liikuntaa, lystiä ja leiritystä : liikuntaleiriohjaajan opas
title_short Liikuntaa, lystiä ja leiritystä
title_sort liikuntaa lystiä ja leiritystä liikuntaleiriohjaajan opas
title_sub liikuntaleiriohjaajan opas
title_txtP Liikuntaa, lystiä ja leiritystä : liikuntaleiriohjaajan opas
topic liikuntaleirit ohjaajan oppaat Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 oppimateriaali liikuntakasvatus leirit tuntisuunnitelmat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education leirit liikuntakasvatus liikuntaleirit ohjaajan oppaat oppimateriaali tuntisuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60953 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901081094
work_keys_str_mv AT hänninenannika liikuntaalystiäjaleiritystäliikuntaleiriohjaajanopas