Liikuntaa, lystiä ja leiritystä liikuntaleiriohjaajan opas

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kehittää lasten liikuntaleiritoimintaa edistämällä liikuntakasvatuksen suunnitelmallisuutta ja laatua leireillä. Tuotimme liikuntapedagogiseen teoriaan perustuvan oppimateriaalin 6–12-vuotiaiden lasten kesäliikuntaleirien ohjaajille. Opas tehtiin Suomen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hänninen, Annika, Kiviniemi, Susanna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60953
Description
Summary:Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kehittää lasten liikuntaleiritoimintaa edistämällä liikuntakasvatuksen suunnitelmallisuutta ja laatua leireillä. Tuotimme liikuntapedagogiseen teoriaan perustuvan oppimateriaalin 6–12-vuotiaiden lasten kesäliikuntaleirien ohjaajille. Opas tehtiin Suomen liikuntaleirit ry:n toimeksiannosta. Oppimateriaalin tavoitteena oli palvella leirin järjestäjää, ohjaajia ja leiriläisiä. Leirin järjestäjän näkökulmasta tavoitteena oli tarjota laadukasta, suunnitelmallista ja turvallista liikuntakasvatusta sekä helpottaa ohjaajien kouluttamista työhön. Oppaan tavoitteena oli tukea leirin ohjaajia ohjaustyössä ja mahdollistaa liikunta-alasta innostuminen. Leiriläisille tavoitteena oli tarjota mahdollisuus monipuoliseen ja ikään sopivaan liikuntakasvatukseen, joka innostaa liikkumaan ja tukee liikuntapedagogiikan kahta päätavoitetta liikunnalliseen elämäntapaan kasvamista ja kasvamista liikunnan avulla. Oppimateriaalin tuotantoprosessi perustui liikuntapedagogiseen taustakirjallisuuteen. Harkinnanvaraisessa kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin leirejä, lasten kehitystä ja liikuntaa sekä liikuntapedagogiikkaa käsittelevään kirjallisuuteen. Tutkimuksessa pyrittiin painottamaan erityisesti aloitteleville ohjaajille tärkeimpiä liikuntapedagogisia, leiriympäristössä huomioitavia tekijöitä. Tutkimuksessa havaittiin, että keskeisimmät tekijät ovat ohjaajana toimimisen perusteet koskien kasvattamista liikuntaan ja liikunnan avulla. Liikunnan ohjaamisen käytännölliset perustaidot liittyvät tavoitteisiin, sääntöihin, aikatauluihin, ohjeiden antamiseen, organisointiin, palautteeseen sekä motivaation tukemiseen. Oppimateriaali tuotettiin taustakirjallisuuden ja esiymmärryksen pohjalta PDF-muodossa. Materiaali on kaksiosainen. Ensimmäinen osa on helppolukuinen ja ohjaustyön keskeiset asiat tiivistävä opas. Toinen osa sisältää monipuolisen ja erilaisia liikuntaelämyksiä sisältävät tuntisuunnitelmat lasten kesäleirille viideksi päiväksi. Suomen liikuntaleirit ry:n liikuntaleiriohjaajan oppaan pedagogista käytettävyyttä perusteltiin ja arvioitiin peilaamalla oppaan sisältöjä tutkimusraportin kirjallisuuskatsauksen keskeisimpiin liikuntapedagogisiin tekijöihin. Asiasanat: liikuntaleirit, ohjaajan oppaat, oppimateriaali, liikuntakasvatus, tuntisuunnitelmat The aim of this master’s thesis is to support the development of children’s sports camps and improve the quality of planning and organizing the camps by creating a handbook for the instructors. The handbook was designed for a company named Suomen liikuntaleirit ry, which organises sports camps for children aged 6 to 12. The purpose of this study material is to benefit organizers, instructors and participants in sports camps. For organizers, the aim is to offer high-quality, organized and safe physical education. The manual helps the organizer to train the instructors and provide support in their work. We also hope that the handbook raises enthusiasm for sport industry among the instructors. For the children participating in the camps we aim to offer diverse and age-appropriate physical education, that inspires them to exercise and supports the two main objectives of physical education; to embrace an athletic and healthy lifestyle and to support holistic development for the children. The production process of the manual was based on pedagogical background literature. The discretionary background theory was focused on literature about camps, children’s development, children's sports and sports pedagogy. The research focus was to find the sport pedagogical factors that are most relevant for a sports camp instructor without prior experience. Based on our extensive background research in children’s sport pedagogy we were able to create a manual to help instructors incorporate these skills into future camps and physical education for children. The aims, rules, timetables, instructions, feedback, organization and motivation are the main factors identified in the study. Based on the literature, and in addition to our personal knowledge and experiences, we created a study material in PDF form. The material has two parts. The first part is a guidebook that is easy to read and summarises the essential factors. The second part contains diverse lesson plans for five days. The plans provide different sports experiences for children participating in summer sports camps. In this master’s thesis we evaluated manual’s pedagogical usability. We reflected the study material to the main elements found in the study. We explained the choices we had done during the production process.