УСВОЕНИЕ ВИДОВ РУССКОГО ГЛАГОЛА В ФИНСКОЙ АУДИТОРИИ

On sanottu, että kielet eivät eroa toisistaan siinä, mitä niillä voidaan ilmaista, vaan mitä niillä on pakko ilmaista. Suomen kielessä voidaan ilmaista verbien aspektuaalisuutta eri kielellisin keinoin (esimerkiksi verbin objektin sijamuodolla). Sitä vastoin verrattain harvinaisia kaksiaspektisia...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Gabra, Sonja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:rus
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60933
_version_ 1828193095932444672
author Gabra, Sonja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Gabra, Sonja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Gabra, Sonja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Gabra, Sonja
datasource_str_mv jyx
description On sanottu, että kielet eivät eroa toisistaan siinä, mitä niillä voidaan ilmaista, vaan mitä niillä on pakko ilmaista. Suomen kielessä voidaan ilmaista verbien aspektuaalisuutta eri kielellisin keinoin (esimerkiksi verbin objektin sijamuodolla). Sitä vastoin verrattain harvinaisia kaksiaspektisia verbejä lukuun ottamatta jokaiseen venäjän verbiin liittyy joko imperfektiivinen (rajaamaton) tai perfektiivinen aspektimerkitys (rajattu). Verbien aspektuaalisuus on slaavilaista kieliperhettä yhdistävä tekijä. Suomenkielinen oppija puolestaan, näitä kieliä käyttäessään, joutuu tekemään valintaa perfektiivisten ja imperfektiivisten verbien välillä; toiminto, johon suomenkieltä käyttäessä ei juuri pakollisesti joudu. Aspekteja pidetään yleisesti yhtenä venäjän kieliopin vaikeimmista asioista suomalaiselle opiskelijalle, koska suomen kielen aspektuaalisuutta ei ilmaista ensisijaisesti verbeillä. Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään keskeisimpien aspektimerkitysten rakentumista näissä kielissä. Aspekteja tarkastellaan oppimisen kannalta kahdesta näkökulmasta, aspektiparien muodostamisen ja toisaalta verbiaspektien merkityksen ja käytön osalta. Pyrin selvittämään, venäjän kielen aspektien oppimisen vaikeutta; miten venäjää vieraana kielenä, suomea äidinkielenään puhuva opiskelija mieltää venäjän verbiaspektien käyttöä ja merkityksiä, millaisia strategioita opiskelija käyttää verbiaspektien käytön yhteydessä ja mitä helppoja ja vaikeita piirteitä sisältää aspektiparien muodostus. Tämä ohessa tarkastellaan myös sitä, miten opiskelijat arvottavat aspektien hallintaa ja millaisia oppimisstrategioita suosisivat verbiaspektien tavoitteellisessa opiskelussa. Tästä tutkielmasta on rajattu pois liikeverbien aspektuaalisuuden tarkastelu. Liikeverbejä ja niiden oppimista on tutkittu mm. Erja Haapa-ahon pro gradu - tutkielmassa (2009).
first_indexed 2019-09-20T09:12:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Gabra, Sonja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-07T09:47:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-07T09:47:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60933", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "On sanottu, ett\u00e4 kielet eiv\u00e4t eroa toisistaan siin\u00e4, mit\u00e4 niill\u00e4 voidaan ilmaista, vaan mit\u00e4 niill\u00e4 on \npakko ilmaista. Suomen kieless\u00e4 voidaan ilmaista verbien aspektuaalisuutta eri kielellisin \nkeinoin (esimerkiksi verbin objektin sijamuodolla). Sit\u00e4 vastoin verrattain harvinaisia \nkaksiaspektisia verbej\u00e4 lukuun ottamatta jokaiseen ven\u00e4j\u00e4n verbiin liittyy joko imperfektiivinen \n(rajaamaton) tai perfektiivinen aspektimerkitys (rajattu). Verbien aspektuaalisuus on slaavilaista \nkieliperhett\u00e4 yhdist\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4. Suomenkielinen oppija puolestaan, n\u00e4it\u00e4 kieli\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4\u00e4n, \njoutuu tekem\u00e4\u00e4n valintaa perfektiivisten ja imperfektiivisten verbien v\u00e4lill\u00e4; toiminto, johon \nsuomenkielt\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4 ei juuri pakollisesti joudu. \nAspekteja pidet\u00e4\u00e4n yleisesti yhten\u00e4 ven\u00e4j\u00e4n kieliopin vaikeimmista asioista suomalaiselle \nopiskelijalle, koska suomen kielen aspektuaalisuutta ei ilmaista ensisijaisesti verbeill\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 \npro gradu -tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n keskeisimpien aspektimerkitysten rakentumista n\u00e4iss\u00e4 \nkieliss\u00e4. Aspekteja tarkastellaan oppimisen kannalta kahdesta n\u00e4k\u00f6kulmasta, aspektiparien \nmuodostamisen ja toisaalta verbiaspektien merkityksen ja k\u00e4yt\u00f6n osalta. Pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, \nven\u00e4j\u00e4n kielen aspektien oppimisen vaikeutta; miten ven\u00e4j\u00e4\u00e4 vieraana kielen\u00e4, suomea \n\u00e4idinkielen\u00e4\u00e4n puhuva opiskelija mielt\u00e4\u00e4 ven\u00e4j\u00e4n verbiaspektien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja merkityksi\u00e4, millaisia \nstrategioita opiskelija k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 verbiaspektien k\u00e4yt\u00f6n yhteydess\u00e4 ja mit\u00e4 helppoja ja vaikeita \npiirteit\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 aspektiparien muodostus. T\u00e4m\u00e4 ohessa tarkastellaan my\u00f6s sit\u00e4, miten \nopiskelijat arvottavat aspektien hallintaa ja millaisia oppimisstrategioita suosisivat verbiaspektien \ntavoitteellisessa opiskelussa. T\u00e4st\u00e4 tutkielmasta on rajattu pois liikeverbien aspektuaalisuuden \ntarkastelu. Liikeverbej\u00e4 ja niiden oppimista on tutkittu mm. Erja Haapa-ahon pro gradu -\ntutkielmassa (2009).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-07T09:47:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-07T09:47:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "109", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisstrategia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieliopin oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u0423\u0421\u0412\u041e\u0415\u041d\u0418\u0415 \u0412\u0418\u0414\u041e\u0412 \u0420\u0423\u0421\u0421\u041a\u041e\u0413\u041e \u0413\u041b\u0410\u0413\u041e\u041b\u0410 \u0412 \u0424\u0418\u041d\u0421\u041a\u041e\u0419 \u0410\u0423\u0414\u0418\u0422\u041e\u0420\u0418\u0418", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901071083", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interferenssi (kielitiede)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli (kieli)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aspekti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verbit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60933
language rus
last_indexed 2025-03-31T20:00:59Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/32d4efec-02b9-4f6b-9e5b-e5e2fc1f743e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901071083.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Gabra, Sonja УСВОЕНИЕ ВИДОВ РУССКОГО ГЛАГОЛА В ФИНСКОЙ АУДИТОРИИ oppimisstrategia kieliopin oppiminen Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 kielioppi interferenssi (kielitiede) oppimistyylit suomen kieli venäjän kieli kielen omaksuminen äidinkieli (kieli) aspekti verbit
title УСВОЕНИЕ ВИДОВ РУССКОГО ГЛАГОЛА В ФИНСКОЙ АУДИТОРИИ
title_full УСВОЕНИЕ ВИДОВ РУССКОГО ГЛАГОЛА В ФИНСКОЙ АУДИТОРИИ
title_fullStr УСВОЕНИЕ ВИДОВ РУССКОГО ГЛАГОЛА В ФИНСКОЙ АУДИТОРИИ УСВОЕНИЕ ВИДОВ РУССКОГО ГЛАГОЛА В ФИНСКОЙ АУДИТОРИИ
title_full_unstemmed УСВОЕНИЕ ВИДОВ РУССКОГО ГЛАГОЛА В ФИНСКОЙ АУДИТОРИИ УСВОЕНИЕ ВИДОВ РУССКОГО ГЛАГОЛА В ФИНСКОЙ АУДИТОРИИ
title_short УСВОЕНИЕ ВИДОВ РУССКОГО ГЛАГОЛА В ФИНСКОЙ АУДИТОРИИ
title_sort усвоение видов русского глагола в финской аудитории
title_txtP УСВОЕНИЕ ВИДОВ РУССКОГО ГЛАГОЛА В ФИНСКОЙ АУДИТОРИИ
topic oppimisstrategia kieliopin oppiminen Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 kielioppi interferenssi (kielitiede) oppimistyylit suomen kieli venäjän kieli kielen omaksuminen äidinkieli (kieli) aspekti verbit
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri aspekti interferenssi (kielitiede) kielen omaksuminen kieliopin oppiminen kielioppi oppimisstrategia oppimistyylit suomen kieli venäjän kieli verbit äidinkieli (kieli)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60933 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901071083
work_keys_str_mv AT gabrasonja usvoenievidovrusskogoglagolavfinskojauditorii