Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa

Tässä tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun historian opetuksessa käytettävien kolmen oppikirjasarjan arviointiajattelua ja -välineitä. Niistä selvitettiin, antavatko oppikirjasarjat opettajalle välineitä monipuoliseen ja opetussuunnitelman mukaiseen arviointiin. Historialla kouluaineena on vahva per...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lyhty, Jarmo
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60866
_version_ 1826225709935230976
author Lyhty, Jarmo
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lyhty, Jarmo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lyhty, Jarmo Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lyhty, Jarmo
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun historian opetuksessa käytettävien kolmen oppikirjasarjan arviointiajattelua ja -välineitä. Niistä selvitettiin, antavatko oppikirjasarjat opettajalle välineitä monipuoliseen ja opetussuunnitelman mukaiseen arviointiin. Historialla kouluaineena on vahva perinne sisältökeskeisenä oppiaineena. Historian didaktiikassa on kuitenkin jo pidempään nähty tärkeänä harjaannuttaa oppilaita historian taidoissa, kuten lähteiden käsittelyssä ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämisessä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa historian tavoitteet ovat juuri näitä taitoja. Opetussuunnitelma edellyttää arvioimaan tavoitteiden saavuttamista, ei vain sisältötiedon hallintaa. Oppikirjasarjojen opettajanoppaissa ja sähköisessä opetusaineistossa ilmenevää arviointiajattelua tarkasteltiin opetussuunnitelman perusteiden arviointilinjausten valossa sekä verrattiin niiden koetehtäviä kahteen kriteeristöön: historialle opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin sekä Andersonin ja Krathwohlin tavoitetaksonomiaan. Kävi ilmi, että arviointia tarkastellaan melko kapea-alaisesti ja että se keskittyy paljon kokeisiin. Sisältötiedon arvioinnin perinne näytti olevan yhä vahvaa. Kirjasarjojen välillä on myös eroja. Etenkin kahden sarjan koetehtävissä oli paljon tehtäviä, joilla ei voinut arvioida minkään opetussuunnitelman tavoitteen mukaista osaamista, vaikka juuri tavoitteita pitäisi arvioida. Analyysin myötä nousi myös esiin tarve kehittää opetussuunnitelmaa. Pohdinnassa esitetään konkreettisia keinoja kehittää oppimateriaaleja ja etenkin niiden arviointisisältöjä.
first_indexed 2019-09-20T09:12:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ihalainen, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Veijola, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lyhty, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-03T12:34:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-03T12:34:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60866", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun historian opetuksessa k\u00e4ytett\u00e4vien kolmen oppikirjasarjan arviointiajattelua ja -v\u00e4lineit\u00e4. Niist\u00e4 selvitettiin, antavatko oppikirjasarjat opettajalle v\u00e4lineit\u00e4 monipuoliseen ja opetussuunnitelman mukaiseen arviointiin. Historialla kouluaineena on vahva perinne sis\u00e4lt\u00f6keskeisen\u00e4 oppiaineena. Historian didaktiikassa on kuitenkin jo pidemp\u00e4\u00e4n n\u00e4hty t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 harjaannuttaa oppilaita historian taidoissa, kuten l\u00e4hteiden k\u00e4sittelyss\u00e4 ja syy-seuraussuhteiden ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa historian tavoitteet ovat juuri n\u00e4it\u00e4 taitoja. Opetussuunnitelma edellytt\u00e4\u00e4 arvioimaan tavoitteiden saavuttamista, ei vain sis\u00e4lt\u00f6tiedon hallintaa.\n\nOppikirjasarjojen opettajanoppaissa ja s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 opetusaineistossa ilmenev\u00e4\u00e4 arviointiajattelua tarkasteltiin opetussuunnitelman perusteiden arviointilinjausten valossa sek\u00e4 verrattiin niiden koeteht\u00e4vi\u00e4 kahteen kriteerist\u00f6\u00f6n: historialle opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin sek\u00e4 Andersonin ja Krathwohlin tavoitetaksonomiaan. K\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 arviointia tarkastellaan melko kapea-alaisesti ja ett\u00e4 se keskittyy paljon kokeisiin. Sis\u00e4lt\u00f6tiedon arvioinnin perinne n\u00e4ytti olevan yh\u00e4 vahvaa. Kirjasarjojen v\u00e4lill\u00e4 on my\u00f6s eroja. Etenkin kahden sarjan koeteht\u00e4viss\u00e4 oli paljon teht\u00e4vi\u00e4, joilla ei voinut arvioida mink\u00e4\u00e4n opetussuunnitelman tavoitteen mukaista osaamista, vaikka juuri tavoitteita pit\u00e4isi arvioida.\n\nAnalyysin my\u00f6t\u00e4 nousi my\u00f6s esiin tarve kehitt\u00e4\u00e4 opetussuunnitelmaa. Pohdinnassa esitet\u00e4\u00e4n konkreettisia keinoja kehitt\u00e4\u00e4 oppimateriaaleja ja etenkin niiden arviointisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-03T12:34:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-03T12:34:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osaamisen arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kun historian sis\u00e4lt\u00f6jen osaaminen ei riit\u00e4 : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901031039", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yleinen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "General History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3033", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetustavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60866
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:03Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/edb28686-fe3e-4c08-a60d-2f6e805c34f7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901031039.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lyhty, Jarmo Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa osaamisen arviointi Yleinen historia General History 3033 arviointi osaaminen alakoulu historia opetussuunnitelmat opetus oppikirjat opetustavoitteet
title Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa
title_full Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa
title_fullStr Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa
title_full_unstemmed Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa
title_short Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä
title_sort kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa
title_sub alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa
title_txtP Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa
topic osaamisen arviointi Yleinen historia General History 3033 arviointi osaaminen alakoulu historia opetussuunnitelmat opetus oppikirjat opetustavoitteet
topic_facet 3033 General History Yleinen historia alakoulu arviointi historia opetus opetussuunnitelmat opetustavoitteet oppikirjat osaaminen osaamisen arviointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60866 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901031039
work_keys_str_mv AT lyhtyjarmo kunhistoriansisältöjenosaamineneiriitäalakoulunhistorianoppikirjasarjathistorianosaam