Uutisjulkaisijoiden verkkotulomallit vertaileva tapaustutkimus eri malleja käyttäviin yrityksiin

Uutisjulkaisijoiden verkkotulomallit koostuvat nykyään lähes poikkeuksetta useista erillisistä tulovirroista. Julkaisujen tulomallien valinnan syistä tiedetään kuitenkin vain vähän. Kirjallisuuskatsausta ja avoimia haastatteluja hyödyntäen tutkittiin kahden suomalaisen uutisjulkaisijan nykyisen verk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Männistö, Matti
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60864
Kuvaus
Yhteenveto:Uutisjulkaisijoiden verkkotulomallit koostuvat nykyään lähes poikkeuksetta useista erillisistä tulovirroista. Julkaisujen tulomallien valinnan syistä tiedetään kuitenkin vain vähän. Kirjallisuuskatsausta ja avoimia haastatteluja hyödyntäen tutkittiin kahden suomalaisen uutisjulkaisijan nykyisen verkkotulomallin valintaan johtaneita syitä ja vaikuttaneita tekijöitä. Tämän tapaustutkimuksen mukaan uutisjulkaisut valitsevat tulomallinsa perustuen tieteelliseen tutkimukseen, omaan sisäiseen tutkimukseen, yrityksen omiin vahvuuksiin ja laajaan markkinatilanteeseen. News publisher’s online revenue models consist almost invariably of several distinct revenue streams. However, there’s only a little information on the reasons a publication has chosen certain revenue model. Using literature review and open interviews, the reasons and contributing factors of the choices behind selecting the current online revenue models for two Finnish news publishers were researched. According to this case study, news publishers select their revenue models based on scientific research, own internal research, company’s own strengths and broad market conditions.