Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä

Asiakas on merkittävässä roolissa ohjelmistokehitysprosessissa. Ohjelmistoa tilatessa asiakas ei välttämättä tiedä tai osaa kertoa selvästi mitä se tarvitsee ja haluaa. Ohjelmiston määrittelyt muuttuvat usein kehitysvaiheessa, ja asiakkaan osallistuminen mahdollistaa vaatimusten muokkaamisen sekä as...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vertanen, Dani
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60861
_version_ 1826225816441192448
author Vertanen, Dani
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vertanen, Dani Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vertanen, Dani Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vertanen, Dani
datasource_str_mv jyx
description Asiakas on merkittävässä roolissa ohjelmistokehitysprosessissa. Ohjelmistoa tilatessa asiakas ei välttämättä tiedä tai osaa kertoa selvästi mitä se tarvitsee ja haluaa. Ohjelmiston määrittelyt muuttuvat usein kehitysvaiheessa, ja asiakkaan osallistuminen mahdollistaa vaatimusten muokkaamisen sekä asiakasta tyydyttävän lopputuloksen saavuttamisen. Ohjelmistokehityksessä voidaan käyttää useita eri menetelmiä. Nämä menetelmät ovat keskenään erilaisia, ja asiakasta osallistetaan eri menetelmissä eri tavoin pitkin kehitysprosessia. Tähän tutkielmaan on valittu neljä ohjelmistokehitysmenetelmää, jotka ovat vesiputousmalli, prototyyppimenetelmä, RUP ja Scrum. Tutkielmassa vertaillaan näitä menetelmiä ja erityisesti asiakkaan roolia ja osallistamista niissä. Kirjalli-suuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa pyritään vastaamaan tutkimuskysymykseen ”Miten asiakkaan osallistaminen ilmenee eri ohjelmistokehitysmenetelmissä?”. Vesiputousmallissa asiakkaan osallistaminen painottuu prosessin alun määrittelyvaiheeseen. Prototyyppimenetelmässä asiakas osallistuu ohjelmiston kehitykseen pääasiassa prototyypin tarkastelun ja testaamisen kautta. RUP-menetelmässä asiakas on vuorovaikutuksessa kehittäjän kanssa iteraatioiden ja käyttäjätarinoiden kautta. Asiakkaan osallistaminen ilmenee eniten Scrum-menetelmässä, jossa asiakas ja kehittäjä ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään ja voivat näin vastata muuttuviin vaatimuksiin. The role of a customer is important in system development process. In some cases, the customer is unsure of its needs or cannot describe the requirements when the new software is ordered. The requirements of a software can usually change during the development process and customer involvement ensures that the requirements can be changed, and a successful result can be achieved. There are many different methodologies to be used in software development. These methodologies are different, and the level of customer involvement is also different during the development process. This study compares the role of a customer and the level of customer involvement in waterfall, prototyping, RUP and Scrum methodologies. The study has been carried out as a literature review and the research question is “How customer involvement appears in different software development life cycles?”. In waterfall methodology customer is involved mainly in the early stage’s requirements phase. In prototyping, customer involvement is related to observing and testing of the software prototype. RUP involves customer with interaction with the developer through iterations and user stories. Customer involvement is on the highest level in Scrum, where customer and developer are in continuous interaction to answer the changing requirements.
first_indexed 2019-09-20T09:13:24Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vertanen, Dani", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-01-03T11:29:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-01-03T11:29:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60861", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakas on merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa ohjelmistokehitysprosessissa. Ohjelmistoa tilatessa asiakas ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tied\u00e4 tai osaa kertoa selv\u00e4sti mit\u00e4 se tarvitsee ja haluaa. Ohjelmiston m\u00e4\u00e4rittelyt muuttuvat usein kehitysvaiheessa, ja asiakkaan osallistuminen mahdollistaa vaatimusten muokkaamisen sek\u00e4 asiakasta tyydytt\u00e4v\u00e4n lopputuloksen saavuttamisen. Ohjelmistokehityksess\u00e4 voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 useita eri menetelmi\u00e4. N\u00e4m\u00e4 menetelm\u00e4t ovat kesken\u00e4\u00e4n erilaisia, ja asiakasta osallistetaan eri menetelmiss\u00e4 eri tavoin pitkin kehitysprosessia. T\u00e4h\u00e4n tutkielmaan on valittu nelj\u00e4 ohjelmistokehitysmenetelm\u00e4\u00e4, jotka ovat vesiputousmalli, prototyyppimenetelm\u00e4, RUP ja Scrum. Tutkielmassa vertaillaan n\u00e4it\u00e4 menetelmi\u00e4 ja erityisesti asiakkaan roolia ja osallistamista niiss\u00e4. Kirjalli-suuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan tutkimuskysymykseen \u201dMiten asiakkaan osallistaminen ilmenee eri ohjelmistokehitysmenetelmiss\u00e4?\u201d. Vesiputousmallissa asiakkaan osallistaminen painottuu prosessin alun m\u00e4\u00e4rittelyvaiheeseen. Prototyyppimenetelm\u00e4ss\u00e4 asiakas osallistuu ohjelmiston kehitykseen p\u00e4\u00e4asiassa prototyypin tarkastelun ja testaamisen kautta. RUP-menetelm\u00e4ss\u00e4 asiakas on vuorovaikutuksessa kehitt\u00e4j\u00e4n kanssa iteraatioiden ja k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tarinoiden kautta. Asiakkaan osallistaminen ilmenee eniten Scrum-menetelm\u00e4ss\u00e4, jossa asiakas ja kehitt\u00e4j\u00e4 ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa kesken\u00e4\u00e4n ja voivat n\u00e4in vastata muuttuviin vaatimuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The role of a customer is important in system development process. In some cases, the customer is unsure of its needs or cannot describe the requirements when the new software is ordered. The requirements of a software can usually change during the development process and customer involvement ensures that the requirements can be changed, and a successful result can be achieved. There are many different methodologies to be used in software development. These methodologies are different, and the level of customer involvement is also different during the development process. This study compares the role of a customer and the level of customer involvement in waterfall, prototyping, RUP and Scrum methodologies. The study has been carried out as a literature review and the research question is \u201cHow customer involvement appears in different software development life cycles?\u201d. In waterfall methodology customer is involved mainly in the early stage\u2019s requirements phase. In prototyping, customer involvement is related to observing and testing of the software prototype. RUP involves customer with interaction with the developer through iterations and user stories. Customer involvement is on the highest level in Scrum, where customer and developer are in continuous interaction to answer the changing requirements.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-01-03T11:29:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-01-03T11:29:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkaan rooli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkaan osallistaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201901031036", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmistokehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ketter\u00e4t menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60861
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0b4c9945-d846-42f8-b86e-78dedd0d4924\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201901031036.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vertanen, Dani Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä asiakkaan rooli asiakkaan osallistaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 ohjelmistokehitys asiakkaat ketterät menetelmät osallistaminen
title Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä
title_full Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä
title_fullStr Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä
title_full_unstemmed Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä
title_short Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä
title_sort asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä
title_txtP Asiakkaan rooli eri ohjelmistokehitysmenetelmissä
topic asiakkaan rooli asiakkaan osallistaminen Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 ohjelmistokehitys asiakkaat ketterät menetelmät osallistaminen
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakkaan osallistaminen asiakkaan rooli asiakkaat ketterät menetelmät ohjelmistokehitys osallistaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60861 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901031036
work_keys_str_mv AT vertanendani asiakkaanroolieriohjelmistokehitysmenetelmissä