Kokonaisvaltainen teatterikokemus löytöretki Kuopion kaupunginteatterin teatteritapahtumassa

Teatteritapahtumassa syntyvä kokemus pitää sisällään muutakin kuin esityskokemuksen, se alkaa ennen teatteriin saapumista ja voi jatkua pitkäänkin esityksen päätyttyä. Tämä näkemystä käytin työni lähtökohtana. Tutkimukseni pyrki selvittämään, miten kokonaisvaltaista teatterikokemusta kuvataan sekä l...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Riikkamaria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60845
Description
Summary:Teatteritapahtumassa syntyvä kokemus pitää sisällään muutakin kuin esityskokemuksen, se alkaa ennen teatteriin saapumista ja voi jatkua pitkäänkin esityksen päätyttyä. Tämä näkemystä käytin työni lähtökohtana. Tutkimukseni pyrki selvittämään, miten kokonaisvaltaista teatterikokemusta kuvataan sekä luomaan hahmotelman mitä se on. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin monimenetelmäisesti Kuopion kaupunginteatterin teatteritapahtumissa, kyselyinä 108 teatterissa kävijälle joulukuussa 2014 sekä ryhmäkeskusteluna seitsemälle henkilölle helmikuussa 2015. Tutkimus eteni löytöretkenä, jossa aineistot toimivat suuntaviittoina ja, joita tarkasteltiin työn teoreettisessa osassa Willmar Sauterin teatteritapahtuma käsitteeseen pohjaten, mutta laajentamalla näkemys kokonaisvaltaiseen teatteritapahtumaan. Kokonaisvaltaisen teatterikokemuksen hahmottamiseksi taustalla vaikutti John Deweyn kokemusfilosofian periaatteet. Teatterissa syntyvää kokonaisvaltaista kokemusta tarkasteltiin avaamalla näitä kokemuksessa vaikuttavia tekijöitä. Työni osoittaa, että kokonaisvaltaista teatterikokemusta tutkiessa Sauterin teatteritapahtuma käsitteen voi ja tulee nähtävä kokonaisvaltaisemmin. Samalla katsomisen suunta kohdistuu teatterissa kävijään ja hänen kokonaisvaltaiseen kokemukseen, johon vaikuttavat esitys, teatteritapahtuman muut osa-alueet ja konteksti. Kokonaisvaltainen teatterikokemus voi edetä teatteritapahtuman aikana kolmella eri tasolla, joiden syvimmällä symbolisella tasolla kokonaisvaltaisessa kokemuksessa esiintyy esteettisiä piirteitä. Tässä kohtaa Sauterin teatteritapahtuman käsite ja Deweyn kokemusfilosofia yhdistyvät. Tutkimuksessani esitelty hahmotelma on avaus uudelle tavalle tarkastella teatteritapahtumaa ja kokonaisvaltaista teatterikokemusta sekä ymmärtää kokonaisvaltaiseen teatterikokemukseen vaikuttavia tekijöitä.