Työssä sitoutuminen ja sitä tukeva oppiminen ICT-alan organisaatiossa

Tämän pro gradu -työn tarkoituksena oli selvittää, minkälaista ICT-alan työntekijöiden sitoutuminen on sekä avata sitoutumisen ja oppimisen välistä suhdetta työpaikalla. Aiheesta on vielä kovin vähän laadullista tutkimusta. Tässä tutkimuksessa sitoutumisella tarkoitettiin työntekijän työhön liittyvä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nupponen, Marjut
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60796
_version_ 1826225713028530176
author Nupponen, Marjut
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nupponen, Marjut Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nupponen, Marjut Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nupponen, Marjut
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -työn tarkoituksena oli selvittää, minkälaista ICT-alan työntekijöiden sitoutuminen on sekä avata sitoutumisen ja oppimisen välistä suhdetta työpaikalla. Aiheesta on vielä kovin vähän laadullista tutkimusta. Tässä tutkimuksessa sitoutumisella tarkoitettiin työntekijän työhön liittyvää sitoutumista, jota voidaan arvioida kolmen erilaisen ulottuvuuden avulla: Jokainen työntekijä sitoutuu työhön ja organisaatioon halun sekä velvoitteen perusteella, mutta myös työn tarjoamien etujen kuten työkavereiden ja palkan vuoksi. Aineiston, joka koostui kymmenestä valmiiksi litteroidusta haastattelusta, ovat keränneet HeRMo-hankkeen tutkijat. Haastateltavat olivat eri ikäisiä ja työskentelivät kahdessa suomalaisessa ICT-alan organisaatiossa. Aineistoon valikoitui erilaisissa työtehtävissä työskenteleviä työntekijöitä. Enemmistö tutkittavista oli työuransa alussa, toiset työuransa keskivaiheilla ja loput siltä väliltä. Aineistoa analysoitiin fenomenografista analyysiä soveltaen. Sitoutumisen tapojen, ammatillisen kehittymisen ja työhön liittyvien tavoitteiden perusteella muodostettiin kolme sitoutumisen- ja kehittymisen profiilia: 1) suunnitelmallinen uran kehittäjä, 2) kehittyvä kelluja sekä 3) organisaatioon kiinnittynyt työpaikan kehittäjä. Työssään sitoutunut työntekijä sitoutui myös ammatillisen osaamisensa aktiiviseen kehittämiseen. Oppimista tukevalla organisaatiokulttuurilla on siis sitoutumisen ja osaamisen kehittämisen kannalta tärkeä merkitys. Lisäksi tämän tutkimuksen tulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia, joiden mukaan samaistuttava ja viihtyisä työyhteisö vahvistaa työntekijöiden organisaatioon sitoutumista. Työntekijöiden keskinäistä sidettä vahvisti erityisesti huumori.
first_indexed 2024-09-11T08:51:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nupponen, Marjut", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-21T09:04:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-21T09:04:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60796", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -ty\u00f6n tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laista ICT-alan ty\u00f6ntekij\u00f6iden sitoutuminen on sek\u00e4 avata sitoutumisen ja oppimisen v\u00e4list\u00e4 suhdetta ty\u00f6paikalla. Aiheesta on viel\u00e4 kovin v\u00e4h\u00e4n laadullista tutkimusta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa sitoutumisella tarkoitettiin ty\u00f6ntekij\u00e4n ty\u00f6h\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4 sitoutumista, jota voidaan arvioida kolmen erilaisen ulottuvuuden avulla: Jokainen ty\u00f6ntekij\u00e4 sitoutuu ty\u00f6h\u00f6n ja organisaatioon halun sek\u00e4 velvoitteen perusteella, mutta my\u00f6s ty\u00f6n tarjoamien etujen kuten ty\u00f6kavereiden ja palkan vuoksi. \n Aineiston, joka koostui kymmenest\u00e4 valmiiksi litteroidusta haastattelusta, ovat ker\u00e4nneet HeRMo-hankkeen tutkijat. Haastateltavat olivat eri ik\u00e4isi\u00e4 ja ty\u00f6skenteliv\u00e4t kahdessa suomalaisessa ICT-alan organisaatiossa. Aineistoon valikoitui erilaisissa ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4 ty\u00f6skentelevi\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4. Enemmist\u00f6 tutkittavista oli ty\u00f6uransa alussa, toiset ty\u00f6uransa keskivaiheilla ja loput silt\u00e4 v\u00e4lilt\u00e4. Aineistoa analysoitiin fenomenografista analyysi\u00e4 soveltaen.\nSitoutumisen tapojen, ammatillisen kehittymisen ja ty\u00f6h\u00f6n liittyvien tavoitteiden perusteella muodostettiin kolme sitoutumisen- ja kehittymisen profiilia: 1) suunnitelmallinen uran kehitt\u00e4j\u00e4, 2) kehittyv\u00e4 kelluja sek\u00e4 3) organisaatioon kiinnittynyt ty\u00f6paikan kehitt\u00e4j\u00e4. Ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n sitoutunut ty\u00f6ntekij\u00e4 sitoutui my\u00f6s ammatillisen osaamisensa aktiiviseen kehitt\u00e4miseen. Oppimista tukevalla organisaatiokulttuurilla on siis sitoutumisen ja osaamisen kehitt\u00e4misen kannalta t\u00e4rke\u00e4 merkitys. Lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia, joiden mukaan samaistuttava ja viihtyis\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6 vahvistaa ty\u00f6ntekij\u00f6iden organisaatioon sitoutumista. Ty\u00f6ntekij\u00f6iden keskin\u00e4ist\u00e4 sidett\u00e4 vahvisti erityisesti huumori.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-21T09:04:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-21T09:04:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6ss\u00e4 sitoutuminen ja sit\u00e4 tukeva oppiminen ICT-alan organisaatiossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812215312", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikkayritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60796
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3667a8ed-3693-428f-9ace-150dd46871d0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812215312.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nupponen, Marjut Työssä sitoutuminen ja sitä tukeva oppiminen ICT-alan organisaatiossa Aikuiskasvatus Adult Education 102 tietotekniikkayritykset organisaatiot sitoutuminen työntekijät oppiminen tietotyö
title Työssä sitoutuminen ja sitä tukeva oppiminen ICT-alan organisaatiossa
title_full Työssä sitoutuminen ja sitä tukeva oppiminen ICT-alan organisaatiossa
title_fullStr Työssä sitoutuminen ja sitä tukeva oppiminen ICT-alan organisaatiossa Työssä sitoutuminen ja sitä tukeva oppiminen ICT-alan organisaatiossa
title_full_unstemmed Työssä sitoutuminen ja sitä tukeva oppiminen ICT-alan organisaatiossa Työssä sitoutuminen ja sitä tukeva oppiminen ICT-alan organisaatiossa
title_short Työssä sitoutuminen ja sitä tukeva oppiminen ICT-alan organisaatiossa
title_sort työssä sitoutuminen ja sitä tukeva oppiminen ict alan organisaatiossa
title_txtP Työssä sitoutuminen ja sitä tukeva oppiminen ICT-alan organisaatiossa
topic Aikuiskasvatus Adult Education 102 tietotekniikkayritykset organisaatiot sitoutuminen työntekijät oppiminen tietotyö
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus oppiminen organisaatiot sitoutuminen tietotekniikkayritykset tietotyö työntekijät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60796 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812215312
work_keys_str_mv AT nupponenmarjut työssäsitoutuminenjasitätukevaoppiminenictalanorganisaatiossa