Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen tapaustutkimus

Toiminnanohjausjärjestelmät ovat yksiä suurimmista ja merkittävimmistä organisaatioissa käytetyistä tietojärjestelmistä. Ne integroivat organisaation eri toiminnot ja prosessit yhdeksi kokonaisuudeksi ja voivat olla erittäin merkittävä asia yrityksien menestyksessä. Niiden käytettävyy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vihavainen, Severi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60781
_version_ 1826225755463352320
author Vihavainen, Severi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vihavainen, Severi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vihavainen, Severi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vihavainen, Severi
datasource_str_mv jyx
description Toiminnanohjausjärjestelmät ovat yksiä suurimmista ja merkittävimmistä organisaatioissa käytetyistä tietojärjestelmistä. Ne integroivat organisaation eri toiminnot ja prosessit yhdeksi kokonaisuudeksi ja voivat olla erittäin merkittävä asia yrityksien menestyksessä. Niiden käytettävyydessä ja käyttäjäkokemuksessa on kuitenkin tutkimusten mukaan parannettavaa. Tästä syystä toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tutkiminen ja mittaaminen on erittäin tärkeää. Käyttäjien kokemaan järjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen vaikuttaa monet eri asiat. Uuden järjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen voi vaikuttaa esimerkiksi se, miten käyttäjät suhtautuvat muutokseen. Tässä tutkimuksessa tutkittiinkin kohdeyrityksen työntekijöiden muutokseen suhtautumisen vaikutusta heidän kokemaan uuden järjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen. Lisäksi tutkittiin sitä, että miten muutokseen suhtautumisen erot näkyvät käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen eri osa-alueilla. Tutkimus suoritettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimusaineisto koostui kymmenestä kohdeyrityksen työntekijöiden haastattelusta. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että mitä positiivisemmin työntekijät suhtautuivat muutokseen, sitä paremmaksi he kokivat järjestelmän käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen. Tämä sama ilmiö oli havaittavissa kaikilla käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen osa-alueilla. Joillakin osa-alueilla kyseinen ilmiö näkyi vahvemmin kuin toisilla. Muutokseen suhtautumisen todettiin siis olevan yhteydessä käyttäjien kokemaan käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen. Käyttäjien kokemaan käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen voi muutokseen suhtautumisen lisäksi vaikuttaa myös muut tekijät, kuten esimerkiksi aiempi kokemus vastaavista järjestelmistä. ERP systems are one of the biggest and most significant information systems used in organizations. ERP systems integrate organizations’ different processes and operations into one system. They can be a crucial part in the success of an organization. According to research ERP systems’ usability and user experience are not at the level they should be. Because of this, studying and measuring usability and user experience of ERP systems is important. Usability and user experience of ERP systems are affected by numerous things. Usability and user experience of a new ERP system can be affected for example by the way how employees react to the new system. The object of this research was to study how employees’ attitudes towards a new ERP system affected on their experiences of the usability and user experience of the new system. Another aim of this research was to study how the differences in employees’ reactions towards the new system were visible in different fields of usability and user experience. This research was executed as a qualitative interview study. The data of this study was formed by interviewing 10 subjects from the target organization. The interviews were analyzed with a theory guided content analysis. The results of this study indicated that users with more positive attitude towards the change had more positive thoughts about the usability and user experience of the new system. This same phenomenon could be seen at all the fields of usability and user experience, though in some fields this phenomenon was more visible than in others. Thus, reaction to change influences how users experience the usability and user experience of a new ERP system. Though it must be noted that other factors can influence on how users experience the usability and user experience of a new system, for example earlier experience on similar ERP systems.
first_indexed 2024-09-11T08:51:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rousi, Rebekah", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vihavainen, Severi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-21T07:04:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-21T07:04:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60781", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toiminnanohjausja\u0308rjestelma\u0308t ovat yksia\u0308 suurimmista ja merkitta\u0308vimmista\u0308 organisaatioissa ka\u0308ytetyista\u0308 tietoja\u0308rjestelmista\u0308. Ne integroivat organisaation eri toiminnot ja prosessit yhdeksi kokonaisuudeksi ja voivat olla eritta\u0308in merkitta\u0308va\u0308 asia yrityksien menestyksessa\u0308. Niiden ka\u0308ytetta\u0308vyydessa\u0308 ja ka\u0308ytta\u0308ja\u0308kokemuksessa on kuitenkin tutkimusten mukaan parannettavaa. Ta\u0308sta\u0308 syysta\u0308 toiminnanohjausja\u0308rjestelmien ka\u0308ytetta\u0308vyyden ja ka\u0308ytta\u0308ja\u0308kokemuksen tutkiminen ja mittaaminen on eritta\u0308in ta\u0308rkea\u0308a\u0308. Ka\u0308ytta\u0308jien kokemaan ja\u0308rjestelma\u0308n ka\u0308ytetta\u0308vyyteen ja ka\u0308ytta\u0308ja\u0308kokemukseen vaikuttaa monet eri asiat. Uuden ja\u0308rjestelma\u0308n ka\u0308ytetta\u0308vyyteen ja ka\u0308ytta\u0308ja\u0308kokemukseen voi vaikuttaa esimerkiksi se, miten ka\u0308ytta\u0308ja\u0308t suhtautuvat muutokseen. Ta\u0308ssa\u0308 tutkimuksessa tutkittiinkin kohdeyrityksen tyo\u0308ntekijo\u0308iden muutokseen suhtautumisen vaikutusta heida\u0308n kokemaan uuden ja\u0308rjestelma\u0308n ka\u0308ytetta\u0308vyyteen ja ka\u0308ytta\u0308ja\u0308kokemukseen. Lisa\u0308ksi tutkittiin sita\u0308, etta\u0308 miten muutokseen suhtautumisen erot na\u0308kyva\u0308t ka\u0308ytetta\u0308vyyden ja ka\u0308ytta\u0308ja\u0308kokemuksen eri osa-alueilla. Tutkimus suoritettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimusaineisto koostui kymmenesta\u0308 kohdeyrityksen tyo\u0308ntekijo\u0308iden haastattelusta. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavan sisa\u0308llo\u0308nanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, etta\u0308 mita\u0308 positiivisemmin tyo\u0308ntekija\u0308t suhtautuivat muutokseen, sita\u0308 paremmaksi he kokivat ja\u0308rjestelma\u0308n ka\u0308ytetta\u0308vyyden ja ka\u0308ytta\u0308ja\u0308kokemuksen. Ta\u0308ma\u0308 sama ilmio\u0308 oli havaittavissa kaikilla ka\u0308ytetta\u0308vyyden ja ka\u0308ytta\u0308ja\u0308kokemuksen osa-alueilla. Joillakin osa-alueilla kyseinen ilmio\u0308 na\u0308kyi vahvemmin kuin toisilla. Muutokseen suhtautumisen todettiin siis olevan yhteydessa\u0308 ka\u0308ytta\u0308jien kokemaan ka\u0308ytetta\u0308vyyteen ja ka\u0308ytta\u0308ja\u0308kokemukseen. Ka\u0308ytta\u0308jien kokemaan ka\u0308ytetta\u0308vyyteen ja ka\u0308ytta\u0308ja\u0308kokemukseen voi muutokseen suhtautumisen lisa\u0308ksi vaikuttaa myo\u0308s muut tekija\u0308t, kuten esimerkiksi aiempi kokemus vastaavista ja\u0308rjestelmista\u0308.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ERP systems are one of the biggest and most significant information systems used in organizations. ERP systems integrate organizations\u2019 different processes and operations into one system. They can be a crucial part in the success of an organization. According to research ERP systems\u2019 usability and user experience are not at the level they should be. Because of this, studying and measuring usability and user experience of ERP systems is important. Usability and user experience of ERP systems are affected by numerous things. Usability and user experience of a new ERP system can be affected for example by the way how employees react to the new system. The object of this research was to study how employees\u2019 attitudes towards a new ERP system affected on their experiences of the usability and user experience of the new system. Another aim of this research was to study how the differences in employees\u2019 reactions towards the new system were visible in different fields of usability and user experience. This research was executed as a qualitative interview study. The data of this study was formed by interviewing 10 subjects from the target organization. The interviews were analyzed with a theory guided content analysis. The results of this study indicated that users with more positive attitude towards the change had more positive thoughts about the usability and user experience of the new system. This same phenomenon could be seen at all the fields of usability and user experience, though in some fields this phenomenon was more visible than in others. Thus, reaction to change influences how users experience the usability and user experience of a new ERP system. Though it must be noted that other factors can influence on how users experience the usability and user experience of a new system, for example earlier experience on similar ERP systems.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-21T07:04:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-21T07:04:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausja\u0308rjestelma\u0308n ka\u0308ytetta\u0308vyyteen ja ka\u0308ytta\u0308ja\u0308kokemukseen : tapaustutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812215305", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "1500", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnanohjausj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiomuutokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60781
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c21f6c98-5e74-4580-93b4-0eebb31933c5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812215305.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vihavainen, Severi Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen : tapaustutkimus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys toiminnanohjausjärjestelmät käyttäjäkokemus organisaatiomuutokset
title Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen : tapaustutkimus
title_full Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen : tapaustutkimus
title_fullStr Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen : tapaustutkimus Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen : tapaustutkimus
title_full_unstemmed Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen : tapaustutkimus Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen : tapaustutkimus
title_short Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen
title_sort organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausja rjestelma n ka ytetta vyyteen ja ka ytta ja kokemukseen tapaustutkimus
title_sub tapaustutkimus
title_txtP Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen : tapaustutkimus
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 käytettävyys toiminnanohjausjärjestelmät käyttäjäkokemus organisaatiomuutokset
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede käytettävyys käyttäjäkokemus organisaatiomuutokset toiminnanohjausjärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60781 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812215305
work_keys_str_mv AT vihavainenseveri organisaatiomuutokseensuhtautumisenvaikutusuudentoiminnanohjausjarjestelmankayt AT vihavainenseveri organisaatiomuutokseensuhtautumisenvaikutusuudentoiminnanohjausjärjestelmänkäyt