Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen

Tutkielmassani käsittelen verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suosittelujärjestelmät sisältöluvusta, suosittelujärjestelmien vaikutuksesta ihmisten ostoim-pulsiivisuuteen sisältöluvusta ja lopuksi yhteenvedosta. Tutkielma...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hietikko, Kim
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60770
_version_ 1826225801482207232
author Hietikko, Kim
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hietikko, Kim Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hietikko, Kim Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hietikko, Kim
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani käsittelen verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suosittelujärjestelmät sisältöluvusta, suosittelujärjestelmien vaikutuksesta ihmisten ostoim-pulsiivisuuteen sisältöluvusta ja lopuksi yhteenvedosta. Tutkielma hyödyntää yritysten verkkokauppoja, muun muassa pohtimalla miksi suosittelujärjestelmät ovat tärkeitä heidän liiketoiminnalleen ja mihin eri asioihin ihmiset kiinnittävät suosittelujärjestelmissä huomiota. Tutkimus myös auttaa heijastamaan, kuuluuko itse sellaiseen käyttäytymiskategoriaan, joka on taipuvainen impulsiiviseen ostamiseen. Tutkielmani lopputulokset viittaavat siihen, että verkkokauppojen suosittelujärjestelmät lisäävät ihmisten ostoimpulsiivisuutta. My bachelor’s thesis addresses E-commerce’s recommendation system’s effect on people’s buying impulsiveness. Thesis will consist an introduction, a recommendation system chapter, how recommendation systems affect on people’s impulse buying behavior a chapter and the conclusion. This thesis will benefit firms’ e-commerce as considering why the recommendation systems are important to their business and what different points do people concentrate on the recommendation systems. This study also helps to reflect on if you belong to a certain behavioral group, which tend to buy impulsive. My study’s conclusion indicate that e-commerce’s recommendation systems increase people’s impulse buying behavior.
first_indexed 2024-09-11T08:49:03Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hietikko, Kim", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-21T06:22:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-21T06:22:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60770", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani k\u00e4sittelen verkkokauppojen suositteluj\u00e4rjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t sis\u00e4lt\u00f6luvusta, suositteluj\u00e4rjestelmien vaikutuksesta ihmisten ostoim-pulsiivisuuteen sis\u00e4lt\u00f6luvusta ja lopuksi yhteenvedosta. Tutkielma hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yritysten verkkokauppoja, muun muassa pohtimalla miksi suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t ovat t\u00e4rkeit\u00e4 heid\u00e4n liiketoiminnalleen ja mihin eri asioihin ihmiset kiinnitt\u00e4v\u00e4t suositteluj\u00e4rjestelmiss\u00e4 huomiota. Tutkimus my\u00f6s auttaa heijastamaan, kuuluuko itse sellaiseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiskategoriaan, joka on taipuvainen impulsiiviseen ostamiseen. Tutkielmani lopputulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 verkkokauppojen suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ihmisten ostoimpulsiivisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "My bachelor\u2019s thesis addresses E-commerce\u2019s recommendation system\u2019s effect on people\u2019s buying impulsiveness. Thesis will consist an introduction, a recommendation system chapter, how recommendation systems affect on people\u2019s impulse buying behavior a chapter and the conclusion. This thesis will benefit firms\u2019 e-commerce as considering why the recommendation systems are important to their business and what different points do people concentrate on the recommendation systems. This study also helps to reflect on if you belong to a certain behavioral group, which tend to buy impulsive. My study\u2019s conclusion indicate that e-commerce\u2019s recommendation systems increase people\u2019s impulse buying behavior.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-21T06:22:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-21T06:22:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostoimpulsiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkkokauppojen suositteluj\u00e4rjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812215297", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "algoritmit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tuotteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60770
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:13Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f1779ae-0083-47b9-980f-1dc5b489cd0e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812215297.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hietikko, Kim Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen ostoimpulsiivisuus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa (verkkoliiketoiminta) suosittelujärjestelmät algoritmit ostaminen kuluttajat ostokäyttäytyminen tuotteet ostopäätökset käyttäjät
title Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
title_full Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
title_fullStr Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
title_full_unstemmed Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
title_short Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
title_sort verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
title_txtP Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
topic ostoimpulsiivisuus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa (verkkoliiketoiminta) suosittelujärjestelmät algoritmit ostaminen kuluttajat ostokäyttäytyminen tuotteet ostopäätökset käyttäjät
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede algoritmit kuluttajat käyttäjät ostaminen ostoimpulsiivisuus ostokäyttäytyminen ostopäätökset suosittelujärjestelmät tuotteet verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60770 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812215297
work_keys_str_mv AT hietikkokim verkkokauppojensuosittelujärjestelmienvaikutusihmistenostoimpulsiivisuuteen