Elämäntaitojen opettaminen Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvissa liikuntakerhoissa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia noviisiohjaajien toimintaa Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvassa liikuntakerhossa sekä heidän kokemuksiaan kerhojen ohjaamisesta ja elämäntaitojen opettamisesta. Tutkimus on osa aloitteleville liikuntakerhojen ohjaajille suunnatun H...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sjöblom, Mila, Ward, Emilia
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60769
_version_ 1826225761414021120
author Sjöblom, Mila Ward, Emilia
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sjöblom, Mila Ward, Emilia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sjöblom, Mila Ward, Emilia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sjöblom, Mila
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia noviisiohjaajien toimintaa Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvassa liikuntakerhossa sekä heidän kokemuksiaan kerhojen ohjaamisesta ja elämäntaitojen opettamisesta. Tutkimus on osa aloitteleville liikuntakerhojen ohjaajille suunnatun Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin perustuvan koulutusohjelman kehittäminen, toteuttaminen ja arviointi -hanketta. Tähän pro gradu -tutkielmaan osallistui yhteensä neljä noviisiohjaajaa, jotka toteuttivat Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallia liikuntakerhoissa. Kerhot pidettiin kerran viikossa kahdessa jyväskyläläisessä yläkoulussa syksyn 2016 ja kevään 2017 ajan ja ne oli suunnattu seitsemäsluokkalaisille tytöille. Ohjaajilla ei ollut aikaisempaa kokemusta liikunnan ohjaamisesta, mutta he olivat saaneet kahdenkymmenen tunnin mittaisen Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvan ohjaajakoulutuksen. Kaikki tutkittavat olivat naisia ja iältään 18-20-vuotiaita. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahden menetelmän avulla. Ohjaajien toimintaa tutkittiin observoimalla kolmea liikuntakerhoa, jotka myös videoitiin analyysiä varten. Moveatis-mobiilisovellusta hyödyntämällä observoitiin 18 ohjaamiseen liittyvää kategoriaa. Lopuksi molempien tutkijoiden kaikista observoinneista laskettiin keskiarvot ja yksimielisyyskertoimet. Syksyllä 2016 observoitiin kaksi liikuntakerhoa ja kolmas kerho observointiin keväällä 2017. Ohjaajien kokemuksia kerhojen ohjaamisesta tutkittiin teemahaastattelujen avulla ja ne analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Haastatteluihin osallistui kolme liikuntakerhon ohjaajaa ja kaikki haastattelut toteutettiin helmikuussa 2017 Observoinneista saatujen keskeisimpien tulosten perusteella ohjaajat pystyivät toteuttamaan Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallia liikuntakerhossa osittain. Jokaisessa liikuntakerhossa tunnin rakenne oli Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallin tuntiformaatin mukainen. Elämäntaidot osattiin huomioida alku- ja loppukeskusteluissa, mutta liikuntaosuuden aikana elämäntaitoja tuotiin esiin niukasti. Ohjaajien kokemukset olivat suurimmalta osin saman suuntaisia näiden tulosten kanssa, mutta ohjaajien oma kokemus liikuntaharjoitusten aikaisesta mallin toteuttamisesta ja elämäntaitojen opettamisesta sekä omasta kehittymisestä oli hieman positiivisempi observointien pohjalta saatuihin tuloksiin verrattuna. Ohjaajat kokivat omat valmiutensa liikuntakerhojen ohjaamiseen ja Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallin toteuttamiseen yleisesti hyvinä, vaikka toivat esiin myös haasteita mallin toteutuksessa. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että noviisiohjaajat voivat hyödyntää Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallia liikuntakerhoissa lyhyen koulutuksen avulla. Hellisonin vastuuntuntoisuuden malli on hyvä apuväline lasten ja nuorten kokonaisvaltaisen kehittymisen tukemiseen. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin liittyvien koulutusten kehittämisessä.
first_indexed 2019-09-20T09:12:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Silj\u00e4m\u00e4ki, Mariana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sj\u00f6blom, Mila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ward, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-21T06:20:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-21T06:20:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60769", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia noviisiohjaajien toimintaa Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvassa liikuntakerhossa sek\u00e4 heid\u00e4n kokemuksiaan kerhojen ohjaamisesta ja el\u00e4m\u00e4ntaitojen opettamisesta. Tutkimus on osa aloitteleville liikuntakerhojen ohjaajille suunnatun Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin perustuvan koulutusohjelman kehitt\u00e4minen, toteuttaminen ja arviointi -hanketta. T\u00e4h\u00e4n pro gradu -tutkielmaan osallistui yhteens\u00e4 nelj\u00e4 noviisiohjaajaa, jotka toteuttivat Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallia liikuntakerhoissa. Kerhot pidettiin kerran viikossa kahdessa jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isess\u00e4 yl\u00e4koulussa syksyn 2016 ja kev\u00e4\u00e4n 2017 ajan ja ne oli suunnattu seitsem\u00e4sluokkalaisille tyt\u00f6ille. Ohjaajilla ei ollut aikaisempaa kokemusta liikunnan ohjaamisesta, mutta he olivat saaneet kahdenkymmenen tunnin mittaisen Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvan ohjaajakoulutuksen. Kaikki tutkittavat olivat naisia ja i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 18-20-vuotiaita.\r\n\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kahden menetelm\u00e4n avulla. Ohjaajien toimintaa tutkittiin observoimalla kolmea liikuntakerhoa, jotka my\u00f6s videoitiin analyysi\u00e4 varten. Moveatis-mobiilisovellusta hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 observoitiin 18 ohjaamiseen liittyv\u00e4\u00e4 kategoriaa. Lopuksi molempien tutkijoiden kaikista observoinneista laskettiin keskiarvot ja yksimielisyyskertoimet. Syksyll\u00e4 2016 observoitiin kaksi liikuntakerhoa ja kolmas kerho observointiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2017. Ohjaajien kokemuksia kerhojen ohjaamisesta tutkittiin teemahaastattelujen avulla ja ne analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Haastatteluihin osallistui kolme liikuntakerhon ohjaajaa ja kaikki haastattelut toteutettiin helmikuussa 2017\r\n\r\nObservoinneista saatujen keskeisimpien tulosten perusteella ohjaajat pystyiv\u00e4t toteuttamaan Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallia liikuntakerhossa osittain. Jokaisessa liikuntakerhossa tunnin rakenne oli Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallin tuntiformaatin mukainen. El\u00e4m\u00e4ntaidot osattiin huomioida alku- ja loppukeskusteluissa, mutta liikuntaosuuden aikana el\u00e4m\u00e4ntaitoja tuotiin esiin niukasti. Ohjaajien kokemukset olivat suurimmalta osin saman suuntaisia n\u00e4iden tulosten kanssa, mutta ohjaajien oma kokemus liikuntaharjoitusten aikaisesta mallin toteuttamisesta ja el\u00e4m\u00e4ntaitojen opettamisesta sek\u00e4 omasta kehittymisest\u00e4 oli hieman positiivisempi observointien pohjalta saatuihin tuloksiin verrattuna. Ohjaajat kokivat omat valmiutensa liikuntakerhojen ohjaamiseen ja Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallin toteuttamiseen yleisesti hyvin\u00e4, vaikka toivat esiin my\u00f6s haasteita mallin toteutuksessa.\r\n\r\nTutkimustuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 noviisiohjaajat voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallia liikuntakerhoissa lyhyen koulutuksen avulla. Hellisonin vastuuntuntoisuuden malli on hyv\u00e4 apuv\u00e4line lasten ja nuorten kokonaisvaltaisen kehittymisen tukemiseen. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin liittyvien koulutusten kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-21T06:20:27Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-21T06:20:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "129", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Hellisonin vastuuntuntoisuuden malli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntakerho", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "El\u00e4m\u00e4ntaitojen opettaminen Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvissa liikuntakerhoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812215296", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kerhot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4m\u00e4ntaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60769
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ed4a089a-0d5f-45c6-a112-7c8aacaf8cf5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812215296.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sjöblom, Mila Ward, Emilia Elämäntaitojen opettaminen Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvissa liikuntakerhoissa Hellisonin vastuuntuntoisuuden malli liikuntakerho Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus kerhot elämäntaito liikunta opetus
title Elämäntaitojen opettaminen Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvissa liikuntakerhoissa
title_full Elämäntaitojen opettaminen Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvissa liikuntakerhoissa
title_fullStr Elämäntaitojen opettaminen Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvissa liikuntakerhoissa Elämäntaitojen opettaminen Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvissa liikuntakerhoissa
title_full_unstemmed Elämäntaitojen opettaminen Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvissa liikuntakerhoissa Elämäntaitojen opettaminen Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvissa liikuntakerhoissa
title_short Elämäntaitojen opettaminen Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvissa liikuntakerhoissa
title_sort elämäntaitojen opettaminen hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvissa liikuntakerhoissa
title_txtP Elämäntaitojen opettaminen Hellisonin vastuuntuntoisuuden malliin pohjautuvissa liikuntakerhoissa
topic Hellisonin vastuuntuntoisuuden malli liikuntakerho Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus kerhot elämäntaito liikunta opetus
topic_facet 502 Hellisonin vastuuntuntoisuuden malli Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education elämäntaito kerhot liikunta liikuntakasvatus liikuntakerho opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60769 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812215296
work_keys_str_mv AT sjöblommila elämäntaitojenopettaminenhellisoninvastuuntuntoisuudenmalliinpohjautuvissaliikuntake