Verkko-oppimisympäristön pedagogisen käytön kehittäminen tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnossa

Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa verkko-oppimisympäristöistä pedagogiikan näkökulmasta. Työhön liittyvät tutkimuskysymykset ovat, miten verkko-oppimisympäristön pedagogista käyttöä voidaan kehittää vuorovaikutuksen, tehtävien vaiheistuksen, oppimateriaalin ja vertaisarvioinnin osalta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Inkilä, Eero
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60763
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa verkko-oppimisympäristöistä pedagogiikan näkökulmasta. Työhön liittyvät tutkimuskysymykset ovat, miten verkko-oppimisympäristön pedagogista käyttöä voidaan kehittää vuorovaikutuksen, tehtävien vaiheistuksen, oppimateriaalin ja vertaisarvioinnin osalta tietoja tietoliikennetekniikan perustutkinnon ammatillisissa aineissa ja miten Optima ja Moodle-oppimisympäristöjen käyttöä voidaan kehittää edellisen tutkimuskysymyksen osalta? Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu menetelmänä käytetään kirjallisuustutkimusta, kyselyjä, haastatteluja ja havainnointia. Tutkimus toteutetaan case-tutkimuksena tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnon opetukseen Oulunseudun ammattiopistossa. Lisäksi tutkitaan vuorovaikutukseen ja vaiheistukseen liittyviä ominaisuuksia Optima-ja Moodle-oppimisympäristöistä. Tutkimus tuotti uusia verkko-oppimisympäristöön liittyviä pedagogisia kehittämisideoita vuorovaikutukseen, tehtävien vaiheistukseen, vertaisarviointiin ja opetusmateriaaliin liittyen. Tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisessa opetuksessa.