Summary: | Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa verkko-oppimisympäristöistä pedagogiikan näkökulmasta. Työhön liittyvät tutkimuskysymykset ovat, miten verkko-oppimisympäristön pedagogista käyttöä voidaan kehittää vuorovaikutuksen, tehtävien vaiheistuksen, oppimateriaalin ja vertaisarvioinnin osalta tietoja tietoliikennetekniikan perustutkinnon ammatillisissa aineissa ja miten Optima ja Moodle-oppimisympäristöjen käyttöä voidaan kehittää edellisen tutkimuskysymyksen osalta? Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu menetelmänä käytetään kirjallisuustutkimusta, kyselyjä, haastatteluja ja havainnointia. Tutkimus toteutetaan case-tutkimuksena tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnon opetukseen Oulunseudun ammattiopistossa. Lisäksi tutkitaan vuorovaikutukseen ja vaiheistukseen liittyviä ominaisuuksia Optima-ja Moodle-oppimisympäristöistä. Tutkimus tuotti uusia verkko-oppimisympäristöön liittyviä pedagogisia kehittämisideoita vuorovaikutukseen, tehtävien vaiheistukseen, vertaisarviointiin ja opetusmateriaaliin liittyen. Tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisessa opetuksessa.
|