Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa

Tässä tutkielmassa tarkastelen musiikin opetusta erilaisten oppijoiden opettamisen näkökulmasta. Tarkoituksenani on selvittää, mitä eri keinoja ja opetusmenetelmiä musiikinopettajalla on käytössään erilaisten oppijoiden huomioimisessa ja tukemisessa musiikin opetuksessa, sekä mikä keino sopii kullek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Linnonmaa, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60745
_version_ 1826225802428022784
author Linnonmaa, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Linnonmaa, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Linnonmaa, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Linnonmaa, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastelen musiikin opetusta erilaisten oppijoiden opettamisen näkökulmasta. Tarkoituksenani on selvittää, mitä eri keinoja ja opetusmenetelmiä musiikinopettajalla on käytössään erilaisten oppijoiden huomioimisessa ja tukemisessa musiikin opetuksessa, sekä mikä keino sopii kullekin oppilaalle. Tutkimusaiheeni valitsin sen ajankohtaisuuden ja oman mielenkiintoni perusteella. Erityisoppilaiden määrä on lisääntynyt viime vuosikymmeninä ja oppilaita integroidaan yhä enemmän yleisopetuksen luokkiin. Tästä syystä musiikinopettajien olisi osattava suunnitella opetustaan niin, että myös erityisoppilaat saavat mahdollisuuden oppia. Tutkielmani on kartoittava, ja käsittelee eri vammakategorioiden (aistivammat, sosioemotionaaliset vaikeudet, kommunikaatiovaikeudet, kognitiiviset vaikeudet ja fyysiset vammat) tyypillisimpiä ilmenemismuotoja, sekä mitä erityistä tulisi huomioida näitä oppilaita opettaessa. Tutkielmani perustuu aikaisempiin tutkimustuloksiin, joihin viitataan lähdeviitteitä käyttäen. Tutkielmassani tulee esille, että on paljon asioita, joita opettajan tulisi ottaa huomioon suunnitellessaan musiikintuntia erityisoppilaille. Tärkeintä olisi kuitenkin oppilaiden huomioiminen yksilöinä, joilla on erityisyydestään huolimatta omia vahvuuksia ja haasteita oppimisessa. Vahvana teemana, joka tuli esille monissa eri lähteissä, oli myös moniammatillisen yhteistyön merkitys erilaisten oppijoiden opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
first_indexed 2019-09-20T09:13:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Linnonmaa, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-12-20T11:38:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-12-20T11:38:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60745", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelen musiikin opetusta erilaisten oppijoiden opettamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tarkoituksenani on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 eri keinoja ja opetusmenetelmi\u00e4 musiikinopettajalla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n erilaisten oppijoiden huomioimisessa ja tukemisessa musiikin opetuksessa, sek\u00e4 mik\u00e4 keino sopii kullekin oppilaalle. \n\nTutkimusaiheeni valitsin sen ajankohtaisuuden ja oman mielenkiintoni perusteella. Erityisoppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 on lis\u00e4\u00e4ntynyt viime vuosikymmenin\u00e4 ja oppilaita integroidaan yh\u00e4 enemm\u00e4n yleisopetuksen luokkiin. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 musiikinopettajien olisi osattava suunnitella opetustaan niin, ett\u00e4 my\u00f6s erityisoppilaat saavat mahdollisuuden oppia. \n\nTutkielmani on kartoittava, ja k\u00e4sittelee eri vammakategorioiden (aistivammat, sosioemotionaaliset vaikeudet, kommunikaatiovaikeudet, kognitiiviset vaikeudet ja fyysiset vammat) tyypillisimpi\u00e4 ilmenemismuotoja, sek\u00e4 mit\u00e4 erityist\u00e4 tulisi huomioida n\u00e4it\u00e4 oppilaita opettaessa. Tutkielmani perustuu aikaisempiin tutkimustuloksiin, joihin viitataan l\u00e4hdeviitteit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\n\nTutkielmassani tulee esille, ett\u00e4 on paljon asioita, joita opettajan tulisi ottaa huomioon suunnitellessaan musiikintuntia erityisoppilaille. T\u00e4rkeint\u00e4 olisi kuitenkin oppilaiden huomioiminen yksil\u00f6in\u00e4, joilla on erityisyydest\u00e4\u00e4n huolimatta omia vahvuuksia ja haasteita oppimisessa. Vahvana teemana, joka tuli esille monissa eri l\u00e4hteiss\u00e4, oli my\u00f6s moniammatillisen yhteisty\u00f6n merkitys erilaisten oppijoiden opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-12-20T11:38:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-12-20T11:38:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201812205277", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erilaiset oppijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_60745
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a128bb30-482b-44ae-b10e-666794fbe3db\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201812205277.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Linnonmaa, Anni Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa Musiikkikasvatus Music Education 3052 erityisoppilaat oppilaat erilaiset oppijat erityisopetus opetus musiikinopettajat musiikki
title Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa
title_full Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa
title_fullStr Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa
title_full_unstemmed Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa
title_short Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa
title_sort musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa
title_txtP Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 erityisoppilaat oppilaat erilaiset oppijat erityisopetus opetus musiikinopettajat musiikki
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus erilaiset oppijat erityisopetus erityisoppilaat musiikinopettajat musiikki opetus oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60745 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812205277
work_keys_str_mv AT linnonmaaanni musiikinopettajankeinojaerilaistenoppijoidentukemisessa