Matematiikan kirjoittaminen verkko-oppimisympäristöissä erilaisia menetelmiä

Verkko-oppimisympäristöjen integrointi matematiikan opetukseen on aihe, jota tarkasteltu laajasti. Eräs aiheeseen liittyvä ongelma on matemaattisen tekstin ja matematiikan kirjoittamisen sähköistäminen opetuksen kannalta järkevällä tavalla. Tutkielmassa tarkastellaan eri verkko-oppimisympäristöihin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Zhidkikh, Denis
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60718
Description
Summary:Verkko-oppimisympäristöjen integrointi matematiikan opetukseen on aihe, jota tarkasteltu laajasti. Eräs aiheeseen liittyvä ongelma on matemaattisen tekstin ja matematiikan kirjoittamisen sähköistäminen opetuksen kannalta järkevällä tavalla. Tutkielmassa tarkastellaan eri verkko-oppimisympäristöihin sopivia notaatiomenetelmiä. Matematiikan kirjoittamiseen voidaan käyttää symbolista tai lineaarista notaatiota, mutta vaihtoehtoisesti kirjoittamista voidaan pyrkiä välttää. Matemaattisen argumentoinnin sähköistäminen onnistuu formaalilla argumentointikielillä, kuten rakenteisilla päättelyketjuilla. Integration of virtual learning environments into mathematics education is a topic that has been looked into a lot. One of the problems in said topic is digitalising the writing and argumentation processes in a sensible way from the perspective of education. In this thesis, different writing methods suitable for VLEs are considered. Symbolic and linear notations can be used, but alternatively one can attempt to avoid writing mathematics altogether. Digitalising mathematical argumentation is possible with formal argumentation languages, such as structured calculational proofs.